Dacia Duster sau MG ZS? Analiza celor doi rivali
Dacia Duster și MG ZS se numără printre cele mai accesibile SUV-uri de pe piață, oferind o mulțime de caracteristici la prețuri competitive. Dar care dintre cele două reușește să ofere cel mai bun raport calitate-preț? Haideți să analizăm..
Dacia Duster continuă să se impună ca o opțiune accesibilă pe piața SUV-urilor. Cu un preț de pornire de sub 20.000 de euro, Duster-ul oferă un spațiu generos și performanțe decente, fără a compromite calitatea.
Pe de altă parte, MG ZS este un SUV compact care se mândrește cu un nivel ridicat de echipare standard și un preț competitiv. Cu toate acestea, este puțin mai scump decât Dacia Duster, cu un preț de pornire de aproximativ 22.000 de euro.
Analiza Dacia Duster
În varianta Expression echipată cu motorizarea TCe 130, Dacia Duster se încadrează cu ușurință în bugetul de 20.000 de euro, reprezentând o raritate în lumea auto nouă, mai ales pentru un vehicul cu atât de mult spațiu. Dar există vreun compromis?
De la ultima noastră analiză a Duster-ului, marca românească a suferit un rebranding. În cadrul acestui proces, gama de modele va primi o imagine mai robustă și mai orientată spre stilul de viață, dar cu un accent continuu pe valoarea ridicată pentru bani.
În cazul Duster-ului, această nouă abordare a adus doar cele mai mici modificări; grila primește noul logo „DC”, în timp ce la spate, vechiul emblema a dispărut, cu litera Dacia mutându-se pe partea metalică a hayonului, de pe panoul de plastic de deasupra plăcuței cu numărul.
Capacitatea Dacia de a prețui Duster-ul atât de competitiv provine din compoziția mecanică a mașinii, care împrumută masiv de la grupul părinte Renault. Platforma este o adaptare a celei utilizate de Clio și Captur din generația anterioară, ceea ce permite Duster-ului să fie echipat cu tracțiune față sau integrală. Avem aici varianta cu tracțiune față, asociată unui motor turbo pe benzină de 1,3 litri. Încă o dată, această unitate poate fi găsită într-o varietate de modele Renault, Nissan și chiar Mercedes compacte. Aici produce 127 CP, dar cuplul generos de 240 Nm de la 1.600 rpm este mai semnificativ
Duster a fost evaluat de Euro NCAP în 2017, când a obținut trei stele. Scorul său cel mai scăzut a venit în categoria asistenței de siguranță, unde a fost evaluat doar la 37% - absența asistenței pentru menținerea benzii sau a frânării autonome de urgență pe mașina testată de NCAP a afectat scorul său general. Toate Dusters vin cu patru airbag-uri standard, iar modelele de top includ și un sistem de avertizare pentru punctul orb.
Confortul este cu siguranță prioritatea pentru Duster, și credem că aceasta este abordarea corectă pentru o mașină ca aceasta. Cu toate acestea, greutatea modestă a mașinii înseamnă că personajul său rapid se aseamănă mai mult cu cel al unei supermini decât cu alte SUV-uri pentru familie.
Toate comenzile Duster-ului sunt destul de ușoare. Direcția face ca Dacia să fie foarte ușor de plasat la viteze reduse, iar pedala de ambreiaj nu este prea obositoare de utilizat când se circulă în trafic greu. Ferestrele mari cu geamuri plate se traduc prin puncte oarbe destul de mici în comparație cu multe alternative SUV, chiar dacă stâlpii C sunt încă destul de groși. Din fericire, chiar și modelul Duster de bază beneficiază de senzori de parcare la spate ca standard, iar o cameră de mers înapoi este oferită la niveluri superioare de echipare.
Nimeni nu va cumpăra Duster în căutarea unei mașini de conducere, dar este mai distractiv decât te-ai aștepta pe un drum sinuos. Este ajutat de o suspensie destul de permisivă; în loc să sară de la o groapă la alta, Duster curge cu drumul, permițându-vă să mențineți mai multă viteză decât v-ați aștepta - cu bonusul de a face o locație destul de confortabilă pentru a parcurge mile. Direcția devine un pic vagă pe măsură ce viteza crește, ceea ce strică puțin plăcerea.
Motorul pe benzină turbo de 1,3 litri este mai mult decât capabil să ajungă la limita autostrăzii, cu o cantitate generoasă de cuplu la turație mică, ajutându-l să se simtă dornic chiar și la viteze mari. Călătoria rămâne relaxată, deși oglinzile ușilor produc ceva zgomot de vânt.
Până acum, Duster nu necesită niciun compromis drastic pentru a justifica prețul său scăzut, dar sursa economiilor de cost devine mai evidentă atunci când examinați cabina de aproape.
Interiorul Duster-ului este aproape în întregime finisat în aceeași nuanță întunecată de gri, din plastic tare, zgâriat. Optați pentru versiunile de top Journey sau Extreme și tapițeria este evidențiată cu unele cusături portocalii, dar asta este la fel de interesant cum ajunge. Modelul de bază nici măcar nu are un ecran tactil; în schimb, un radio DAB de dimensiuni mari, cu un mic afișaj LCD, ocupă locul acestuia.
Cu toate acestea, aspectul este ordonat și funcțional; există cinci ventilații mari, rotunde pe partea de sus a bordului, iar acestea pot fi controlate de un trio de butoane mari de aer condiționat. Părți sunt luate din modelele Renault trecute și prezente, inclusiv comenzi audio intuitive montate pe volan.
Există foarte puține aici care vă vor impresiona, dar, mai important, există și mai puține care vă vor deranja. Instrumentele sunt clare și simple, poziția de conducere este ușor ridicată și există o gamă decentă de reglaje pentru scaun și volan. Scaunele în sine sunt destul de moi, dar au un suport decent.
Forma simplă și cubică a Dacia are beneficii mari atunci când vine vorba de spațiu în interior - în special în portbagaj.
Scaunele din spate sunt suficient de confortabile pentru adulți și, datorită unei banchete relativ plate și moi, este chiar destul de spațioasă în acele ocazii când trebuie să transportați un al treilea pasager în spate. Spațiul pentru genunchi este generos, iar înălțimea la nivelul capului este excelentă.
Există un total de 445 litri disponibili în portbagajul Duster-ului. Zona în sine este aproape pătrată, iar deschiderea portbagajului este largă, chiar dacă podeaua nu este chiar la nivel cu marginea inferioară a deschiderii.
Spătarele scaunelor din spate nu se îndoaie complet, dar la 1.623 de litri în modul cu două locuri, cantitatea totală de spațiu este impresionantă. În context, Nissan Qashqai, mai mare și mai scump, are 1.585 litri de spațiu cu scaunele din spate rabatate.
Analiza MG ZS
În varianta sa complet electrică, MG ZS EV are un preț foarte competitiv în comparație cu rivalii săi. Cu un motor pe benzină, totuși, ZS este puțin mai scump decât competitorii săi direcți. În varianta de top Exclusive, ZS-ul pe care îl prezentăm costă 26.400 de euro, ceea ce înseamnă că este cu 2.850 de euro mai scump decât Duster-ul cu care se compară.
Compoziția mecanică a ZS este destul de simplă. Ca și în cazul multor mașini de la capătul mai accesibil al pieței, puterea vine de la un motor pe benzină cu trei cilindri turboîncărcat; unitatea în sine este derivată din cea folosită de Opel Corsa din generația anterioară.
Cu 109 CP, este puțin mai puțin puternic decât turbo de 1,3 litri al Dacia, dar mai semnificativ, cei 160 Nm de cuplu sunt cu 80 Nm mai puțin decât cifra rivalului său. Motorul este cuplat la o cutie de viteze manuală cu șase trepte și tracțiunea este trimisă roților față.
La fel ca Dacia, MG a fost testat pentru siguranță de Euro NCAP în 2017 și a primit de asemenea o evaluare de trei stele. ZS a obținut un scor mai mic pentru protecția ocupanților copii decât Duster, dar a fost mai puternic în categoria utilizatorilor vulnerabili de drumuri.
MG este ușor mai bine echipat în ceea ce privește kitul de siguranță, cu șase airbag-uri și frânare autonomă de urgență montate ca standard. Modelul Exclusive pe care îl avem aici vine și cu un sistem de monitorizare a punctului orb și alertă de trafic transversal la spate, care avertizează șoferul despre traficul în apropiere atunci când se deplasează înapoi de pe un loc de parcare sau de pe o alee.
Există elemente ale MG ZS care se compară favorabil cu Dacia Duster, dar în alte domenii, în special motorul, este în urmă.
Mașina noastră de test nu se simțea foarte fluidă chiar și înainte de a ne putea deplasa, deoarece angajarea primei viteze se simțea destul de obstructivă. Odată ce ne-am pus în mișcare, restul rapoartelor nu sunt mult mai plăcute de utilizat, deoarece atât cutia de viteze, cât și pedala de ambreiaj se simt pufoase.
Direcția are un pic mai multă greutate decât cea a Duster-ului, dar este încă mai mult decât suficient de ușoară pentru a fi ușor de utilizat în oraș.
Pe hârtie, se susține că ZS acoperă sprintul de la 0 la 100 km/h în 10,5 secunde - cu 0,1 secunde mai rapid decât Duster. Cu toate acestea, în lumea reală, MG se simte mult mai lent decât rivalul său. Turbocharger-ul nu vine pe deplin până destul de sus în gama de turație, ceea ce înseamnă că trebuie să folosiți mult mai multe rotiri ale motorului pentru a face vreun fel de progres decent.
Rulajul MG este puțin mai ferm decât cel al Dacia, dar caroseria se simte mai bine controlată și este mai capabilă să absoarbă mici denivelări. Deși există o rotație a corpului puțin mai mică în viraje, ZS se simte mai stodgy printr-o serie de colțuri. Este de asemenea un pic mai înalt, ceea ce înseamnă că inspiră mai puțină încredere pentru acele rare ocazii când trebuie să faceți manevre de evitare.
Această lipsă de cuplu la turații scăzute își are dezavantajele pe autostradă, unde perioadele mai lungi de urcare la 115 km/h vă vor forța să retrogradați în a cincea treaptă - și uneori chiar și în a patra - doar pentru a menține o viteză constantă. Este o rușine, deoarece motorul în sine este foarte silențios la viteză de croazieră, iar mașina se simte rezonabil de stabilă.
Mult ca Duster, există o nevoie puternică de a gestiona așteptările atunci când urcați la bordul ZS. Designul este foarte generic, cu o încercare de a înveseli aspectul prin alegerea unei rute destul de previzibile de cusături roșii și fibră de carbon falsă pentru a crea o impresie de sportivitate.
Unele plastice moi înseamnă că există o fațadă a unui produs premium pe care Dacia o lipsește. Dar cotiera centrală, care obstrucționează frâna de mână, are un capac a cărui balamale este atât de liberă încât se simte la momente distanță de a se rupe.
Aceste puncte negative sunt compensate de unele atingeri cu adevărat inteligente, totuși. Unul dintre acestea este partea din cabină pe care o vedeți și atingeți cel mai mult; volanul se simte excelent de ținut în mână și arată inteligent. Plafonul panoramic este de asemenea o caracteristică neașteptată la acest punct de preț modest.
Poziția de conducere are o cantitate rezonabilă de ajustare, dar unii testeri au constatat că tetiera forța capul lor puțin prea în față.
În timp ce locul 26 al Dacia în sondajul nostru Driver Power nu este impresionant, MG a făcut-o mai rău, terminând pe locul 32 din 32 de mărci. O treime dintre proprietari au experimentat o defecțiune de un fel sau altul în primul an de proprietate, iar marca a fost evaluată cea mai slabă pentru calitatea generală. Singura salvare a fost locul său doi în ansamblu pentru valoare, deși a fost depășit de Dacia pentru locul numărul unu.
Măsurat prin cele mai multe măsuri, MG se potrivește foarte bine cu Dacia, ceea ce înseamnă că este un SUV de familie util.
Excepția la modul în care se măsoară cu Duster este în ceea ce privește înălțimea la nivelul capului din spate - nu este strânsă ca atare, dar nu este la fel de spațioasă ca rivalul său. În ceea ce privește spațiul pentru genunchi și coate, nu există nimic care să le separe. Scaunul din centru nu este la fel de confortabil în ZS deoarece este puțin percheziționat, dar este bine pentru călătoriile mai scurte. Punctele Isofix sunt prezentate ca bare expuse, care sunt destul de ușor de accesat.
Portbagajul de 448 de litri este de o dimensiune excelentă și îl învinge pe Duster-ul deja spațios cu doar trei litri. Există mult spațiu de depozitare sub podea, dar spațiul nu este căptușit, astfel încât obiectele pot zdrăngăni. Scaunele din spate cad plat, deși nu există nicio manetă de eliberare în portbagaj.
Câștigător: Dacia Duster
Dacia a reușit cu adevărat să acopere unghiul bugetar în mai multe categorii, iar Duster continuă să fie SUV-ul fără pretenții pe care l-am alege. Există mai mult decât suficient spațiu pentru o familie și lucrurile lor în interior, în timp ce experiența de condus nu se simte compromisă, datorită unui călător confortabil și unui motor pe benzină plin.
Deși Duster nu este fără defectele sale, aceste probleme sunt destul de minore, iar prețul scăzut face ca acestea să fie ușor de iertat. În cele din urmă, are un sentiment de farmec care lipsește în mare parte în altă parte în acest segment.