brand

Sfârșitul unei ere: Jaguar își restrânge gama de modele pentru a deveni un producător exclusiv de vehicule electrice de lux

Sfârșitul unei ere: Jaguar își restrânge gama de modele pentru a deveni un producător exclusiv de vehicule electrice de lux

Industria auto traversează o perioadă de transformare radicală, iar Jaguar Land Rover nu face excepție de la această tendință. Producătorul britanic de mașini de lux a anunțat recent planuri ambițioase de a remodela complet marca Jaguar, trecând-o la o gamă exclusiv electrică și poziționând-o ca un concurent direct al mărcilor de lux ca Bentley.

În urmă cu peste trei ani, Jaguar Land Rover a prezentat strategia sa "Reimagine", axată pe electrificarea gamei de modele. Cel mai controversat punct al acestui plan a fost decizia ca Jaguar să devină un producător exclusiv de vehicule electrice până în 2025. Această schimbare radicală a reprezentat o provocare uriașă pentru brandul britanic, care a trebuit să își reinventeze complet gama de modele și strategia de marketing.

Pentru a putea implementa această strategie ambițioasă, Jaguar a fost nevoit să facă sacrificii dureroase. Conform unui purtător de cuvânt al companiei, până la sfârșitul anului 2023, șase modele actuale vor fi scoase din producție. Acestea includ sedanurile XE și XF, break-ul XF Sportbrake, sportiva F-Type, SUV-urile compacte E-Pace și I-Pace.

Decizia de a renunța la aceste modele nu a fost una ușoară, dar s-a dovedit a fi necesară din cauza profitabilității scăzute. Directorul executiv al Jaguar, Adrian Mardell, a declarat investitorilor că aceste șase modele aduceau companiei "aproape zero profitabilitate", numindu-le "produse de valoare redusă".

În spatele acestei decizii se află dorința Jaguar de a se reposiționa ca un producător de vehicule electrice de lux, cu prețuri ridicate și volume de producție limitate. Compania urmărește să concureze direct cu Bentley, oferind automobile electrice exclusiviste, cu un preț de pornire estimat la peste 100.000 de lire sterline.

Jaguar intenționează să lanseze un concept car până la sfârșitul anului 2023, care va oferi o previzualizare a noii ere electrice a brandului. Se așteaptă ca acesta să fie un gran tourer electric de lux, urmat de un SUV mare în viitor.

Toate viitoarele modele Jaguar vor fi construite pe platforma electrică JEA (Jaguar Electric Architecture), dezvoltată special pentru marca britanică. Aceste vehicule vor beneficia de tehnologii avansate, cum ar fi direcția integrală, sistemul de tracțiune integrală și capacități de încărcare rapidă.

În plus, Jaguar pregătește o nouă direcție de design, axată pe minimalismul și simplitatea formelor. Potrivit revistei Autocar, celebrul logo cu pisica sălbatică ar putea fi înlocuit cu inscripția "Jaguar" scrisă pe caroserie, urmând tendința adoptată de multe alte mărci auto în prezent.

Deși strategia Jaguar de a deveni un producător exclusiv de vehicule electrice de lux poate părea îndrăzneață, ea implică și riscuri semnificative. În timp ce unii producători auto încă ezită în privința trecerii complete la vehiculele electrice, Jaguar face o miză uriașă prin renunțarea la motoarele cu combustie internă.

În plus, brandul britanic își asumă în mod deliberat riscul de a vinde un număr mai mic de mașini, crescând substanțial prețurile pentru a se rebranda ca un concurent al Bentley. Rămâne de văzut dacă această strategie va avea succes în segmentul tot mai competitiv al vehiculelor electrice de lux.

În ciuda riscurilor asociate, decizia Jaguar de a se reorienta către vehiculele electrice de lux pare a fi una curajoasă, dar necesară. Industria auto se îndreaptă inevitabil către electrificarea completă, iar producătorii trebuie să se adapteze rapid pentru a rămâne relevanți.

Prin sacrificarea modelelor cu profitabilitate scăzută și concentrarea pe o gamă exclusivistă de vehicule electrice de lux, Jaguar își asumă un rol de pionier în această tranziție. Deși drumul nu va fi ușor, această strategie ar putea oferi brandului britanic o șansă de a-și recâștiga strălucirea de altădată și de a atrage o nouă generație de clienți pasionați de automobile de lux și tehnologie de vârf.