brand

Stocurile auto europene sunt încă slabe

Stocurile auto europene sunt încă slabe

Deși cifrele privind stocurile nu sunt disponibile în Europa, evenimentele recente au evidențiat faptul că mișcările de stocuri sunt o componentă esențială atunci când vine vorba de înțelegerea evoluției probabile a volumelor de producție.

După prăbușirea Lehman Brothers în 2008, producătorii de echipamente originale s-au confruntat imediat cu o prăbușire a volumelor de pe piață. Acestea au reacționat prin reducerea producției pentru a minimiza stocurile neplanificate sau necorespunzătoare. Dar amploarea crizei a fost de așa natură încât acest răspuns s-a dovedit a fi prea lent, lăsând constructorii europeni de echipamente originale cu aproximativ un milion de vehicule ușoare la sfârșitul anului 2008, toate blocate în lanțul de aprovizionare și excedentare. Desigur, astfel de șocuri nu sunt neobișnuite. După boom-ul reunificării germane, piața europeană s-a prăbușit în 1993. Mai recent, odată cu izbucnirea pandemiei COVID-19 și cu blocajele care au urmat, producătorii europeni de echipamente originale au văzut cum zilele de aprovizionare au crescut vertiginos la peste 115 zile în primul trimestru al anului 2020. Un nivel ideal pentru aprovizionarea în zile în Europa este de aproximativ 60 de zile, ceea ce înseamnă că regiunea a fost suprastocată cu 55 de zile!

OEM-urile europene au fost forțate să reducă semnificativ construcția, în timp ce comenzile primite au încetinit, deoarece ambele au fost afectate de lipsa cipurilor. Deși impactul penuriei de cipuri s-a ameliorat în ultimele luni, nu se anticipează o normalizare completă a aprovizionării cu semiconductori în cursul acestui an. În plus, recenta schimbare de abordare a Chinei în ceea ce privește gestionarea COVID-19 va provoca o creștere rapidă a perturbărilor la nivel local în ceea ce privește aprovizionarea, cu efecte în lanțurile de aprovizionare auto mai largi.

Există însă și vești bune - stocurile europene au rămas în esență stagnante de la începutul anului trecut, în contrast cu destocarea de peste un milion de mașini suferită în 2021 (la rândul ei mai gravă decât cea suferită în timpul Lehman Brothers). Într-adevăr, am asistat la o redresare în T4 din 2021, dar la +320k unități, aceasta a fost încă departe de a fi o performanță excepțională.

Perspectiva noastră pentru acest an este ceea ce poate fi descris ca o "redresare fragilă".

Astfel, spre deosebire de recesiunea indusă de Lehman Brothers din 2008/9, sectorul se află într-o poziție mult mai sănătoasă pentru a răspunde pieței dacă dificultățile de aprovizionare se atenuează. Prin urmare, depinde în mare măsură de modul în care se desfășoară războiul din Ucraina și restricțiile COVID-19 din China.