Renault 4: Renașterea unei legende compacte într-o formă nouă și electrică
Industria auto asistă la o renaștere a modelelor clasice, reinterpretate pentru era electrică. Iar Renault se numără printre maeștrii acestei arte, readucând la viață două dintre cele mai emblematice creații ale sale - Renault 5 și acum Renault 4. Această ultimă revenire aduce o doză suplimentară de versatilitate și un aer de SUV în ambalajul nostalgic al mărcii franceze.
Lansată în 1961, Renault 4 a fost o adevărată poveste de succes global. Cu un design practic și economic, acest model accesibil a cucerit inimile a milioane de oameni din peste 100 de țări. De-a lungul celor 33 de ani de producție, nu mai puțin de 8.135.424 de unități au fost vândute în întreaga lume.
Deși a fost un răspuns întârziat la succesul Citroën 2CV, Renault 4 a reușit să își croiască propriul drum și să devină o adevărată legendă în lumea automobilelor compacte. Acum, după o pauză de aproape trei decenii, această icoană revine într-o formă reinventată, pregătită să cucerească o nouă generație de iubitori ai automobilelor.
În ciuda schimbărilor aduse de trecerea timpului, noua Renault 4 rămâne fidelă spiritului original. Proporțiile sale distincte, cu un capot plat, o postură verticală și un hayon înclinat, evocă amintiri din trecut. Însă aceste elemente sunt reinterpretate într-un mod modern și sofisticat.
Farul rotund iconic al predecesorului său a fost transformat într-un ansamblu de lumini LED integrate, care împletesc tradiția cu tehnologia modernă. Grilă iluminată într-o singură piesă, o premieră mondială, adaugă un plus de distincție și personalitate automobilului.
Liniile puternice ale umărului, împreună cu stopurile subțiri și alungite în formă de pilulă, completează look-ul modern al noii Renault 4. Iar pentru a facilita încărcarea și descărcarea bagajelor, hayonul se deschide la numai 61 de centimetri de sol, păstrând accesibilitatea celebră a predecesorului său.
Odată ce pătrunzi în interiorul noii Renault 4, ești întâmpinat de un amestec armonios de tradiție și modernitate. Deși panoul de bord păstrează un aer familiar pentru fanii mărcii, tehnologia de ultimă generație îl transformă într-un spațiu high-tech.
Două ecrane digitale, unul de 10 inch pentru sistemul de infotainment și altul pentru instrumentele de bord, oferă o experiență vizuală captivantă. Sistemul de infotainment, alimentat de Google, poate fi actualizat over-the-air și suportă diverse aplicații terțe, precum și Apple CarPlay și Android Auto.
Calitatea percepută este excelentă, cu materiale moi și durabile folosite pe scaune, uși și bord. Chiar și în spatele volanului, nu vei găsi suprafețe aspre sau abrazive, în ciuda promisiunii producătorului de a crea o mașină "rezistentă la viață".
Cu o lungime de 4,14 metri și un ampatament mărit la 2,62 metri, noua Renault 4 oferă un spațiu generos atât pentru pasageri, cât și pentru bagaje. Comparativ cu sora sa mai mică, Renault 5, modelul 4 are un plus de 22 de centimetri în lungime și 8 centimetri în ampatament.
Această creștere în dimensiuni se traduce într-un portbagaj spațios de 420 de litri și un spațiu mai mare pentru picioarele pasagerilor din spate. Chiar și pentru adulții înalți de 1,8 metri, există suficient loc pentru a sta confortabil pe bancheta din spate.
Ca și Renault 5, noul model 4 se bazează pe platforma AmpR Small și oferă două opțiuni de baterii: una de 40 kWh (Urban) și alta de 52 kWh (Comfort). Varianta mai puternică promite o autonomie de până la 400 de kilometri conform ciclului WLTP, în timp ce pachetul mai mic oferă peste 300 de kilometri.
În ceea ce privește motorizarea, clienții pot alege între două configurații. Modelul de bază are un motor de 90 kW (121 CP) și 225 Nm, în timp ce varianta Comfort beneficiază de 110 kW (148 CP) și 245 Nm. Această ultimă opțiune permite o accelerație 0-100 km/h în mai puțin de 8,5 secunde.
Noua Renault 4 este pregătită să facă față nevoilor de încărcare ale clienților moderni. Ambele variante de baterie suportă încărcarea rapidă la 100 kW, permițând o reîncărcare de la 15% la 80% în aproximativ 30 de minute.
Însă tehnologia nu se oprește aici. Modelul 4 oferă și opțiunea de încărcare bidirecțională la 11 kW, transformând automobilul într-o sursă de energie mobilă. Această funcționalitate, cunoscută sub numele de vehicle-to-load (V2L) și vehicle-to-grid (V2G), adaugă un plus de versatilitate și utilitate în era electrică.
Pentru a oferi o experiență de condus cât mai sigură și confortabilă, noua Renault 4 vine echipată cu nu mai puțin de 26 de sisteme de asistență pentru șofer. Printre acestea se numără și comutatorul My Safety, care permite personalizarea setărilor de siguranță cu ajutorul unui singur buton.
O altă premieră pentru Renault este modul de condus cu o singură pedală. Acesta maximizează frânarea regenerativă, permiţând automobilului să se oprească complet fără a folosi pedala de frână. Acest mod de condus eficient poate fi activat prin intermediul padelelor de la volan.
Pentru a se potrivi preferințelor individuale ale clienților, noua Renault 4 oferă o gamă impresionantă de 670 de combinații de culori, finisaje și jante. Se pot alege dintre șapte culori de bază, diverse opțiuni de vopsire în două nuanțe, inclusiv cu acoperiș și capotă neagră pentru unele variante.
De asemenea, este disponibilă o opțiune de acoperiș rabatabil din pânză, denumită "Plein Sud" sau "Due South". Această caracteristică ușoară nu adaugă greutate semnificativă, deci nu afectează autonomia automobilului.
Conform declarațiilor CEO-ului Renault, Fabrice Cambolive, noul model 4 "completează o gamă deja vastă, alături de Megane, Scenic și noua Renault 5 electrică. Însă ne lipsea un automobil compact cu spațiu real. Acum îl avem cu acest model versatil, funcțional și modular; o mașină capabilă să satisfacă o varietate largă de nevoi zilnice."
Cu renașterea sa sub forma unui SUV electric compact, Renault 4 promite să reînvie spiritul unei legende și să-l transpună în era modernă. Combinând moștenirea bogată a mărcii cu tehnologii avansate și un design atractiv, acest model pare a fi o opțiune tentantă pentru iubitorii de automobile în căutarea unui vehicul practic, spațios și eficient.