brand

Chiar și creștere spectaculoasă a vânzărilor lui Dacia Sandero nu a putut opri dominația SUV-urilor

Chiar și creștere spectaculoasă a vânzărilor lui Dacia Sandero nu a putut opri dominația SUV-urilor

Fragmentul de mașini mici, odată cel mai mare din Europa, a pierdut cota de piață în întreaga regiune în 2023, deoarece creșterea nu a reușit să țină pasul cu piața generală în mijlocul unei adopții scăzute a vehiculelor electrice (EV). În primele 11 luni, vânzările de mașini mici au crescut cu 6,8% până la 1,6 milioane într-o piață generală care a crescut cu 16%, arată cifrele preliminare de la firma de cercetare de piață Dataforce.

Cererea puternică pentru Dacia Sandero, liderul segmentului, a crescut cu 19% până la 217.244, și Renault Clio, pe locul al treilea, cu 44%, nu a reușit să compenseze vânzările mai slabe de la rivali precum Peugeot 208 și Toyota Yaris, care a scăzut la Nr. 5 în vânzări de la Nr. 3.

În general, mașinile mici nu au reușit să țină pasul cu cererea pentru crossovere, coborându-le pe locul al treilea între segmentele cele mai vândute din Europa, în spatele SUV-urilor mici și compacte. Vânzările de SUV-uri mici au crescut cu 15%, iar cele de SUV-uri compacte au crescut cu 19% până în noiembrie.

Contribuie la declinul segmentului ieșirea a două modele: Ford Fiesta și Nissan Micra. Ford a încheiat producția europeană a modelului Fiesta, un lider de segment la un moment dat, în iulie, fără a planifica înlocuirea. Succesorul electric complet al lui Nissan pentru modelul Micra nu este așteptat până în 2025.

Segmentul de mașini mici se află în centrul luptei industriei de a continua să vândă mașini accesibile pe măsură ce întreaga piață se îndreaptă spre electric, condusă de reglementările mai stricte privind emisiile medii de CO2 care vor ajunge în 2025.

Segmentul are una dintre cele mai mici cote electrice - 5,4% - dintre cele 21 de clase de modele urmărite de Dataforce pentru Automotive News Europe. Vânzările de mașini electrice mici au scăzut cu 15% după 11 luni, conform cifrelor Dataforce.

Vânzările de EV-uri sunt dificile într-un segment în care prețul de listă este mult mai mare în comparație cu echivalentele pe combustibil. O analiză recentă a Grupului de Consultanță din Boston privind datele de prețuri din Franța a constatat că prima de preț medie de vânzare cu amănuntul a unei mașini mici complet electrice în comparație cu echivalentul său cu motor pe combustie este de aproximativ 75% la 36.800 de euro față de 20.900 de euro.

Peugeot a avut cel mai mult succes în vânzarea de mașini mici complet electrice, înregistrând 44.200 de e-208, cu 4,3% mai mult decât în anul precedent, în timp ce Corsa Electrica Opel/Vauxhall înrudită a fost pe locul doi cu 27.236, cu 18% mai mult. Vânzările modelului Renault Zoe, pe locul al treilea, au scăzut însă cu 61%, deoarece modelul este eliminat treptat înainte de înlocuirea sa de Renault 5 anul acesta.

Cumpărătorii de mașini mici electrice au o alegere limitată, având la dispoziție doar șase mașini, inclusiv cele două opțiuni chinezești: Dolphinul BYD și Leapmotor 03. "În stadiile incipiente ale apariției EV în Europa, numărul de modele EV din segmentul compact și de dimensiuni medii depășește cu mult opțiunile segmentului mic", a remarcat BCG într-un raport din octombrie.

Producătorii s-au angajat să lărgească alegerea, reducând în același timp costurile, în încercarea de a se conecta cu cumpărătorii de mașini mici care nu au reușit să își permită să treacă la EV-uri. Renault 5, care urmează să fie lansat la Salonul Auto de la Geneva din 2024, înainte de livrările din toamnă, va costa aproximativ 25.000 de euro, a declarat compania. Noul Nissan Micra va fi construit alături de Renault pe aceeași platformă, ajutând la acoperirea costurilor.

Volkswagen își propune să aducă prețul de pornire al propusei mașini mici electrice ID2 sub 25.000 de euro când va fi pusă în vânzare în 2025, a declarat CEO-ul marcii, Thomas Schaefer. Mașina va fi construită în Spania și este strâns legată de o versiune care va fi împărțită cu marca soră din Spania, Cupra, precum și cu două variante SUV mai înalte pentru VW și marca sa cehă, Skoda. Ford nu a exclus nici el posibilitatea de a prelua o versiune.

Între timp, filiala Stellantis, Citroen, a declarat că prețul de pornire pentru noua mașină mică e-C3 va fi de 23.300 de euro când va ajunge în al doilea trimestru. O a doua versiune a mașinii cu o autonomie mai mică, de 200 km (124 mile), așteptată la începutul anului 2025, ar trebui să înceapă la 19.990 de euro. Cu toate acestea, ambele sunt semnificativ mai scumpe decât C3 actual, care începe de la 12.690 de euro în Germania.

Producătorii auto au fost mult timp frustrați de faptul că cumpărătorii de EV-uri chiar și mai mici cer baterii mari cu o autonomie lungă, deși rar conduc distanțe care o necesită, conform datelor lor. Între timp, sunt de asemenea iritați de faptul că legislatorii insistă ca toate mașinile să respecte aceleași reguli de siguranță, indiferent de dimensiunea sau utilizarea lor. "Mașinile din segmentele A și B nu mai sunt profitabile, deoarece producătorii auto trebuie să producă mașini îmbrăcate ca brazii de Crăciun", a declarat CEO-ul Grupului Renault, Luca de Meo, care vorbea în calitatea sa de președinte al asociației industriei ACEA. "Nu contează dacă este un Clio sau o limuzină mare."

ACEA dorește ca legislatorii să ajute la scăderea costurilor EV-urilor mici, creând o clasificare specială similară cu categoria Kei din Japonia (prescurtare pentru keijidosha, sau automobil ușor), care impune restricții privind dimensiunea și puterea în schimbul unor anumite beneficii. "Propunem ceva care abordează utilizarea fără costul unei mașini care trebuie să facă totul", a declarat de Meo în noiembrie. "Mașina Kei este un exemplu perfect de acest lucru."

Mașinile mici electrice din această nouă categorie propusă ar putea avea o taxă de achiziție redusă, taxe de drum mai mici, un acces mai ușor în centrele orașelor și restricții de parcare mai laxiste, a spus de Meo. Doar modelele pe benzină au arătat o creștere substanțială în segmentul din noiembrie, crescând cu aproape 10% până la 1,14 milioane, pentru a reprezenta 72% din total. Vânzările de hibrizi au crescut doar cu 2,2% pentru a avea o cotă de 11%, după ce Toyota a suferit scăderi ale vânzărilor sale de Yaris, cu mult cel mai bine vândut hibrid din segment. Toyota a suferit în ultimele luni de pe urma unei penurii de baterii hibride.

Problemele Toyota au compensat creșterile realizate de hibridul Renault Clio, care a crescut vânzările cu 35% până la 37.290. Hibridul Clio este vândut și sub numele de Mitsubishi Colt, în timp ce Mazda comercializează și o versiune a hibridului Yaris denumită Mazda 2. Mașinile alimentate cu gaz au luat 7,2% din piață cu vânzări de 115.943, în creștere cu 29% în mare parte datorită cererii pentru versiunile dual-fuel ale modelului Sandero. Renault a crescut și vânzările modelului Clio pe gaz. Cota diesel a scăzut la doar 3,7%, cu doar mărcile Stellantis Peugeot, Citroen și Opel, precum și Renault, oferind opțiunea de motor.

Mărcile care oferă opțiuni accesibile de motoare pe combustie se descurcă bine pe piață, așa cum reiese din succesul modelului Dacia Sandero, care începe la 13.950 de euro în Germania. Sandero a fost a doua mașină cea mai vândută din Europa în primele 11 luni, fiind depășită doar de Tesla Model Y. De asemenea, Suzuki a avut succes cu o gamă mai orientată spre buget. Vânzările modelului Swift au crescut cu 42% în cele 11 luni până la 39.790. Marca japoneză tocmai a dezvăluit noua generație Swift, care va fi disponibilă anul acesta cu un propulsor mild-hybrid de 1,2 litri. Swiftul actual începe de la 18.140 de euro în Germania, comparativ cu prețul de intrare de 21.590 de euro pentru VW Polo.