Stellantis rămâne fidel tuturor mărcilor sale de mașini
Ținând cont de provocările semnificative pe care le implică conducerea unui imperiu auto vast precum Stellantis, compania a luat o decizie decisivă. Într-o declarație recentă, gigantul auto a pus capăt zvonurilor privind o potențială separare sau eliminare a unora dintre brandurile sale emblematice.
Stellantis a reafirmat cu tărie angajamentul său față de toate cele 14 mărci deținute, respingând categoric ideea de a se debarasa de oricare dintre ele. Această poziție vine în contradicție cu speculațiile privind o posibilă restructurare a portofoliului de branduri, care ar fi putut duce la vânzarea sau închiderea unor nume iconice.
Compania a subliniat că nu intenționează să "urmărească separarea vreuneia dintre mărcile sale" și că rămâne dedicată promisiunii inițiale din 2021 de a păstra toate "mărcile puternice și iconice" sub umbrela sa corporativă. Prin urmare, mărci precum Lancia, DS Automobiles, Abarth și restul membrilor familiei Stellantis vor rămâne parte integrantă a conglomeratului cel puțin până la sfârșitul acestui deceniu.
Declarația succintă a Stellantis a venit ca răspuns la un videoclip postat recent pe YouTube de Frank B. Rhodes, Jr., stră-nepotul lui Walter P. Chrysler. Rhodes Jr. a sugerat ideea de a separa Dodge și Chrysler de sub umbrela Stellantis pentru a forma o nouă Chrysler Corporation. Cu toate acestea, această propunere pare a fi una dificil de realizat, având în vedere că Rhodes Jr. caută în prezent investitori pentru a o concretiza.
În lumina anunțului ferm al Stellantis, cele două mărci americane rămân în cadrul conglomeratului auto, cel puțin pe termen scurt și mediu.
Această reafirmare a angajamentului pe termen lung din partea Stellantis vine la doar o lună după ce CEO-ul companiei, Carlos Tavares, a sugerat posibilitatea eliminării mărcilor neprofitabile. Tavares a declarat fără echivoc: "Dacă nu fac bani, le vom închide. Nu ne permitem să avem mărci care nu generează profit."
Imediat după această declarație, agenția Reuters a citat experți din industrie care au sugerat că Maserati ar putea fi scoasă la vânzare, în timp ce fie Lancia, fie DS Automobiles ar putea fi treptat eliminate. Cu toate acestea, anunțul recent al Stellantis pare să contrazică aceste speculații, deoarece toate cele 14 mărci vor continua să funcționeze sub umbrela companiei.
Decizia Stellantis de a păstra toate mărcile sale pare să fie una rațională din punct de vedere strategic. De exemplu, ar fi lipsit de logică să elimine Lancia chiar acum, când marca italiană primește în sfârșit noi modele și își extinde prezența dincolo de piața internă.
De asemenea, Maserati își prospătează gama de produse, având nevoie de timp pentru a-și demonstra valoarea. În ceea ce privește DS, Stellantis o etichetează ca o marcă "premium" alături de Alfa Romeo și Lancia, în timp ce Maserati este considerată "de lux". Marca franceză nu a reușit niciodată să se impună de la separarea sa de Citroën în 2014, mulți întrebându-se de ce a fost despărțită în primul rând.
Situația este la fel de complicată și în Statele Unite, unde Chrysler este acum doar o umbră a gloriei trecute. După ce a eliminat sedanul îmbătrânit 300C, Chrysler a rămas cu un singur model - monovolumul Pacifica. De asemenea, gama Dodge nu este nici ea prea vastă, deși a adăugat recent SUV-ul Hornet, un Alfa Romeo Tonale reskinuit.
În ciuda riscului de canibalizare a vânzărilor datorită suprapunerilor între unele mărci, Stellantis pare hotărâtă să-și păstreze portofoliul actual de branduri. Această decizie ridică întrebări cu privire la obsesia anumitor companii auto de a lansa multiple submărci în loc de a utiliza mai eficient mărcile existente.
În timp ce mărcile precum Jeep, Ram, Citroën, Fiat, Opel/Vauxhall și Peugeot par să fie competitive și stabile, există unele incertitudini legate de viitorul altor mărci din portofoliul Stellantis.
Alfa Romeo, de exemplu, este așteptată să lanseze un nou Stelvio în 2024, urmat de generația următoare Giulia în 2026. Ambele modele vor fi construite pe aceeași platformă utilizată de Dodge pentru noul Charger, dar cu un design diferit. Șeful Alfa Romeo, Jean Philippe Imparato, a declarat anterior că noua Giulia arată "bomba".
Pe lângă aceste 14 mărci, Stellantis deține, de asemenea, o participație de 51% la Leapmotor International, o întreprindere mixtă cu Leapmotor, în care are o cotă de 20%. Mașinile electrice fabricate în China sunt deja prezente în Europa și vor fi exportate în Orientul Mijlociu, Africa, Asia Pacific și America de Sud începând de la sfârșitul anului 2024.
În ciuda provocărilor semnificative pe care le implică gestionarea unui portofoliu atât de vast de mărci auto, Stellantis pare hotărâtă să-și păstreze integritatea actuală. Decizia de a nu vinde sau elimina niciuna dintre cele 14 mărci reprezintă un angajament ferm față de diversitatea și moștenirea bogată a companiei.
Cu toate acestea, viitorul va arăta dacă această strategie se va dovedi sustenabilă pe termen lung sau dacă Stellantis va fi nevoită să ia măsuri dificile pentru a-și consolida poziția pe piața auto globală. Indiferent de circumstanțe, este clar că gigantul auto este pregătit să navigheze prin provocările industriei, rămânând dedicat mărcilor sale iconice și viziunii sale de a oferi o gamă largă de opțiuni pentru pasionații de mașini din întreaga lume.