brand

Valoarea reziduală a vehiculelor electrice: Un obstacol în calea adopției rapide a EV-urilor?

Valoarea reziduală a vehiculelor electrice: Un obstacol în calea adopției rapide a EV-urilor?

Vehiculele electrice (EV) sunt considerate viitorul industriei auto. Cu toate acestea, există o problemă care ar putea amenința nu numai adopția mai rapidă a EV, dar și marjele de profit ale producătorilor auto. Aceasta este valoarea reziduală a EV, care pare să rămână în urma modelelor cu motor cu ardere internă.

"Aceasta este probabil cel mai mare efect economic care va lovi industria" - Fintan Knight, co-fondator și CEO al Automotive Equity Management.

Valoarea reziduală este suma pe care o mașină o mai poate obține după un anumit număr de ani de utilizare. Aceasta este o metrică crucială pentru industria auto, în special pentru vehiculele electrice care sunt mai costisitoare de fabricat și de vândut.

"Cu cât valoarea reziduală este mai mare, cu atât ratele de leasing pot fi mai atractive și se pot vinde mai multe vehicule", a declarat Martin Weiss, șeful evaluarilor la DAT, un furnizor de date auto cu sediul în Germania.

EV versus autovehicule cu ardere internă: O comparație a valorilor reziduale

Potrivit experților, valoarea reziduală a EV este în urma celor pentru autovehiculele cu motor cu ardere internă. Acest lucru se datorează stimulentelor pentru achiziția de mașini noi, tehnologiei în schimbare și costurilor bateriilor.

Knight, un fost executiv Audi, Rolls-Royce și BMW, a subliniat că valorile reziduale, exprimate ca depreciere, reprezintă mai mult de 50% din costul mobilității (restul fiind costurile de funcționare, asigurare și energie).

„Este central pentru modelul de afaceri al mobilității”, a spus el.

Peugeot, de exemplu, poate oferi contracte de leasing pentru modelul său e-208 începând de la 130 de euro pe lună în Franța (cu stimulente), deoarece valoarea de revânzare a mărcii este ridicată, a declarat CEO-ul Linda Jackson.

Dacă valoarea unui EV de 3 ani este mult mai mică decât se aștepta, atât producătorii auto, cât și companiile de leasing și dealerii vor suferi un impact financiar atunci când revând mașina. Aceeași problemă o vor avea și proprietarii care au cumpărat mașina prin finanțare tradițională sau prin achiziție integrală în numerar.

„Pentru a vinde vehiculul în acest moment, acesta trebuie redus pentru a se potrivi cu nivelul actual al pieței”, a spus Weiss. „Pe lângă costurile de deținere, există și costuri asociate cu reducerile de preț, ceea ce duce la reducerea marjelor de profit”.

Conform unui sondaj realizat de DAT în 2022, 53% dintre potențialii proprietari de EV au menționat „costurile inițiale ridicate de achiziție” ca motiv pentru care au cumpărat o mașină cu ardere internă.

Producătorii auto au fost optimiști în privința valorilor reziduale ale EV, a spus Knight, dar pe măsură ce aprovizionarea cu autoturisme noi și second-hand a crescut după ce constrângerile de aprovizionare legate de pandemie și semiconductoare s-au atenuat, devine evident că EV-urile folosite au o valoare mai mică în raport cu modelele cu ardere internă.

Knight spune că diferența în valorile reziduale pentru EV comparativ cu modelele echivalente cu ardere internă este de aproximativ 10 până la 12 puncte procentuale. El a afirmat că Audi Q7 SUV, un model cu motor cu ardere internă, își va menține valoarea cu 11 puncte procentuale mai bine decât un Q8 E-tron, modelul EV de dimensiuni similare al mărcii.

De este valorea reziduală a unui EV mai mică?

Există mai multe motive pentru care valorile reziduale ale EV sunt mai mici, în comparație cu autovehiculele cu ardere internă.

Unul dintre aceste motive este acela că modelele noi de EV devin depășite mult mai repede decât celelalte tipuri de propulsie.

„EV nu trebuie să urmeze modelul tradițional de reîmprospătare la mijlocul ciclului. Acesta este unul dintre avantajele pentru consumatorii de mașini noi, că [EV] inovează mai repede - și în același timp accelerează învechirea mașinilor vechi”, a spus Knight.

Aceste îmbunătățiri pot lua forma unor baterii mai performante sau mai mari, motoare electrice sau electronice de putere mai eficiente, sau actualizări de software peste aer. Ele pot crește autonomia și pot reduce timpii de încărcare.

EV lansate în 2020 aveau o autonomie medie de aproximativ 330 km; doar doi ani mai târziu, această cifră a ajuns la 496 km, spune Autovista.

Bateria este principalul factor de risc pentru VE folosite. Acestea reprezintă aproximativ 30% din costul unui VE. În funcție de modul în care a fost folosită și îngrijită, bateria poate suferi o degradare anuală de câteva procente.

Cumpărătorii de VE (vehicule electrice) folosite nu au deocamdată nicio modalitate de a cunoaște această istorie. O piață incertă înseamnă în general prețuri mai mici.

Pe măsură ce VE se mută de la modelele scumpe cumpărate de adoptatorii timpurii la oferte mainstream mai sensibile la preț, se așteaptă ca acestea să continue să aibă valori reziduale mai mici decât alte tipuri de combustibil.

Acest lucru se datorează în parte faptului că piața VE folosite este extrem de volatilă, dar și pentru că primul val de VE vândute în Europa erau în mare parte modele premium sau mașini necesare pentru conformitate, care s-ar putea să nu fi fost optimizate pentru eficiență și cost.

Importanța valorilor reziduale VE pentru sănătatea financiară a producătorilor de automobile este evidentă. Deci, ce se poate face pentru a le îmbunătăți?

Experții spun că piața se va stabiliza în mod natural pe măsură ce VE vor reprezenta un procent mai mare din piața de mașini folosite și tehnologia devine implicită.

Încheiere

În contextul tranziției globale către mobilitatea electrică, problema valorii de revânzare a VE este una esențială. Producătorii de automobile, politicienii, experții în industrie și cumpărătorii trebuie să lucreze împreună pentru a aborda această problemă și a asigura un viitor durabil pentru mobilitatea electrică.

Bateria este principalul factor de risc pentru VE folosite. Acestea reprezintă aproximativ 30% din costul unui VE. În funcție de modul în care a fost folosită și îngrijită, bateria poate suferi o degradare anuală de câteva procente.

Experții spun că piața se va stabiliza în mod natural pe măsură ce VE vor reprezenta un procent mai mare din piața de mașini folosite și tehnologia devine implicită.

Importanța valorilor reziduale VE pentru sănătatea financiară a producătorilor de automobile este evidentă. Deci, ce se poate face pentru a le îmbunătăți?