Aston Martin DB5 împlinește 60 de ani, pozează alături de noul DB12
Se spune că frumusețea este în ochii privitorului, dar ați întâlnit pe cineva căruia să nu-i placă cum arată DB5? Coupe-ul de o frumusețe aparte împlinește luna aceasta venerabila vârstă de 60 de ani, după ce și-a făcut debutul în septembrie 1963, la Salonul Auto de la Frankfurt. Pentru a sărbători aniversarea, Aston Martin a orchestrat o ședință foto împreună cu echivalentul său din zilele noastre, DB12, cunoscut și ca "primul super tourer din lume".
Mașina expusă la IAA din 1963 - unde Porsche a adus prototipul 911 sub numele de Type 901 - a fost prezentată cu un motor de 4,0 litri cu șase cilindri în linie, dezvoltat recent. Era, în esență, o versiune puternic îmbunătățită a motorului de 3,7 litri care a propulsat DB4 lansat în 1958. Aston Martin i-a mărit puterea la 282 CP, ceea ce era destul de impresionant pentru începutul anilor 1960. În 2023, noul DB12 are o putere mai mult decât dublă, grație unui motor V8 twin-turbo de 4,0 litri de la AMG cu 671 CP.
Puterea lui DB5 era suficientă pentru o viteză maximă de peste 241 km/h (150 mph), ceea ce i-a determinat pe cei de la Gaydon să scrie cu mândrie în broșură: "DB5 este cel mai rapid GT obișnuit cu patru locuri din lume." Pe lângă frumusețe și mușchi, mașina lui James Bond avea și creier, deoarece venea cu dotări noi, cum ar fi aerul condiționat și geamurile electrice.
Aston Martin a fabricat în total 887 de "berline" și 123 de decapotabile, plus 12 shooting brake-uri construite în caroserie. DB5 a fost popular printre superstaruri în epocă, deoarece mașina stilizată de carosierul italian Carrozzeria Touring Superleggera a fost achiziționată de Sir Paul McCartney și George Harrison de la The Beatles, precum și de Mick Jagger de la Rolling Stones. În plus, Robert Plant de la Led Zeppelin a cumpărat una, precum și comediantul Peter Sellers, Jay Kay de la Jamiroquai și creatorul de modă Ralph Lauren.
La Salonul Auto de la Londra din 1965, la numai doi ani de la premieră, DB5 a fost înlocuit de DB6. Și acesta a fost creat de Carrozzeria Touring Superleggera, dar a fost mult mai puțin exclusivist, deoarece au fost construite 1.788 de unități până în 1970, când producția s-a încheiat.