brand

Smart își face intrarea pe piața SUV-urilor medii cu lansarea lui #5 în Europa în 2025

Smart își face intrarea pe piața SUV-urilor medii cu lansarea lui #5 în Europa în 2025

Industria auto asistă la o revoluție electrică, iar Smart, fosta marcă urbană a Mercedes-Benz, nu rămâne în urmă. Compania chinezo-germană se pregătește să-și extindă gama de vehicule electrice prin lansarea mult-așteptatului SUV #5 de dimensiuni medii. Acest model revoluționar, proiectat să concureze cu Tesla Model Y, va aduce un suflu nou pe piața europeană a automobilelor electrice în 2025. Cu arhitectura sa electrică de 800 de volți și un design captivant, #5 promite să ofere o experiență de condus fără emisii, combinând puterea, tehnologia și spațiul interior generos.

Smart #5 își va face debutul inițial în Asia în toamna acestui an, permițând producătorului să testeze apetitul pieței pentru noul său SUV electric. Însă momentul crucial va veni în primăvara anului 2025, când #5 va fi lansat pe piața europeană, cu livrările programate pentru vara aceluiași an. Decizia de a aduce #5 în Europa reflectă încrederea companiei în capacitatea sa de a concura cu succes pe această piață competitivă și în creștere rapidă pentru vehiculele electrice.

La lansare, Smart #5 va fi disponibil în două versiuni distincte, fiecare concepută pentru a răspunde preferințelor diferite ale clienților. Ediția Summit, axată pe off-road, va fi echipată cu tracțiune integrală, oferind performanțe superioare și capacități de teren accentuate. În schimb, versiunea Premium+ va fi propulsată de un sistem de tracțiune pe puntea spate, punând accentul pe eficiența și confortul de condus urban.

Însă gama #5 nu se va opri aici. Smart intenționează să lanseze și o ediție high-performance Brabus, care va oferi performanțe și dinamică sporită pentru entuziaștii vitezei. De asemenea, este planificată și o versiune de bază, mai accesibilă, cu o autonomie mai redusă, dar care va face vehiculul accesibil unui public mai larg.

În pofida entuziasmului pentru lansarea europeană a lui #5, există încă o umbră de incertitudine legată de tarifele impuse de Uniunea Europeană asupra vehiculelor electrice fabricate în China. În prezent, SUV-urile electrice Smart sunt supuse unei taxe suplimentare de 19,9% pe lângă taxele obișnuite de 10% aplicate importurilor din China. Decizia UE privind menținerea sau modificarea acestor tarife, așteptată pentru începutul lunii noiembrie, ar putea influența strategia de pricing și țările în care #5 va fi comercializat.

La fel ca și modelele #1 și #3 ale mărcii, #5 este construit pe platforma SEA a producătorului chinez Geely, partenerul joint-venture al Mercedes-Benz. Cu toate acestea, designul SUV-ului a fost realizat în Germania de către inginerii Mercedes, asigurând o îmbinare reușită între know-how-ul tehnologic chinez și estetica europeană.

Una dintre caracteristicile distinctive ale lui #5 este arhitectura sa electrică de 800 de volți, care promite timpi de încărcare rapizi. Inițial, SUV-ul va fi echipat cu o baterie de 100 kWh, care poate fi încărcată de la 10% la 80% în doar 15 minute. Conform omologării chineze, #5 are o autonomie impresionantă de 740 km, însă cifrele pentru piața europeană ar putea diferi ușor.

Cu o lungime de 4705 mm, similară cu SUV-urile medii precum Renault Espace, și o gardă la sol mare de 2900 mm, #5 promite un interior spațios și confortabil. Volumul portbagajului include un compartiment frontal de 72 de litri și un spațiu de încărcare principal de până la 1530 de litri, oferind flexibilitate pentru diverse nevoi de transport.

Smart își face intrarea pe piața SUV-urilor medii cu lansarea lui #5 în Europa în 2025

Interiorul lui #5 va fi dominat de trei ecrane principale: un panou de bord de 10,3 inchi și două afișaje laterale de 13 inchi fiecare. Însă bijuteria coroanei va fi un impresionant afișaj head-up cu realitate augmentată de 25,6 inchi, care va proiecta informații vitale direct în câmpul vizual al șoferului.

Pentru a oferi o experiență digitală captivantă, #5 va integra un asistent virtual sub forma unui avatar animal. Deși leul va fi opțiunea standard, utilizatorii vor putea alege propriul avatar personalizat sau chiar să renunțe la această caracteristică.

Odată lansat în Europa, #5 va intra într-o competiție acerbă cu o serie de rivali de top pe segmentul SUV-urilor electrice de dimensiuni medii. Liderul evident este Tesla Model Y, cel mai bine vândut vehicul electric în Europa în 2022. Însă și modele mainstream precum Skoda Enyaq, Kia EV6, Toyota bZ4X și versiuni de bază ale modelelor premium precum Audi Q3 E-Tron vor reprezenta concurență serioasă.

În timp ce #5 marchează intrarea Smart pe piața SUV-urilor, compania nu exclude posibilitatea de a reveni la rădăcinile sale urbane cu un succesor al celebrului model ForTwo. Directorul executiv al Smart Europe, Dirk Adelman, a menționat anterior că producătorul caută parteneri pentru a împărți costurile dezvoltării unui astfel de vehicul.

Până în prezent, performanțele Smart pe piața europeană au fost relativ modeste, cu 8.485 de unități #1 și 2.984 de unități #3 vândute în primele șapte luni ale anului. Cu toate acestea, odată cu lansarea lui #5 și extinderea gamei, compania speră să-și revigoreze prezența și să atragă noi categorii de clienți către marca sa reinventată.

Un aspect interesant al strategiei Smart este adoptarea modelului de distribuție "agency", în care dealerii primesc o comision fixă pentru fiecare vehicul livrat, în locul vânzărilor tradiționale. Această abordare urmărește să ofere o experiență de cumpărare mai simplă și transparentă pentru clienți, în timp ce reduce costurile operaționale pentru companie.

În concluzie, lansarea SUV-ului electric #5 în 2025 marchează o nouă eră pentru Smart, o marcă care a evoluat de la mașinile urbane compacte la vehicule electrice de dimensiuni medii. Cu un design captivant, tehnologie de ultimă generație și o autonomie impresionantă, #5 are potențialul de a deveni un jucător major pe piața europeană a SUV-urilor electrice. Deși provocările precum tarifele UE și concurența acerbă rămân, Smart pare hotărâtă să-și croiască un loc de frunte în revoluția mobilității electrice.