Visul electric al UE este blocat de infrastructura de încărcarea
În fiecare zi, mii de conducători auto de vehicule electrice (VE) din întreaga Uniune Europeană s-ar putea să fie dezamăgiți atunci când încearcă să-și încarce bateriile la una dintre cele 1600 de stații de încărcare ale Repsol din Spania. Surprinzător, aproape jumătate dintre acestea sunt nefuncționale, deoarece nu au conexiune la rețeaua electrică.
În ciuda planurilor Comisiei Europene de a moderniza rețelele de alimentare ale blocului, există goluri evidente în întreaga Uniune Europeană. În ciuda declarațiilor liderilor săi, birocrația care împiedică progresul către un transport mai verde în UE este în creștere.
Unul dintre principalele obstacole în calea progresului este procesul de autorizare. În unele țări, ușurința cu care se poate construi un hub de încărcare a VE variază considerabil. Un reprezentant al industriei a menționat că, în Germania, un hub a fost blocat luni de zile din cauza unei legi care proteja un singur copac.
"Deși lucrările de instalare a unui punct de încărcare rapidă și ultra-rapidă necesită doar două până la trei săptămâni de lucru, din cauza diferitelor cerințe administrative din Spania, procesul complet ... poate dura de la unu la doi ani", a declarat Repsol.
ChargeUp Europe, un grup al industriei, a declarat că deși Comisia a recunoscut că autorizarea este o problemă, nu a propus niciun instrument sau acțiune concretă. Se așteaptă ca în următorii doi ani să fie propuse doar orientări specifice pentru statele membre pentru a accelera autorizarea.
Aceasta încetinește implementarea hub-urilor de încărcare în întreaga Uniune a celor 27 de state membre, punând în pericol obiectivele UE de a elimina vehiculele pe benzină și motorină, precum și obiectivele sale climatice mai largi.
"Timpul necesar pentru conectarea punctelor de reîncărcare a VE la rețea poate fi într-adevăr considerat un obstacol pentru accelerarea adoptării VE și trebuie abordat", a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei într-un răspuns transmis prin e-mail.
În ultimii ani, procesul de instalare a unei stații de încărcare rapidă a VE a crescut la o medie de doi ani, de la șase luni, au declarat patru companii de încărcare a VE și reprezentantul industriei. Astfel, companiile trebuie să navigheze printr-o serie de reguli de la nivel federal până la nivelul municipal.
Lucie Mattera, secretarul general al ChargeUp Europe, a descris situația ca fiind "Kafka întâlnește tranziția energetică". Mattera estimează că numărul de VE va crește mai repede decât numărul total de stații publice de încărcare, care, potrivit estimărilor ChargeUp Europe, va crește de nouă ori până în 2030, iar VE cu zece.
Electrificarea transportului este unul dintre pilonii principali care susțin obiectivul UE de atingere a neutralității carbonului până în 2050. Pentru a realiza acest lucru, va interzice vânzările de vehicule care emit CO2 începând cu 2035 și dorește să dezvolte o rețea de stații de încărcare a VE.
Acesta ambiție a creat blocaje pentru companiile de energie și reglementatori nepregătiți pentru creșterea cererii în UE, unde până acum doar 5,4% dintre autoturisme funcționează cu combustibili alternativi, inclusiv electric, dintr-un total de 286 de milioane.
"Acum depinde de statele membre să acționeze cu adevărat", a declarat Miguel Stilwell de Andrade, CEO al companiei portugheze de energie EDP, adăugând: "Există doar o avalanșă de proiecte".
Acest an, UE a adoptat o lege pentru instalarea de încărcătoare rapide până în 2030 la fiecare 60 de kilometri de-a lungul rețelelor de drumuri desemnate pentru autoturisme și la fiecare 100 km pentru vehiculele grele.
Dezvoltatorii de încărcare spun că obținerea datelor de bază despre hub-urile potențiale este o provocare majoră, ceea ce face investițiile dificile. Acest lucru implică aflarea dacă o stație de odihnă medie de la marginea drumului are un singur stâlp de iluminat sau suficiente cabluri care se conectează la rețeaua mai largă.
Hubs necesită adesea o substație electrică suplimentară, care convertește energia de înaltă tensiune în unități mai mici. Procesul implică apoi solicitări către companiile de distribuție a energiei (DSO) pentru a instala mai multă capacitate.
"Uneori trebuie să trimitem scrisori prin poștă", a declarat Peter Badik, co-fondator al companiei de încărcare a VE Greenway Network.
Executivii industriei au declarat că țintele UE au fost stabilite scăzut și, prin urmare, este probabil să fie îndeplinite, dar s-ar putea să nu satisfacă cererea pentru flota în creștere de vehicule electrice, în special camioane.
Există un impuls puternic al industriei de a construi hub-uri pentru automobile electrice, dar încă nu pentru camioane și autobuze de lungă distanță. Acestea reprezintă mai mult de 25% din emisiile de gaze cu efect de seră din transportul rutier al UE, care în total este responsabil pentru o cincime din emisiile blocului.
"Este nevoie clară de mai multă standardizare (a cerințelor pentru hub-urile de încărcare)", a adăugat van Dobschuetz de la BP.
Această cerere a fost susținută de Mattera de la ChargeUp Europe, care a declarat că orientările Comisiei ar putea ajuta probabil statele membre ale UE să se alinieze, deoarece rata noilor proiecte variază în întreaga regiune.