Stellantis ar putea să renunțe la Alfa Romeo și Maserati: ce urmează pentru cele două mărci italiene?

La doi ani după formarea Grupului Stellantis – gigantul auto ce reunește brandurile Fiat, Chrysler, PSA și nu numai – atenția se îndreaptă din ce în ce mai mult către viitorul mărcilor premium și de lux din portofoliu: Alfa Romeo și Maserati. Atât fanii, cât și analiștii din industrie își pun întrebări despre planurile de dezvoltare, viitoarele modele și strategiile de piață prin care cele două mărci italiene și-ar putea recâștiga pe deplin gloria de odinioară. Din cele mai recente informații și declarații, reiese că Stellantis este decis să acorde Alfa Romeo și Maserati resurse sporite, tehnologii noi și susținere financiară solidă, pentru a valorifica la maximum patrimoniul și renumele acestora.
Context: Alfa Romeo și Maserati în epoca Stellantis
Atunci când s-a semnat fuziunea dintre FCA (Fiat Chrysler Automobiles) și PSA (Peugeot Société Anonyme) pentru a forma Stellantis, existau temeri că numeroase branduri cu tradiție riscă să se canibalizeze sau să fie marginalizate. Alfa Romeo și Maserati – aflate deja în eforturi de repoziționare înainte de fuziune – se confruntau cu provocări precum vânzări sub așteptări și un număr limitat de modele comparativ cu rivalii din segmentele premium și sport-lux.
Însă odată cu sosirea lui Carlos Tavares în poziția de CEO Stellantis și cu reorganizarea noii entități, a devenit evident că brandurile italiene aveau un rol aparte: să reprezinte “bijuteriile” grupului, să concureze cu nume precum BMW, Audi, Mercedes-Benz (în cazul Alfa Romeo) și Porsche, Aston Martin sau Bentley (în cazul Maserati). În baza acestor intenții, noile strategii au început să prindă contur.
Alfa Romeo: rădăcini sport, obiective moderne
Noile modele și orientarea către electrificare
Alfa Romeo a dat deja semne de revigorare prin lansarea SUV-ului Tonale, un model care aduce versiuni hibride și, ulterior, plug-in hybrid. Chiar dacă Tonale se situează în segmentul C-SUV, rămâne un produs decisiv pentru creșterea volumelor și atragerea clienților care până acum se uitau spre alternativele germane sau japoneze.
Pe termen scurt și mediu, Alfa Romeo are în vedere:
-
Un posibil model de clasă mică sau crossover urban (sub Tonale), cu propulsie electrică, destinat în special piețelor europene;
-
O berlina electrică de segment D (succesoarea lui Giulia), care să combine dinamica specifică Alfa Romeo cu cerințele actuale de emisii zero;
-
Sporirea versiunilor sportive Quadrifoglio, promovând ADN-ul istoric al mărcii și legitimitatea sa pe piața mașinilor de performanță.
Sustenabilitatea și păstrarea spiritului Alfa
Una dintre marile întrebări este cum va reuși Alfa Romeo să păstreze pasiunea și personalitatea mașinilor sale într-o lume a electrificării. Stellantis promite să ofere mărcii platforme noi, dar și libertate de design și de inginerie, astfel încât fiecare Alfa – chiar și electrică – să aibă manevrabilitatea și sportivitatea recunoscute. De altfel, chiar CEO-ul Carlos Tavares a subliniat că Alfa Romeo trebuie să rămână brandul entuziast al grupului, amintind de o epocă în care modelele italiene dominau circuitele și câștigau pe bandă rulantă simpatia publicului pasionat.
Maserati: lux și performanță pentru a rivaliza cu brandurile exclusive
Gama în curs de extindere
Dacă Alfa Romeo concurează cu segmentul premium-generalist, Maserati vizează clienți de lux, acolo unde Ferrari, Aston Martin sau Bentley își dispută atenția cumpărătorilor. Până acum, Maserati și-a lărgit portofoliul prin introducerea SUV-ului mediu Grecale, poziționat sub Levante, și a revigorat coupe-ul sport Alfieri sub forma noului GranTurismo (disponibil și în versiune electrică, numită “Folgore”).
Pe viitor, Maserati va continua:
-
Electrificarea gamei, fiecare model urmând să aibă și o versiune complet electrică (Folgore), în paralel cu propulsoare termice de înaltă performanță V6 Nettuno;
-
Dezvoltarea de SUV-uri și coupé-cabrio de lux, confirmând intenția de a ataca direct segmente precum Bentley Bentayga, Porsche Cayenne ori Lamborghini Urus;
Folosirea platformelor comune din Stellantis, însă cu un grad înalt de personalizare și exclusivitate, pentru a rămâne fideli clienților care cer rafinament și unicitate.
Poziționare clară de brand de lux
Maserati se definește prin rafinament, combinație între artă, viteză și lux tipic italian. În pofida conjuncturii dificile a pieței (dominate de electrificare și legislație strictă), oficialii Stellantis subliniază că Maserati va rămâne un brand esențial pentru imaginea de ansamblu a grupului. Această poziționare implică investiții constante în centre de design, tehnologii avansate pentru trenul de rulare și un marketing care să sugereze exclusivitate.
Colaborarea tehnică și noile platforme Stellantis
Stellantis a pus la dispoziția tuturor mărcilor sale patru platforme modulare (STLA Small, STLA Medium, STLA Large, STLA Frame), care pot acomoda atât motoare termice, cât și electrice. Pentru modelele premium și de lux, e de așteptat folosirea platformelor STLA Medium și STLA Large, cu baterii capabile de autonomii de peste 500 – 700 km (în cazul versiunilor 100% electrice).
Alfa Romeo va opta probabil pentru platforma STLA Medium (pentru viitorul crossover mic și succesorul Giulia) și STLA Large (pentru eventuale modele mai mari, gen un nou Stelvio electric).
Maserati va recurge la STLA Large pentru modelele sedan și SUV de vârf, mizând pe arhitecturi electrice de înaltă performanță, astfel încât variantele Folgore să poată ataca bariera 0-100 km/h sub 3 secunde și autonomii de lux.
Deși împart aceste platforme, brandurile vor fi libere să-și dezvolte propriile setări de suspensie, software de control al trenului de rulare și pachete aerodinamice, respectând spiritul fiecărei mărci.
Provocări și obiective pentru următorii ani
-
Consolidarea rețelei de vânzări: Alfa Romeo și Maserati trebuie să-și îmbunătățească prezența în regiuni-cheie precum Europa de Vest, SUA, China și Orientul Mijlociu, zone cu apetit pentru mașini premium și de lux.
-
Creșterea volumelor (în cazul Alfa Romeo): Deși Stellantis vrea ca brandul să rămână aspirational, există obiectivul de a atinge un punct de rentabilitate mai solid. SUV-urile și versiunile electrificate sunt considerate vitale pentru atingerea acestui target.
-
Menținerea exclusivității (în cazul Maserati): Volumul de vânzări rămâne controlat, însă brandul își propune o cotă mai mare pe segmentele de lux/performanță, pândind oportunitatea creată de electrificarea lentă a unor competitori consacrați.
-
Respectarea normelor de emisii și tendința de electrificare: Atât Alfa Romeo, cât și Maserati, trebuie să ofere game complete de EV-uri până la mijlocul decadei 2020 – 2030, pentru a respecta legislația tot mai strictă din Europa și nu numai.
Concluzie
Integrarea în Stellantis a fost, inițial, un motiv de îngrijorare pentru fanii Alfa Romeo și Maserati, dar realitatea pare să fie mai optimistă: conglomeratul auto își dorește ca mărci cu istorie și prestigiu să-și revină și să prospere în epoca modernă. Cu resurse financiare și platforme tehnice la dispoziție, cele două branduri italiene au șansa de a se reinventa prin electrificare, design îndrăzneț și performanțe demne de moștenirea lor sportivă.
Proiectele anunțate, precum SUV-uri electrice, coupé-uri de lux și super-berline, sugerează o nouă eră pentru Alfa Romeo și Maserati. Rămâne de văzut cât de repede se vor materializa aceste ambiții și cum vor reuși să se diferențieze pe o piață premium în care concurența este acerbă și în continuă schimbare. Totuși, semnalele venite din partea Stellantis arată că marca italiană va juca, în următorii ani, un rol central în strategia grupului, iar fanii pot aștepta cu încredere o gamă mai variată și mai puternică.