brand

Segmentul SUV-urilor compacte așteaptă un val de modele electrice

Segmentul SUV-urilor compacte așteaptă un val de modele electrice

Segmentul SUV compact, care este în prezent al doilea cel mai mare segment de vehicule din Europa, se pregătește să primească o serie de modele complet electrice (EV). În prezent, ponderea vehiculelor electrice în acest segment este redusă, reprezentând doar 4,4% din total, mult sub media generală de 13%, conform datelor furnizate de firma de cercetare Dataforce. Cu toate acestea, odată cu lansarea unor modele noi și cu autonomii mai mari, se așteaptă o creștere semnificativă a ponderii vehiculelor electrice în acest segment.

În primele două luni ale anului, vânzările de vehicule electrice din segmentul SUV compact au înregistrat o scădere de 16%, în principal din cauza unei scăderi de 42% a vânzărilor modelului Volkswagen ID4, cel mai bine vândut EV din acest segment. Vânzările modelului ID5, cu un design de tip coupe, au scăzut cu 44%, în timp ce cele ale modelului Citroen e-C4X au înregistrat o scădere de 52%.

Cu toate acestea, în următoarele luni, se așteaptă lansarea unor modele EV noi, multe dintre ele cu autonomii mai mari. În curând, Peugeot va începe vânzările modelului E-3008, cu o autonomie de până la 700 km (435 mile), în timp ce Renault va intra pe piață cu modelul Scenic E-Tech, care a câștigat recent premiul European Car of the Year și are o autonomie de până la 620 km. Ford va lansa în vara acestui an modelul Explorer complet electric, fabricat în Germania și bazat pe platforma Volkswagen MEB. Alte modele EV care vor intra pe piață în acest an sunt Mini Countryman Electric și Skoda Elroq, care se situează sub modelul Enyaq de dimensiuni medii.

În plus, în segmentul SUV compact se așteaptă o creștere a concurenței din partea producătorilor chinezi de vehicule electrice, care vor lansa modele precum BYD Atto 3, Smart #3, Zeekr X și Lynk & CO 02, conform listei de lansări de modele viitoare furnizată de Dataforce. În total, se estimează că vor fi lansate 20 de modele EV noi în următorii doi ani în acest segment, doar cinci dintre ele fiind considerate înlocuitori direcți pentru modelele deja existente.

Lansările aglomerate din următorii ani vor contribui la creșterea ponderii vehiculelor electrice în segmentul SUV compact, atât în segmentul premium, cât și în cel de volum. Se estimează că, până în 2026, ponderea vehiculelor electrice în acest segment va ajunge la aproape 25%, în creștere față de 10% înregistrat anul trecut. De asemenea, se estimează că producția totală de vehicule electrice în acest segment va crește de la aproximativ 250.000 la peste 750.000 până în 2026.

În plus, lansarea de modele noi cu motoare termice, multe dintre ele fiind hibride sau plug-in hybrid (PHEV), se așteaptă să contribuie și ea la creșterea segmentului SUV compact. Unele modele, cum ar fi Peugeot 3008 și Citroen C4, oferă atât variante cu motoare electrice, cât și cu motoare termice. Toyota a început deja livrările noii sale versiuni CH-R, care include și o variantă PHEV, alături de sistemul de propulsie hibrid complet. În al doilea trimestru va fi lansat și noul VW Tiguan, cel mai bine vândut SUV compact în 2023, deși a coborât pe locul trei în primele două luni din 2024. Mai târziu în acest an, va fi lansată și versiunea PHEV a modelului Tiguan, cu o autonomie electrică de aproape 130 km. Majoritatea modelelor PHEV din prima generație oferă o autonomie de aproximativ 50 km.

Alte lansări importante din acest an includ versiunile cu motoare termice ale modelului Mini Countryman, care s-a mutat în segmentul compact pentru prima dată cu a treia generație, și modelul Cupra Terramar, care va fi disponibil atât cu opțiuni PHEV, cât și cu motoare termice. De asemenea, vor fi disponibile SUV-uri compacte cu motoare termice și PHEV de la brandurile Jaecoo și Omoda ale producătorului Chery.

Performanța scăzută a vehiculelor electrice în primele două luni ale acestui an se aplică și PHEV-urilor, care au înregistrat o cotă de piață de 9,6%, în urma unei scăderi de 13% a vânzărilor la 29.199 de unități, conform datelor preliminare furnizate de Dataforce, pe baza a 98% din piață. Cel mai bine vândut PHEV a fost Ford Kuga, cu un volum de vânzări de 6.600 de unități, înaintea modelului Kia Sportage. Vânzările au fost afectate de o scădere de 76% a cererii pentru modelul Lynk & CO 01, care este așteptat să fie înlocuit în acest an de un model complet electric, și o scădere de 39% a vânzărilor pentru modelul Peugeot 3008, care va fi înlocuit în al doilea trimestru.

Motoarele pe benzină domină segmentul SUV compact, având o cotă de piață de 45%, în urma unei creșteri de 17% a vânzărilor la 136.684 de unități. De asemenea, modelele hibride complete au înregistrat o creștere de 13%, fiind conduse de modelul Toyota CH-R și urmate de versiunile hibride benzină-electrice ale modelelor Hyundai Tucson, Renault Austral și Toyota Corolla Cross. Modelele hibride complete au reprezentat o pătrime din toate SUV-urile compacte vândute în primele două luni. Vânzările de vehicule diesel, în schimb, au înregistrat o scădere de 10%, având o cotă de piață de 12%, conduse de modelul VW Tiguan.

Kia Sportage a fost cel mai bine vândut SUV compact în primele două luni ale anului, cu o creștere de 36% față de aceeași perioadă din 2023. Sportage și modelul înrudit Hyundai Tucson, care ocupă locul patru în clasamentul general, s-au bucurat de succes datorită faptului că sunt cele două modele care oferă patru opțiuni de propulsie diferite: benzină, hibrid, PHEV și motorină. Kia va adăuga două opțiuni de vehicule electrice în segment - EV5 și EV4 - în 2025, conform datelor furnizate de Dataforce.

VW Tiguan, câștigătorul din anul trecut, a coborât pe locul doi în clasament, în urma scăderii vânzărilor înainte de lansarea noului model în al doilea trimestru. Noul Tiguan este deja disponibil la vânzare, începând de la 36.600 de euro în Germania, cu un salt față de prețul de pornire de 32.930 de euro al modelului de generație anterioară. Gama de motoare include variante diesel, benzină și un PHEV cu o autonomie electrică declarată de 129 km, începând de la 48.655 de euro.

Vânzările totale în segmentul SUV de volum au depășit 300.000 de unități, în creștere cu 6,6% față de anul precedent, dar tot sub cele ale SUV-urilor mici, care rămân cel mai mare segment de vehicule din Europa.

Startul lent pentru vehiculele electrice într-un segment atât de important reflectă faptul că producătorii de volum au acordat inițial prioritate vânzărilor de SUV-uri electrice de dimensiuni medii, deoarece acestea pot fi vândute pe plan global în piețe precum China și SUA, care preferă modele mai mari. Cu toate acestea, având în vedere că vânzările de vehicule electrice în SUA rămân scăzute și că China se îndreaptă spre brandurile locale, producătorii europeni de automobile își îndreaptă acum atenția către SUV-urile compacte, în contextul în care obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 se înăspresc în 2025. De asemenea, acest an ar putea fi ultimul în care producătorii se pot lupta pentru cote de piață fără a concura cu Tesla, care a lăsat să se întrevadă faptul că "Project Redwood", modelul său de nivel de intrare, va fi un SUV compact. Dacă Tesla va crește producția acestui model, care se presupune că va fi construit în Berlin, segmentul SUV compact ar putea atinge un punct de cotitură în favoarea vehiculelor electrice, în detrimentul motoarelor cu ardere internă.

Un alt nou venit în segmentul vehiculelor electrice este Ford Explorer, bazat pe platforma VW MEB. Acesta va începe să fie livrat la sfârșitul verii.