S-a aprins un bec în bord? Iată ce înseamnă!
Dacă în bordul mașinii s-a aprins un bec este foarte important să îl tratezi cu maximă seriozitate.
Chiar dacă nu toți martorii de bord indică o problemă foarte gravă care o să îți dea bătăi de cap, este foarte important să înțelegi ce înseamnă aceste semnale luminoase și în cazul în care martorul indică ceva mai grav, să duci mașina în service pentru a remedia problema și pentru a nu se agrava situația.
Atunci când testezi mașinile second hand cu atât mai mult trebuie să fii atent dacă se aprinde vreun martor în bord. Pentru că asta poate însemna că mașina necesită servisare sau că are deja probleme care dacă nu au fost rezolvate la timp, s-ar putea să fie destul de grave și să scoți din buzunar o sumă de bani în plus la service.
Tabloul de bord al maşinii cuprinde semnale luminoase sub forma unor pictograme care au rolul de a avertiza în privinţa unor defecțiuni la anumite sisteme ale masinii, componente ce necesită să fie schimbate sau diverse erori. Unele dintre ele îți arată că pur și simplu sistemul respectiv este pus în funcțiune în acel moment.
Aceste semnale luminoase pot avea 3 culori și în funcție de acestea poți să îți dai seama și de gravitatea situației:
- Roșu – o defecțiune gravă a mașinii sau o problemă de siguranță
- Galben (sau portocaliu) – o componentă a mașinii nu mai funcționează corespunzător și trebuie înlocuită.
- Verde (sau albastru) – te informează cu privire la statusul unei componente a mașinii (ușă deschisă, avarii pornite, lumini de întâlnire aprinse, frâna de mână, faza lungă aprinsă etc.).
Iată semnificația martorilor de bord, în ordinea numerotării din fotografie:
- Proiectoare de ceață față sunt pornite
- Probleme la sistemul de servodirecție cauzată, de regulă, de un nivel scăzut al lichidului de servodirecție
- Stopurile de ceață spate sunt pornite
- Lichidul de parbriz are nivel scazut
- Plăcuțe de frână uzate – trebuie să le înlocuiești sau să verifici nivelul lichidului de frână
- Pilotul automat este activat
- Direcția semnalizării
- Probleme la senzorul de lumină sau ploaie
- Modul de iarnă – se aprinde de fiecare dată când temperatura de afară scade sub 4 grade Celsius sau atunci când șoferul activează acest modul.
- Indicatorul de Info
- Avertizare problemă bujii la motoarele diesel
- Avertizare de polei și gheață - se activează atunci când temperaturile de afară scad până aproape de 0 grade și există riscul de apariție a poleiului.
- Probleme la sistemul de pornire, cauzată fie de imobilizator, fie de telecomanda rămasă fără baterie.
- Cheia nu este în mașină – la mașinile cu pornire de tip „Keyless”
- Baterie slabă la cheie
- Avertizare de distanță față de altă mașină
- Indicator de apăsare a ambreiajului - se aprinde înainte de pornirea motorului și îți amintește să apeși pedala de ambreiaj pentru a porni motorul
- Indicator de apăsare a pedalei de frână
- Volan blocat
- Faza lungă pornită
- Presiune scazută în anvelope
- Faza scurtă sau pozitii pornite
- Probleme la becurile farurilor / stopurilor / semnalelor
- Probleme la stopurile de frână
- Probleme la filtrul de particule în cazul mașinilor diesel
- Eroare / decuplare a mufei de la remorcă
- Probleme la suspensia pneumatică
- Avertizare de intrare pe banda cealaltă fără semnalizare (sistem anti somn)
- Probleme la catalizator
- Centura de siguranță nu este cuplată
- Martor pentru lumina parcării la mașinile automate
- Probleme la încărcare, alternator, baterie
- Senzori de parcare porniți
- Martor care anunță că este necesară o vizită la service
- Faruri adaptive pornite
- Înclinația farurilor
- Probleme cu eleronul spate variabil
- Probleme / declanșarea acoperișului electric
- Martor de airbag
- Frâna de mână este trasă
- Apă în filtrul de combustibil
- Airbagul dezactivat
- Problemă mecanică sau eroare electrică
- Faza scurtă pornită
- Filtru de aer murdar, necesită înlocuire
- Modul ECO pornit
- Sistemul de asistență la coborârea în pantă pornit
- Probleme la sistemul de răcire
- Probleme cu ABS-ul
- Probleme cu filtrul de carburant
- Portieră deschisă
- Capota deschisă
- Necesită alimentare cu combustibil
- Probleme la cutia de viteze automată
- Limitatorul de viteză este pornit
- Probleme cu suspensiile
- Presiune de ulei scăzută
- Dezaburire parbriz
- Portbagaj deschis
- ESP-ul este oprit
- Senzor de ploaie
- Probleme la motor sau la noxe
- Dezaburire lunetă
- Modul automat de ștergere a parbrizului pornit