Secretul succesului Dacia: Cum rămâne această marcă cu un pas înaintea concurenței la prețuri mici
Dacia și-a câștigat reputația prin oferirea unor automobile ieftine care au subestimat concurența cu mii de euro. Sub conducerea CEO-ului Denis Le Vot, această marcă a Grupului Renault a urcat ușor în gamă cu crossover-ul compact Jogger, SUV-ul mic Duster din a doua generație și, acum, Bigster - primul SUV Dacia cu un preț de pornire de peste 20.000 de euro.
Poziționarea strategică a Bigster în segmentul SUV-urilor compacte
SUV-urile compacte reprezintă una dintre cele mai mari și mai competitive nișe din Europa. Prin lansarea lui Bigster, Dacia pătrunde în inima acestui segment atât de disputat. Însă, în loc să canibalizeze vânzările modelului mai mic Duster, strategia lor vizează atragerea proprietarilor existenți de SUV-uri compacte.
Le Vot explică: "Bigster este o propunere complet diferită față de Duster - oferă toate facilitățile și dotările unui SUV compact, cu un conținut pe care Dacia nu l-a oferit niciodată înainte, precum hayonul electric, scaunele electrice, aerul condiționat cu două zone, vopseaua bi-ton. Totul de care ai nevoie, dar la un preț rezonabil."
Acesta subliniază că există 2,8 milioane de potențiali clienți în segmentul SUV-urilor compacte care vor reînnoii mașinile cumpărate acum cinci ani la un preț mediu de 30.000 de euro. Astăzi, prețul mediu de achiziție a depășit 35.000 de euro, ceea ce îi va determina pe unii să caute alternative mai accesibile precum Bigster.
Lansarea Bigster a avut loc în Germania, țară în care s-au desfășurat majoritatea grupurilor de focus pentru acest model. Motivul? Germania și Regatul Unit sunt cele mai mari piețe pentru SUV-urile compacte. Deși Dacia este a cincea marcă în topul vânzărilor cu amănuntul din Germania, acoperă în prezent doar o mică parte a pieței cu gama sa de mașini mici.
"Există un potențial uriaș aici pentru Dacia," afirmă Le Vot. "De asemenea, nivelul așteptărilor cumpărătorilor din Germania este mai ridicat decât în alte țări. Ne-am spus: să construim o mașină care se potrivește în miezul segmentului SUV-urilor compacte și, dacă reușim aici, putem reuși oriunde."
Ani de zile, Dacia nu a avut concurență reală, dar acum brandurile chineze precum MG vizează Europa, iar prețurile Citroen se apropie de cele practicate de Dacia. Totodată, puterea de stabilire a prețurilor a mărcii românești a crescut. Cum răspunde compania?
Le Vot recunoaște: "A existat o schimbare masivă pe piață către mașini mai accesibile, de care Dacia a beneficiat. Vedem acest lucru în toate segmentele, de aceea intrăm în segmentul compact cu Bigster. Ar fi fost naiv să credem că vom rămâne pentru totdeauna fără concurență."
Totuși, directorul general rămâne prudent: "Trebuie să vedem care branduri chineze își vor deschide fabrici în Europa, pentru că acela va fi momentul adevărului. În al doilea rând, cred că propunerea noastră de marcă este probabil încă unică: nu facem compromisuri la capitolul basic sau calitate și nu suntem super high-tech - nu insistăm pe foarte multe funcții și tehnologii, ci ne concentrăm mai degrabă pe dotările de care au nevoie clienții, la un preț foarte bun. Acesta este încă ceva ce știm cel mai bine cum să facem."
Spring, singurul model 100% electric al Dacia, a pierdut multe vânzări în acest an, după ce s-au încheiat stimulentele în Franța și au fost impuse tarifele UE pentru mașinile electrice chineze. Cum poate compensa compania aceste pierderi și impactul asupra emisiilor?
"Spring nu este mort - versiunea upgradată va ajunge în showroom-uri toamna aceasta," afirmă Le Vot. "Nu aș subaprecia Spring. Este un vehicul electric de 17.000 de euro în majoritatea locurilor din Europa și o propunere excelentă pentru naveta zilnică. În ceea ce privește emisiile, găsim un echilibru global pentru Grupul Renault între mașinile electrice Ampere, hibridele Renault și Spring-ul Dacia, automobilele pe GPL și hibride."
Vânzările modelului Sandero au crescut cu 20% în acest an în Europa, la patru ani de la lansare. Cum este posibil acest lucru?
Potrivit lui Le Vot, "de fiecare dată când vedem mai multe reglementări și inflație mai mare, vedem că avem din ce în ce mai multe cuceriri. În acest an, noua reglementare GSR II a lovit costurile, dar întrucât Sandero are puțină electronică, un pic mai puțin greutate, un pic mai puțin conținut în comparație cu concurența, creșterea de preț pe care trebuie să o transferăm este proporțional puțin mai mică. Așa că unii oameni fac trecerea la noi."
El adaugă că sunt răsplătiți pentru eforturile depuse în marketing și modul în care prezintă marca. "Vedem mai puțini oameni care spun că nu ar cumpăra niciodată o Dacia pentru că sunt mașini ieftine. Acum este la modă să cumperi un Sandero. Și, probabil că imaginea proiectată de designul noului Duster ajută la vânzarea Sandero."
Conform planului Renaulution, Dacia are un obiectiv de profitabilitate de 15% până în 2030, în creștere de la aproximativ 10% în prezent. De unde va veni profitul suplimentar? Din vânzarea de mașini mai mari precum Bigster?
"Da, desigur," confirmă Le Vot. "Noi ne specializăm în a face 'jumătăți de mașini', într-un fel. Când am făcut Sandero, am realizat o mașină întreagă, dar cea mai mare parte este preluată din Grupul Renault, astfel că amortizarea este mult mai mică decât pentru o marcă cu vehicule complet noi. Apoi iei un Sandero și faci un Jogger, care este exact aceeași mașină până la stâlpul B. Investiția este foarte mică, iar rezultatul este că avem un Jogger de 17.000 de euro cu șapte locuri, în timp ce majoritatea concurenței este la 23.000-25.000 de euro."
El mai adaugă: "Apoi avem o potrivire bună între capacitatea noastră industrială și volumele noastre. Fabricile noastre (din România și Maroc) funcționează în trei schimburi, astfel că amortizăm zi și noapte."
Odată cu Bigster, Dacia și-a îndeplinit planul de produse, cel puțin în cadrul Renaulution. Care sunt pașii următori? Modele mai mari pe platforme noi?
"Întreaga noastră gamă a fost acum reînnoită și se bazează pe aceeași platformă în toate fabricile noastre," dezvăluie Le Vot. "Platforma (CMF-B) pur și simplu funcționează - priviți Bigster, are 4,6 metri lungime, respectă așteptările pentru un SUV compact, dar este cu 150 kg mai ușoară decât concurența, ceea ce are mult valoare."
"Am anunțat deja că vom lansa două caroserii suplimentare în anii următori. Nu pot spune mai multe decât atât."
Un aspect cheie al succesului Dacia este maximizarea profitabilității prin strategii de cost inteligente. Compania se bazează pe platforme și componente existente din Grupul Renault pentru a reduce investițiile și amortizarea.
"Când am făcut Sandero, am realizat o mașină întreagă, dar cea mai mare parte este preluată din Grupul Renault, astfel că amortizarea este mult mai mică decât pentru o marcă cu vehicule complet noi," explică Le Vot.
De asemenea, Dacia obține economii suplimentare prin extinderea gamei pe aceeași platformă la un cost minim. "Apoi iei un Sandero și faci un Jogger, care este exact aceeași mașină până la stâlpul B. Investiția este foarte mică," adaugă el.
Această abordare inteligentă le permite să ofere vehicule spațioase precum Jogger cu 7 locuri la un preț excelent de 17.000 de euro, în timp ce concurența se situează între 23.000 și 25.000 de euro.
În plus, prin funcționarea fabricilor din România și Maroc în trei schimburi, Dacia maximizează capacitatea de producție și amortizează costurile în fiecare oră a zilei.
După ce și-a reînnoit întreaga gamă cu Bigster, Dacia are planuri ambițioase de extindere. Le Vot dezvăluie că "am anunțat deja că vom lansa două caroserii suplimentare în anii următori."
Deși nu a oferit detalii, aceste noi caroserii ar putea include vehicule mai mari precum un SUV de dimensiuni medii sau chiar un monovolum compacte. Acest lucru ar permite mărcii să acopere segmente suplimentare de piață și să-și extindă baza de clienți.
Totuși, indiferent de noile adăugiri, putem fi siguri că Dacia va rămâne credincioasă filozofiei sale de a oferi valoare excepțională la un preț accesibil. Această abordare le-a adus un succes remarcabil până acum și va rămâne piatra de temelie a strategiei lor pe viitor.