brand

Stellantis ia în considerare vânzarea mărcii Maserati după rezultatele dezamăgitoare

Stellantis ia în considerare vânzarea mărcii Maserati după rezultatele dezamăgitoare

Gestionarea a 14 mărci reprezintă o provocare serioasă pentru gigantul auto Stellantis. După publicarea unor rezultate dezamăgitoare pentru prima jumătate a anului, directorul executiv Carlos Tavares a declarat că mărcile neprofitabile vor fi desființate. Pe lângă posibilitatea eliminării producătorilor auto care nu generează venituri reale, conglomeratul ar putea încerca să se debaraseze de altele. Maserati se află în pole-position pentru a găsi noi proprietari.

Aceasta nu este doar o bârfă, existând o declarație reală din partea unui oficial Stellantis. Directorul financiar Natalie Knight a recunoscut că ar putea veni un moment în care Maserati va fi de vânzare. Cuvintele exacte ale acesteia au fost: "Ar putea exista un moment în viitor când vom analiza care este cea mai bună casă pentru [Maserati]". Această declarație vine la scurt timp după rezultatele slabe ale vânzărilor din prima jumătate a anului 2024. Până în iunie, marca italiană afectată a vândut 6.500 de mașini, o scădere de peste 50 la sută comparativ cu prima jumătate a anului 2023, când au fost livrate 15.300 de vehicule.

Compania cu emblema tridențului a avut o viață tumultoasă, având mai mulți proprietari de la înființarea sa în 1914. Industriașul italian Adolfo Orsi, împreună cu Citroën, de Tomaso, Chrysler, Fiat și Ferrari, au deținut părți sau au controlat Maserati la un moment dat. În prezent, compania se află sub umbrela corporativă Stellantis, după fuziunea din 2021 dintre Fiat Chrysler Automobiles și Grupul PSA.

Potrivit publicației Automotive News Europe, viitorul arată sumbru pentru Maserati în ceea ce privește lansările de produse. Cu excepția modelului electric MC20 care va fi lansat anul viitor, este puțin probabil să fie introduse alte modele noi până în 2027. Supercarul etichetat Folgore are puține șanse de a schimba situația, având în vedere că va fi un model de nișă cu un preț ridicat.

Găsirea unui nou proprietar pentru Maserati nu va fi ușoară, având în vedere istoricul companiei. Aceasta a avut probleme de mult timp, așa că nu suntem siguri că cumpărătorii se vor grăbi să achiziționeze compania din Modena, dacă va apărea ocazia. Este posibil ca Ferrari să încerce din nou, după ce a deținut controlul total asupra Maserati între 1999 și 2005.

Calul Înaripat, care se descurcă mai bine ca niciodată, ar putea fi într-o poziție de a reînnoi rivalul și aliatul său de altădată. Pe de altă parte, Maranello are multe pe masă în ceea ce privește dezvoltarea vehiculelor electrice, așa că s-ar putea să nu fie momentul potrivit.

Rezultatele dezamăgitoare din prima jumătate a anului - profitul operațional ajustat a scăzut cu aproape 40 la sută, la 8,46 miliarde de euro - au determinat Stellantis să anunțe că vor fi luate măsuri drastice pentru a remedia problemele.

Carlos Tavares a declarat pe 25 iulie că va sacrifica o mare parte din vacanța sa de vară pentru a merge în SUA și a aborda cea mai mare durere de cap a Stellantis: America de Nord. Profitul operațional ajustat al celei mai profitabile regiuni a companiei a scăzut cu 3,7 miliarde de euro, la 4,4 miliarde de euro în prima jumătate, din cauza mai multor decizii greșite privind dimensiunea stocurilor și cheltuielile cu stimulentele.

Poate că o provocare și mai mare pentru Tavares este repararea Maserati. Vânzările globale ale producătorului de lux au scăzut cu mai mult de jumătate în prima jumătate a anului, ajungând sub 1.100 de vehicule pe lună, ceea ce a dus la o pierdere operațională ajustată de 82 de milioane de euro, comparativ cu un profit de 121 de milioane de euro în primele șase luni din 2023.

Pentru întregul an, Maserati este pe cale să vândă mai puțin de 12.000 de vehicule și să înregistreze o marjă negativă cu două cifre (a fost de -13 la sută în prima jumătate).

Ceea ce este, de asemenea, îngrijorător este că Maserati nu va primi niciun produs nou până cel puțin în 2027. Nu este de mirare că directorul financiar al Stellantis, Natalie Knight, a declarat pe 25 iulie: "Ar putea exista un moment în viitor când vom analiza care este cea mai bună casă pentru [Maserati]".

Tavares a fost chiar mai direct atunci când a fost întrebat cât de mult va avea răbdare Stellantis cu mărcile neprofitabile (dintre cele 15 mărci care alcătuiesc Stellantis, Maserati este singura care are propriul cont de profit și pierdere).

"Dacă nu fac bani, le vom închide", a spus el. "Este foarte simplu, pentru că vorbim despre o perioadă de tranziție foarte dificilă în care nu ne putem permite să avem mărci care nu fac bani."

Ferrari, care a controlat Maserati între 1997 și 2005, ar putea fi "cea mai bună casă" pentru marca italiană.

De la listarea sa pe Wall Street din 2015, Ferrari a demonstrat un nivel spectacular de execuție. În 2023, a înregistrat o marjă operațională ajustată lider în industrie de 27 la sută, generând venituri de aproape 6 miliarde de euro din vânzarea a doar 13.663 de mașini.

Ferrari ar putea fi compania cea mai potrivită pentru a gestiona și îngrijii corespunzător Maserati.

Deși Ferrari este listată la bursă, Exor, holding-ul financiar al familiei Agnelli-Elkann și al lui Piero Ferrari, controlează suficiente drepturi de vot ale producătorului de mașini sport pentru a putea impune o achiziție a Maserati, indiferent de eventualele plângeri ale celorlalți acționari.

Tranzacția ar putea oferi un triplu câștig:

  • Maserati ar putea crea mașini care se potrivesc identității sale de marcă, în loc să vândă modele precum Grecale, care este de fapt un Alfa Romeo Tonale rebranduizat. Mulți clienți nu consideră Grecale o adevărată Maserati, așa că nu o cumpără. Acest lucru se reflectă în scăderea vânzărilor SUV-ului mijlociu cu peste 40 la sută în Europa în prima jumătate a anului.
  • Stellantis s-ar debarasa de o marcă pe care s-a dovedit că nu o poate gestiona corespunzător, eliberând resurse financiare și de management pentru celelalte 14 mărci ale sale.
  • Ferrari ar putea profita de volumul suplimentar obținut prin adăugarea Maserati pentru a-și ajuta investițiile în grupuri motrice și sisteme electronice, fără a dilua cel mai mare atu al său, exclusivitatea mărcii.

Aceasta nu este prima dată când Maserati traversează o perioadă dificilă.

Citroen a cumpărat compania italiană în 1968 și până în 1975 a pus-o în lichidare, dar a supraviețuit.

Când Fiat, care a controlat Ferrari între 1969 și 2015, a cumpărat Maserati în 1993, producătorul auto axat pe volume nu a reușit, de asemenea, să facă din marcă un succes.

În 1997, Fiat a pus Ferrari în fruntea Maserati. Din nefericire, mutarea a creat tensiuni imense între Ferrari și Fiat, astfel că, după opt ani, Maserati s-a întors la Fiat, care a creat o altă combinație sortită eșecului, de data aceasta cu Alfa Romeo.

Combinația cu Alfa trebuia să ajute la creșterea vânzărilor Maserati la 75.000 de unități până în 2025. Nu există nicio șansă ca acest lucru să se întâmple.

O altă predicție a fost că Maserati va obține o marjă "sustenabilă" de 15 la sută până în 2025 și va crește ulterior la 20 la sută pe termen lung.

Acest lucru ar putea fi posibil sub o nouă conducere, dar pare puțin probabil dacă Stellantis păstrează controlul.