brand

UE adoptă o lege care impune încărcătoare rapide pentru vehicule electrice la fiecare 60 de kilometri pe autostrăzile principale

UE adoptă o lege care impune încărcătoare rapide pentru vehicule electrice la fiecare 60 de kilometri pe autostrăzile principale

Consiliul Uniunii Europene a adoptat un nou set de norme menite să ușureze viața șoferilor de vehicule electrice care circulă pe rețeaua rutieră principală, ca parte a așa-numitului pachet de inițiative "Fit for 55", care vizează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030 (comparativ cu nivelurile din 1990).

Noua lege prevede că, începând din 2025, trebuie să fie instalate stații de încărcare rapidă de cel puțin 150 de kilowați pentru autoturisme și camionete la fiecare 60 de kilometri de-a lungul principalelor coridoare de transport ale Uniunii, cunoscute sub numele de "rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T)".

În plus, regulamentul prevede că stațiile de încărcare amplasate de-a lungul rețelei centrale TEN-T - cele mai importante drumuri care leagă orașele și nodurile majore - vor trebui să fie capabile să furnizeze o putere totală de cel puțin 400 kW până la sfârșitul anului 2025, inclusiv cel puțin un punct de încărcare care să poată furniza cel puțin 150 kW individual.

Până la sfârșitul anului 2027, cerința privind puterea totală va fi extinsă la 600 kW pentru o stație, în timp ce stația individuală de cel puțin 150 kW va rămâne neschimbată, potrivit noii legi.

Cu alte cuvinte, vitezele scăzute de încărcare ar trebui să devină de domeniul trecutului dacă furnizorii vor respecta noul regulament, spre deosebire de situația actuală, în care o anumită stație poate fi anunțată ca fiind de 300 kW, dar care este împărțită între cinci sau șase standuri individuale, reducând puterea de încărcare a vehiculelor la doar 50 kW dacă toate încărcătoarele sunt folosite simultan.

UE adoptă o lege care impune încărcătoare rapide pentru vehicule electrice la fiecare 60 de kilometri pe autostrăzile principale

Calendarul de implementare a încărcătoarelor rapide pentru vehicule electrice de-a lungul rețelei TEN-T - drumurile care leagă regiunile UE de rețeaua centrală - este mai puțin optimist. Conform noii legi, distanța maximă între stațiile de încărcare este în continuare de 60 de kilometri, dar puterea maximă combinată ar trebui să fie de cel puțin 300 kW, cu cel puțin un port capabil să producă cel puțin 150 kW până la sfârșitul anului 2027, dar numai pentru cel puțin jumătate din drumurile cuprinzătoare, restul rețelei urmând să fie implementată până la sfârșitul anului 2030.

Până la sfârșitul anului 2035, stațiile de pe rețeaua rutieră TEN-T cuprinzătoare ar trebui să fie capabile de o putere combinată de cel puțin 600 kW, cu cel puțin două stații capabile să furnizeze cel puțin 150 kW.

La fel de importantă este cerința ca toate noile încărcătoare rapide pentru vehicule electrice să permită plăți rapide și ușoare prin intermediul cardurilor sau al dispozitivelor fără contact, fără a fi nevoie de abonamente sau aplicații.

După adoptarea oficială de către Consiliul UE, noul regulament va fi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene după vară și va intra în vigoare în a 20-a zi de la publicare. Apoi, noile norme se vor aplica la șase luni de la data intrării în vigoare a regulamentului, conform Consiliului.