Volkswagen și Volvo Domină Segmentele de Mașini SUV în Europa
În luna mai, Volkswagen a reușit o revenire spectaculoasă în cele două segmente auto cele mai mari din Europa. Modelul T-Roc, SUV-ul de clasă mică, a transformat un deficit de 372 de unități în aprilie față de Toyota Yaris Cross într-un avantaj zdrobitor de 4.508 vehicule vândute în mai. Conform datelor preliminare ale Dataforce, care acoperă 96% din vânzările din Uniunea Europeană, țările AELS și Regatul Unit, T-Roc a fost liderul general al vânzărilor în Europa în luna mai.
Segmentul SUV-urilor mici este cel mai mare din Europa, urmat îndeaproape de clasa compactă de SUV-uri. În primele patru luni ale anului, Tiguan de la Volkswagen se situa pe locul secund în acest segment, în spatele lui Nissan Qashqai. Însă, în mai, Tiguan a depășit Qashqai și a cucerit prima poziție, lăsând în urmă și Kia Sportage.
Până în aprilie, doar 1.764 de unități separau cele trei SUV-uri compacte în cursa pentru prima poziție. Totuși, în mai, distanța dintre locul întâi și al treilea s-a mărit la 5.407 vehicule, Tiguan acumulând un avantaj de 2.144 de unități față de Sportage. Această luptă acerbă între modelele de top demonstrează cât de competitiv este segmentul SUV-urilor compacte în Europa.
În timp ce Volkswagen a dominat segmentele de volum, Volvo a excelat în clasele premium. Conform cifrelor Dataforce pentru primele cinci luni ale anului, gama de SUV-uri Volvo a obținut o triplă victorie în segmentele premium din Europa.
XC40 conduce detașat în fața lui BMW X1 cu un avans de 4.700 de unități în segmentul premium compact. De asemenea, XC60 are o pauză de 3.993 de vehicule față de Mercedes-Benz GLC în segmentul premium mediu. În fine, noul SUV electric mic EX30 a depășit Mini cu 1.029 de unități în clasa premium mică.
În prezent, nu există suficiente SUV-uri electrice premium mici pe piața europeană pentru a justifica crearea unui segment dedicat. Din acest motiv, EX30 este în prezent inclus în clasa generală a mașinilor premium mici.
Tendința de încetinire a vânzărilor de mașini complet electrice a continuat și în mai, când totalul lunar a scăzut cu 11%. În consecință, volumul total de vânzări EV în primele cinci luni ale anului a crescut doar cu 2,4%, conform analizei Dataforce.
Mai devreme în acest an, asociația auto germană VDA a prognozat că vânzările de mașini electrice în țară vor scădea cu 14% în 2024, marcând prima scădere pentru vehiculele electrice din ultimii opt ani. Cu toate acestea, perspectiva VDA ar putea fi optimistă. Vânzările de mașini electrice în Germania au scăzut cu 30% în mai, iar în primele cinci luni volumul a scăzut cu 16% până la 141.200 de unități.
În ciuda unei scăderi de 24% a vânzărilor până la 79.125 de unități, Tesla Model Y a rămas cel mai bine vândut vehicul electric în Europa. Pe locul secund s-a situat Model 3 de la aceeași marcă, cu o creștere de 38% până la 38.863 de unități vândute în primele cinci luni, conform cifrelor preliminare Dataforce.
Volvo EX30 complet electric a urcat spectaculos pe poziția a treia, cu 30.195 de unități vândute.
În contrast cu scăderea vânzărilor de mașini electrice, cererea pentru vehiculele hibride plug-in a crescut într-un ritm mai rapid în primele cinci luni ale anului, înregistrând un avans de 4,9% până la 399.034 de unități.
Volvo XC60 s-a situat pe prima poziție în segmentul hibrid premium, depășind liderul de lungă durată Ford Kuga, care a coborât pe locul al treilea după Mercedes GLC. Avansul XC60 și GLC se datorează în mare parte creșterilor de vânzări de 50%, respectiv 68%. În schimb, vânzările Kuga au scăzut cu 22% în aceeași perioadă de cinci luni, conform cifrelor preliminare Dataforce.
Aceste fluctuații în preferințele clienților și performanțele diferitelor mărci și modele reflectă dinamica complexă a pieței auto europene. Pe măsură ce tehnologiile evoluează și obiceiurile de consum se schimbă, este de așteptat ca aceste trenduri să continue să se modifice în viitor.
Producătorii auto trebuie să rămână atenți la aceste schimbări și să se adapteze rapid pentru a răspunde cerințelor clienților. Doar mărcile care reușesc să anticipeze corect tendințele și să ofere produse atractive și inovatoare vor putea domina segmentele cheie și a obține succes pe termen lung.