Test drive Toyota Yaris Cross
Este exact aceeași mașină ca și hatchback-ul obișnuit, doar că i s-a dat un pic mai mult farmec de SUV mic și dur pentru a-l face mai înalt și puțin mai lung de la nas la coadă. Puteți să vă gândiți la el ca la un Yaris standard care se îndreaptă spre sala de sport pentru o sesiune intensă de antrenament.
Din punct de vedere al dimensiunilor, se află alături de o listă aproape nesfârșită de alternative. Aveți modele precum Ford Puma și Renault Captur, precum și Peugeot 2008 și Opel Mokka, pentru a numi doar câteva.
Un lucru pe care îl aduc toate aceste mașini este stilul lor distinctiv, așa că este bine de văzut că Yaris Cross nu se lasă mai prejos la acest capitol. Din punct de vedere estetic, este în mod clar înrudit cu Yaris obișnuit - în special atunci când este privit din spate - dar înălțimea de rulare mai mare și placarea din plastic din jurul barelor de protecție îi conferă o prezență și o forță vizuală mai mare. Este un pic mai voluminos decât Yaris-ul standard, dar este totuși o mașină mică și arătoasă.
Această formă bună de design continuă și la interior. Toate modelele pe care le-am condus până acum prezentau o mulțime de materiale plastice moi și moi la atingere, care arată inteligent și se simt foarte bine. În stilul clasic Toyota, totul pare solid înșurubat împreună, de asemenea.
Stai într-o poziție cocoțată, cu o vedere bună spre exterior, în scaune confortabile și bine ajustate. Deși nu aveți opțiunea de a opta pentru scaune cu reglaj electric, este ușor să vă acomodați la volan. Spațiul este un pic cam strâmt în spate - în ceea ce privește spațiul pentru cap, cu siguranță nu vă veți simți ca și cum ați sta în biserică - dar există suficient spațiu pentru ca doi adulți mai înalți să stea într-un confort rezonabil.
Portbagajul modelului Toyota are o capacitate de până la 397 de litri cu scaunele din spate pe loc, deci este mai mare decât cel al unui Opel Mokka, dar mai mic decât cel al unui Peugeot 2008. Cu toate acestea, podeaua plană, fără buză, facilitează încărcarea și descărcarea, iar podeaua configurabilă a portbagajului aduce și un nivel util de versatilitate.
De asemenea, beneficiați de un nivel bun de dotări de siguranță și asistență în toată gama. Controlul adaptiv al vitezei de croazieră este standard, la fel ca și frânarea autonomă de urgență și asistența la menținerea benzii de rulare. Senzorii de parcare panoramici sunt disponibili opțional, ca parte a unui pachet, la fel ca și monitorizarea unghiului mort.
Iar în ceea ce privește motoarele? Ei bine, Yaris Cross este disponibil doar cu un singur propulsor hibrid pe benzină și electric de 1,5 litri, care dezvoltă o putere respectabilă de 114 CP și care antrenează roțile din față prin intermediul unei transmisii automate CVT ușor de utilizat. Este disponibilă și tracțiunea integrală.
Performanțele nu sunt deosebit de vioaie (0-100 km/h durează 11,2 secunde), dar motorul electric îi oferă lui Yaris Cross un impuls util de accelerație la viteze mici - astfel încât veți ține cu ușurință pasul cu traficul din oraș. Și pentru că poate funcționa pentru perioade foarte scurte de timp doar cu energie electrică, Yaris Cross este extrem de eficient din punct de vedere al consumului de combustibil.
Direcția ușoară și precisă și vizibilitatea bună fac din această mașină o mașină foarte ușor de manevrat în oraș, dar o rulare fermă la viteze mici poate provoca un pic de zdruncinături și agitație pe porțiuni mai aspre de drum. Este cu siguranță mai confortabilă la viteze de drum deschis și, deși există un pic de zgomot de anvelope și de vânt, acesta nu este asurzitor.
De asemenea, se prinde bine în viraje și nu se rostogolește prea mult atunci când apăsați puțin. Nu s-ar putea spune că este o mașină deosebit de distractivă, dar, oricum, valoarea divertismentului nu este ceea ce reprezintă acest tip de mașini. În schimb, Yaris Cross se concentrează pe a fi un SUV mic frumos, rezonabil de practic, ușor de condus și extrem de economic.
Intrați în habitaclul lui Yaris Cross și veți observa imediat comenzile dispuse logic și materialele moi la atingere. Nu există prea multe elemente de design aici, care sunt rezervate pentru modele precum Peugeot 2008, dar aspectul mai familiar și calitatea solidă a construcției au propriul lor farmec. Acoperișul solar panoramic opțional pe anumite versiuni adaugă o ambianță sofisticată la interior.
Există și câteva pachete în ofertă. Pachetul SUV adaugă apărători de noroi, o căptușeală pentru portbagaj și covorașe de cauciuc, în timp ce pachetul City include asistență avansată la parcare, camere de luat vederi la 360 de grade și recunoaștere vocală.
Versiunea de bază Icon primește un afișaj digital de 4,2 inci pentru șofer, restul gamei are o unitate mai mare de 7,0 inci. Finisajele Icon și Design dispun, de asemenea, de un ecran tactil de infotainment de 8,0 inchi, care încorporează Apple CarPlay și Android Auto, precum și obișnuita conectivitate Bluetooth și radio digital DAB. Lipsa sistemului de navigație prin satelit nu este o problemă, deoarece puteți folosi în schimb aplicațiile telefonului dumneavoastră.
Sistemul de infotainment este ușor de utilizat și există butoane fizice practice de o parte și de alta a ecranului pentru a accesa anumite funcții. Pictogramele și grafica par puțin învechite în comparație cu unele sisteme mai noi, dar totul funcționează destul de bine, deși uneori se poate simți puțin întârziat la răspunsul la intrări. Versiunile de top primesc un sistem de infotainment de 9,0 inchi, ceva mai mare, care adaugă conectivitate wireless pentru smartphone și navigație prin satelit și o grafică ceva mai clară, dar pierzi comenzile rapide fizice, ceea ce îl face puțin mai puțin intuitiv de utilizat în mișcare. Cel puțin veți primi în continuare butoane și cadrane fizice pentru sistemul de control al climatizării. Toate versiunile de echipare primesc un sistem audio cu șase difuzoare și comenzi de satelit montate pe volan.
Yaris Cross vine echipat cu o listă impresionantă de dispozitive de siguranță standard, inclusiv un sistem de pre-coliziune, avertizare la părăsirea benzii de rulare, control de croazieră adaptiv și o cameră de luat vederi din spate. Alerta de trafic încrucișat în spate este disponibilă pe versiunile superioare, la fel ca și o cameră de 360 de grade și un sistem avansat de asistență la parcare.
A obținut un rezultat impresionant de cinci stele la testele Euro NCAP atunci când a fost testat în 2021. Scorul sistemelor de asistență în materie de siguranță de 81% este lăudabil, la fel ca și scorul de 86% obținut pentru siguranța pasagerilor adulți.