Ferrari se pregătește să lanseze primul său vehicul electric
Anul viitor, Ferrari va dezvălui primul său vehicul electric, un pas important pentru renumitul producător italian de automobile de lux. Benedetto Vigna, CEO-ul companiei, a fost ferm convins că vehiculul electric nu va pierde senzația unică a mărcii Ferrari, exprimându-și încrederea că pot valorifica pe deplin capabilitățile tehnologiei pentru a crea o experiență de conducere captivantă și plăcută.
Deși nu se cunosc încă detalii concrete despre denumirea pe care o va purta, este puțin probabil ca Ferrari să opteze pentru o desemnare alfanumerică precum 296 GTB. În schimb, se anticipează că producătorul va alege un nume propriu, asemănător modelelor Roma sau Purosangue, sau un termen descriptiv precum 12Cilindri sau LaFerrari, care să evidențieze caracteristicile remarcabile ale vehiculului.
Pentru a contura aspectul final al primului său vehicul electric, Ferrari a apelat la experți externi de renume. Compania a colaborat cu Jony Ive, fostul șef al designului Apple, și cu designerul industrial Marc Newson pentru a rafina și perfecționa estetica automobilului.
Până în prezent, singurele imagini disponibile sunt ale unui prototip camuflat grosier, construit pe baza unui Maserati Levante modificat, echipat cu țevi de eșapament false atașate în partea din spate. Cu toate acestea, această mască nu reflectă neapărat forma finală a vehiculului electric Ferrari. Se estimează că acesta va avea caracteristici ușor înclinate către un crossover, cum ar fi elemente de protecție minoră și o gardă la sol ușor ridicată.
Deși detaliile rămân neclare în această etapă incipientă a dezvoltării, se preconizează că vehiculul va avea proporții robuste și un ampatament scurt. Arhitectura electrică va prezenta noi provocări pentru Ferrari, precum amplasarea bateriei, pe care mulți producători auto o poziționează sub habitaclu, rezultând în podele înălțate și o gardă la sol mai mare.
Inginerii Ferrari vor trebui să regândească modul de proiectare a vehiculului pentru a optimiza echilibrul și dinamica de conducere. Unul dintre brevetele recente ale companiei dezvăluie testarea conceptului de a integra o parte a bateriei sub compartimentul pentru pasageri, în timp ce grosul acesteia ar fi amplasat în spatele habitaclului. Un alt brevet prezintă platforme cu patru motoare electrice destinate vehiculelor electrice și hibride.
Deși Ferrari nu a confirmat încă chimia bateriei care va fi utilizată în vehiculul său electric, se știe că producătorul nu va opta pentru baterii litiu-fier-fosfat. Compania a obținut componente pentru baterii de la SK On, un important producător sud-coreean de baterii pentru vehicule, iar recent cele două companii au semnat un acord de înțelegere reciprocă pentru a continua colaborarea în curs.
Nu se cunosc deocamdată detalii privind numărul de motoare electrice sau puterea pe care o va oferi vehiculul. Este posibilă atât o configurație cu două, cât și una cu patru motoare electrice, ceea ce ar asigura tracțiune integrală și ar deschide noi oportunități software pentru a îmbunătăți experiența de conducere.
Notele puternice ale exhaustorilor V8 și V12 au fost parte integrantă a experienței Ferrari încă de la începuturile sale, însă vehiculele electrice aduc o schimbare în această privință. Lipsa unui motor cu ardere internă și a echipamentelor necesare pentru evacuarea gazelor de eșapament înseamnă că Ferrari va trebui să abordeze o cale diferită. Compania lucrează la dezvoltarea unor "semnături sonore" pentru noul său vehicul electric.
"Mașinile electrice nu sunt silențioase", a declarat Vigna anul acesta. Deși semnătura sonoră exactă rămâne un mister, CEO-ul Ferrari este încrezător că vor putea valorifica tehnologia electrică "într-un mod unic" pentru a oferi o experiență de conducere specială.
Ferrari va dezvălui vehiculul său electric înainte de sfârșitul anului 2025, însă nu a fost stabilită încă o dată precisă. Este de așteptat ca debutul să aibă loc în trimestrul patru al anului viitor, iar lansarea pe piață să urmeze la scurt timp după aceea.
Producătorul italian se pregătește să înceapă producția la scară largă a vehiculelor electrice la începutul anului 2026. În iunie, Ferrari a inaugurat o nouă facilitate denumită "e-building" în Maranello, unde va produce atât vehicule electrice, cât și modele cu motoare convenționale și hibride.
Deși un raport anterior sugera că Ferrari va fixa un preț de pornire de peste 500.000 de dolari pentru vehiculul său electric, Benedetto Vigna a declarat recent că această cifră a fost "o surpriză" pentru el. Producătorul stabilește prețul recomandat al unui model cu doar o lună înainte de lansare, astfel că nu vom cunoaște costul exact decât la începutul anului 2026.
Cu toate acestea, se estimează că vehiculul electric Ferrari va fi mult mai scump decât modelul Portofino M, care pornește de la aproximativ 250.000 de dolari, dar ar putea fi mai ieftin decât SF90 Stradale, a cărui producție se apropie de final și are un preț de pornire de peste 520.000 de dolari. Poziționarea noului model electric în cadrul gamei Ferrari rămâne încă neclară.
Ferrari nu intenționează să treacă la o gamă complet electrică în viitorul apropiat. Producătorul va continua să ofere vehicule cu motoare convenționale, hibride și electrice, în funcție de cerere. Cu toate acesta, se estimează că vehiculele electrice și hibride vor reprezenta până la 80% din producția Ferrari până în 2030, chiar dacă compania caută modalități de a menține motoarele pe benzină și după 2035.
Deși detaliile concrete despre primul vehicul electric Ferrari rămân încă neclare, este evident că producătorul italian de mașini de lux abordează acest proiect cu atenție și dedicare. Prin colaborarea cu experți renumiți în design și prin dezvoltarea unor tehnologii inovatoare, Ferrari urmărește să creeze un vehicul electric care să păstreze senzația unică și experiența de conducere captivantă caracteristică mărcii.
Lansarea vehiculului electric reprezintă un pas important pentru Ferrari în adaptarea la cerințele viitoare ale industriei auto și ale consumatorilor. Deși motoarele convenționale vor rămâne în oferta producătorului pentru un timp, este clar că electrificarea joacă un rol esențial în strategia companiei pe termen lung.
În timp ce așteptăm detalii suplimentare și dezvăluirea oficială a vehiculului, pasionații de automobile privesc cu interes modalitățile în care Ferrari va reuși să combine tradiția sa prestigioasă cu tehnologiile avansate ale viitorului, menținând în același timp acea senzație specială care face mașinile sale atât de dorite și apreciate în întreaga lume.