Volvo iese din afacerea cu abonamente auto
Gigantul auto suedez Volvo a decis să renunțe la programul său de abonamente auto, cunoscut sub numele de Care by Volvo. Această decizie marchează o schimbare majoră de strategie pentru producătorul de vehicule premium, care anterior și-a revizuit planurile de a deveni un constructor exclusiv de mașini electrice până în 2030 și a abandonat obiectivul de a realiza jumătate din vânzările globale prin canale online.
Volvo a început procesul de revizuire a soluțiilor locale de piață pentru a transfera contractele active către noi parteneri, cu scopul de a asigura o tranziție lină a furnizorilor de finanțare. Compania intenționează să transfere programele Care by Volvo din Germania, Țările de Jos, Suedia și Norvegia către noi proprietari, în timp ce va renunța treptat la acesta în Regatul Unit.
Potrivit unui purtător de cuvânt Volvo, decizia de a renunța la leasingul intern în favoarea unui sistem bazat pe parteneri vizează asigurarea unor produse adaptate nevoilor clienților, permițând, în același timp, alocarea resurselor pentru digitalizarea întregii afaceri. În Statele Unite, Volvo a suspendat programul "pentru viitorul previzibil", concentrându-se pe ofertele principale pentru clienți și lansarea de noi produse, precum și pe creșterea eficienței operaționale.
Programul de abonament auto al Volvo în SUA s-a confruntat cu o puternică opoziție din partea dealerilor din California după lansarea sa în 2018. Cu toate acestea, Volvo a reluat programul recent, în 2023, inclusiv readucerea sa în California. Această decizie a venit înainte de anunțul recent al companiei de a renunța la programul de abonament în întreaga țară.
Care by Volvo a fost creația fostului CEO Hakan Samuelsson, care a sincronizat lansarea programului de abonament cu debutul primului SUV compact al companiei, XC40, în septembrie 2017. Samuelsson avea o viziune clară: "Să te bucuri de vehicul. Noi vom avea grijă de restul."
La lansare, Volvo dorea ca clienții să semneze un contract de două ani pentru 699 de euro pe lună, care includea întreținerea, asigurarea, schimbul de anvelope, precum și servicii digitale de concierge, cum ar fi alimentarea, curățarea și chiar livrarea de pachete în mașină. O diferență cheie față de un leasing tradițional era absența unei plăți inițiale sau a unei plăți baloanate la sfârșitul contractului.
În 2021, Volvo a legat programul Care by Volvo de viitorul său ca producător exclusiv de mașini electrice, declarând că "combinat cu vânzările online, Volvo Cars se va concentra pe o ofertă completă și convenabilă pentru clienți, toate sub numele Care by Volvo".
Cât de recent ca februarie 2023, executivii Volvo au citat cifre pozitive legate de schema de abonament. Axel Zurhausen, care conduce programul Care by Volvo în Germania, a declarat pentru Automotive News Europe că abonamentele au crescut cu 8% anul trecut, reprezentând aproximativ 10% din volumul total al companiei, cu aproximativ 6.500 de clienți.
Volvo a refuzat să dezvăluie numărul de clienți Care by Volvo din întreaga Europă. În SUA, compania nu a divulgat numărul de abonați, dar a precizat că cei înscriși în program își pot finaliza termenul, după care vor fi eligibili pentru un credit de 1.000 de dolari către achiziționarea unui nou Volvo sau de 500 de dolari către un leasing.
Decizia Volvo de a renunța la programul de abonament auto va avea un impact semnificativ asupra clienților existenți și asupra pieței auto în general. În timp ce unii clienți vor fi transferați către noi furnizori de finanțare, alții vor trebui să găsească alternative pentru a-și satisface nevoile de mobilitate.
Această mișcare ar putea deschide calea pentru alți jucători din industrie să intre pe piața abonamentelor auto sau să-și consolideze pozițiile existente. De asemenea, ar putea influența percepția publicului asupra abonamentelor auto ca model de afaceri viabil pe termen lung.
Decizia Volvo reflectă provocările cu care se confruntă industria auto în era digitală. Pe măsură ce preferințele clienților evoluează și tehnologiile disruptive câștigă teren, producătorii de mașini trebuie să se adapteze rapid pentru a rămâne relevanți și competitivi.
Abandonarea programului de abonament auto de către Volvo poate fi văzută ca o încercare de a se concentra pe ofertele principale și de a aloca resurse pentru a accelera transformarea digitală a companiei. Cu toate acestea, rămâne de văzut dacă această decizie va fi benefică pe termen lung sau dacă va deschide calea pentru concurenți mai agili să ocupe acest spațiu de piață.
În timp ce Volvo renunță la programul său de abonament auto, dezbaterea privind viitorul mobilității și al experienței clienților continuă. Modele alternative, cum ar fi partajarea mașinilor, serviciile de ride-sharing și vehiculele autonome, câștigă teren și ar putea influența semnificativ modul în care oamenii accesează și utilizează automobilele.
Producătorii auto trebuie să rămână deschiși la inovație și să exploreze noi modalități de a satisface nevoile în schimbare ale clienților. Chiar dacă abonamentele auto nu au fost un succes pentru Volvo, această experiență ar putea oferi lecții valoroase pentru industrie în ceea ce privește adaptarea la noile realități ale pieței.
Decizia Volvo de a renunța la programul său de abonament auto marchează sfârșitul unei ere și deschide calea pentru noi strategii și modele de afaceri în industria auto. În timp ce unii clienți ar putea regreta pierderea acestei opțiuni, alții ar putea privi această mișcare ca pe o oportunitate pentru Volvo de a se concentra pe punctele sale forte și de a oferi o experiență îmbunătățită clienților săi.
În final, succesul Volvo va depinde de capacitatea sa de a anticipa și de a se adapta la schimbările din industrie, oferind în același timp produse și servicii de înaltă calitate care răspund nevoilor clienților. Doar timpul va arăta dacă renunțarea la programul de abonament auto a fost o decizie înțeleaptă sau o oportunitate ratată.