Lexus LBX Morizo RR: Puterea compactă a unui SUV de performanță
Lexus a dezvăluit cel mai recent membru al gamei sale de vehicule de înaltă performanță, LBX Morizo RR. Acest SUV compact primește o injecție serioasă de putere datorită integrării sistemului de propulsie al fraților săi mai mici, GR Yaris și GR Corolla.
Schimbarea radicală a LBX Morizo RR față de versiunea obișnuită a SUV-ului Lexus începe sub capotă. Inginerul-șef al proiectului a renunțat la motorul hibrid convențional în favoarea unei unități turbo de 1,6 litri și trei cilindri, aceeași care alimentează și modelele GR Yaris și GR Corolla.
Acest motor compact, dar puternic, produce 300 CP și un cuplu maxim de 400 Nm, cifre care depășesc chiar și cele ale recentei versiuni actualizate GR Yaris. Sursa acestei puteri suplimentare este de fapt GR Corolla, modelul destinat altor piețe decât cea japoneză.
Pentru a face față acestei puteri substanțiale, Lexus oferă două opțiuni de transmisie. Iubitorii de viteză vor aprecia prezența unei cutii manuale cu șase trepte, echipată cu funcția auto-blip pentru schimbări line ale treptelor de viteză.
Alternativa o reprezintă o transmisie automată cu opt rapoarte, care promite schimbări rapide și lină pentru o experiență de conducere fără efort. Indiferent de alegere, puterea este distribuită inteligent către toate cele patru roți prin intermediul unui sistem de tracțiune integrală cu control electronic.
Aceste îmbunătățiri mecanice au un impact semnificativ asupra performanțelor LBX Morizo RR. Lexus anunță un timp de 0 la 100 km/h de doar 5,2 secunde, cifră care îl plasează în elita SUV-urilor compacte de înaltă performanță.
Pentru comparație, actuala generație Honda Civic Type R atinge 100 km/h în 5,7 secunde, în timp ce Volkswagen Golf R face 0-100 km/h în 4,6 secunde. Aceste timpuri excelente sunt obținute în ciuda faptului că LBX Morizo RR este un SUV cu o greutate mai mare decât a unui hatchback obișnuit.
Inginerii Lexus nu s-au oprit doar la schimbarea motorului, ci au îmbunătățit și șasiul pentru a face față acestei puteri suplimentare. Arcurile și amortizoarele au fost înlocuite cu unele mai rigide și mai scurte, pentru a oferi un comportament mai precis în viraje.
Un element-cheie este noul "Response Enhancing Damper Structure" montat pe brațele inferioare ale suspensiei față. Acesta are rolul de a îmbunătăți răspunsul direcției și stabilitatea în timpul solicitărilor laterale intense, caracteristice condusului sportiv.
În ciuda schimbărilor profunde la nivelul mecanicii, designul exterior al LBX Morizo RR rămâne relativ discret. Elementele aerodinamice actualizate de la nivelul barelor de protecție și aripilor sunt concepute pentru a optimiza fluxul de aer în jurul mașinii.
Părțile din față asigură o răcire eficientă a motorului turbo, în timp ce cele din spate rafinează fluxul de aer pentru a reduce rezistența la înaintare. Singurele modificări evidente sunt găurile de admisie de aer mărite și sistemul de evacuare dublu.
Pentru a încadra roțile de 19 inchi ale LBX Morizo RR, ingineril au mărit ușor pasajele roților, conferindu-i un aspect mai musculos. Aceste jante sunt îmbrăcate în anvelope de dimensiuni generoase 235/45 R19 pentru o aderență maximă.
La fel ca și motorul, sistemul de frânare a fost consolidat pentru a face față accelerațiilor și vitezelor ridicate. Etrierii frânelor sunt vopsiți în roșu standard sau, opțional, în galben pentru un aspect și mai agresiv.
Interiorul a beneficiat, de asemenea, de câteva îmbunătățiri menite să completeze caracterul sportiv al LBX Morizo RR. Scaunele față sunt acum mult mai îmbrățișătoare, pentru a oferi un suport optim în viraje.
Pedalele au primit o înveliș din aluminiu antiderapant, în timp ce cusăturile contrastante de pe bord și între scaune adaugă o notă de rafinament sportiv. Schimbătorul de viteze al transmisiei manuale primește, de asemenea, un design optimizat pentru schimbări mai precise și rapide.
Lexus a anunțat că livrările către clienții din Japonia vor începe la sfârșitul lunii august 2023. Deși nu există încă planuri de comercializare în alte regiuni, succesul modelului ar putea convinge conducerea să îl lanseze și pe alte piețe importante.
Deși LBX Morizo RR este prima aplicație non-Toyota pentru motorul turbo de 1,6 litri, nu va fi cu siguranță ultima. Fanii Lexus speră ca acest motor compact, dar puternic, să găsească în viitor calea și sub capota unui model dedicat performanței, precum un cupeu sportiv ușor.
Lansarea LBX Morizo RR demonstrează hotărârea Lexus de a oferi performanțe autentice într-un pachet surprinzător de accesibil. Combinația dintre motorul de 300 CP, tracțiunea integrală și șasiul optimizat îl transformă într-un SUV compact cu adevărat captivant.
Deși design-ul exterior rămâne relativ discret, caracteristicile sale mecanice îl ridică la nivelul unor modele sport consacrate. Pentru pasionații de mașini puternice, dar practice, LBX Morizo RR ar putea reprezenta compromisul perfect între emoție și funcționalitate.