Test drive Renault Zoe
La volan, Renault Zoe se simte ca un supermini tradițional cu motor termic - deși mult mai silențios. Este ideal pentru o familie care caută o a doua mașină, deoarece Zoe se potrivește perfect pentru deplasările scurte și pentru comisioanele zilnice. Este încă rezonabil de practică, oferă o autonomie de aproape 390 de kilometri și vă va costa doar câțiva bănuți pentru a o folosi.
Cu toate acestea, după mai mult de un deceniu de existență în sălile de expoziție și în condițiile în care concurența nouă și proaspătă este tot mai numeroasă și mai rapidă, Renault Zoe nu este lider, ci mai degrabă rezistă. Nici nu mai este la fel de ieftină ca odinioară, iar ratingul de zero stele acordat de organismul de testare a siguranței din industrie, Euro NCAP, o face și mai greu de recomandat.
Renault Zoe a fost una dintre primele mașini electrice accesibile din lume, fiind introdusă în 2012, la doar doi ani după ce Nissan Leaf a ieșit pe străzi. De atunci, am avut două generații ale supermini-ului în formă de bulă, care a fost pentru o bună perioadă de timp singurul autoturism electric al Renault. Acest lucru s-a schimbat, bineînțeles, în 2022, când a sosit hatchback-ul Renault Megane E-Tech, urmând să apară și alte vehicule electrice Renault, inclusiv renăscutul Renault 5.
Piața mașinilor electrice de mici dimensiuni a explodat de la sosirea lui Zoe, așa că acum există o mulțime de concurență. Cei mai apropiați rivali ai lui Zoe sunt alte superminis cu emisii zero, precum Peugeot e-208, Opel Corsa Electric și Ora Funky Cat, care oferă niveluri similare de practicitate și autonomie. Cu toate acestea, Zoe le întrece pe toate cu portbagajul său impresionant de 338 de litri și autonomia de 400 de kilometri.
Rivalii eleganți precum Fiat 500, Honda e și MINI Electric vor atrage cu siguranță atenția cumpărătorilor care caută un vehicul urban inteligent și sofisticat, însă acestea sunt în primul rând mașini de oraș, astfel că spațiul din portbagaj este limitat, la fel ca și autonomia. Unele dintre cele mai ieftine hatchback-uri electrice de familie mai ieftine îi vor da și ele o șansă lui Zoe, care oferă o autonomie mai mare, un aspect mai elegant și o tehnologie mai modernă pentru mai puțini bani.
Vorbind de bani, prețul de pornire al lui Zoe a crescut la aproape 35.000 de euro după ce, printre altele, subvenția guvernamentală pentru mașinile plug-in a fost eliminată. Structura de echipare și motorizările disponibile au fost, de asemenea, reduse recent. De exemplu, Zoe era disponibil anterior cu două puteri ale motorului său electric unic, montat în partea frontală: un model R110 cu 107 CP sau o versiune R135 cu 134 CP, cea mai puternică versiune fiind acum singura opțiune.
Cumpărătorii pot alege între versiunile Techno și Iconic, singurele diferențe majore fiind că modelele Iconic, mai scumpe, primesc standard încărcare rapidă de 50 kW și jante din aliaj de 17 inci. Lista de dotări standard, chiar și pe Zoe entry-level, este destul de puternică, fiecare model fiind dotat cu faruri și stopuri cu LED-uri, un panou de instrumente de 10 inch și un ecran tactil central de 9,3 inch cu portret, pe care rulează sistemul de infotainment EasyLink de la Renault, cu navigație prin satelit integrată, plus conectivitate Apple CarPlay și Android Auto.
Zoe beneficiază, de asemenea, de monitorizare a unghiului mort, senzori de parcare față și spate și o cameră de mers înapoi. Îi lipsesc însă câteva airbag-uri esențiale, ceea ce reprezintă doar o parte din motivul pentru care a primit un scor de siguranță Euro NCAP de zero stele în 2021.