Situația vehiculelor electrice în Europa ridică semne de întrebare cu privire la obiectivele climatice ale regiunii
Imaginea de ansamblu a vehiculelor electrice (VE) în Europa nu este una optimistă. Vânzările acestor vehicule au scăzut considerabil, ceea ce reprezintă un avertisment serios în ceea ce privește obiectivele climatice ale regiunii și riscul de a se produce concedieri masive în industrie. Costurile ridicate și infrastructura deficitară încetinesc tranziția către VE, iar subvențiile guvernamentale sunt cruciale pentru a menține piața în creștere. Cu toate acestea, subvențiile nu pot fi acordate pe termen nelimitat, iar realitatea se află în pragul nostru.
Vânzările de vehicule electrice în Europa au scăzut cu 11% față de anul trecut, iar Germania, Suedia și Italia au înregistrat scăderi de aproximativ 30% în ceea ce privește vânzările de VE. Această scădere drastică a fost declanșată de modificările în politica guvernamentală privind subvențiile. Germania, aflată într-o criză bugetară fără precedent, a tăiat brusc programul său popular de subvenții la finalul anului trecut, ceea ce a dus la o scădere de jumătate a vânzărilor de VE în luna decembrie. În Suedia, unul dintre cele mai avansate piețe de vehicule electrice din Europa, guvernul a încheiat o subvenție și a redus taxele la carburanți, făcând mașinile cu motoare cu ardere internă și mai ieftine în comparație cu cele electrice.
Costurile ridicate și infrastructura deficitară reprezintă două obstacole majore în calea adoptării masive a vehiculelor electrice. Fără subvenții, costul deținerii unui VE nu mai este justificat pentru mulți șoferi. Asigurările și reparațiile sunt mai scumpe decât în cazul mașinilor cu motoare cu ardere internă, iar mulți potențiali clienți se confruntă în continuare cu o infrastructură de încărcare limitată. În același timp, avansurile tehnologice rapide și războiul de prețuri al Tesla determină scăderea valorii de revânzare a vehiculelor electrice, ceea ce face ca deținerea acestora să fie și mai dificilă.
Guvernele europene încep să ia măsuri pentru a sprijini industria vehiculelor electrice. Italia ia în considerare acordarea unor subvenții de până la 13.750 de euro pentru achiziționarea de vehicule electrice destinate familiilor cu venituri mici, care dau la schimb mașini vechi de decenii. În Franța, contractele de închiriere a vehiculelor electrice la preț redus pentru gospodăriile mai sărace au devenit extrem de populare. În Marea Britanie, Camera Lorzilor a declarat în februarie că este "prematur" pentru țară să încheie un program de subvenții pentru achiziționarea de vehicule electrice în 2022.
Cu toate acestea, tranziția către vehicule electrice a devenit un subiect extrem de politizat, iar măsurile luate în acest sens pot avea efecte negative. Protestele "vestele galbene" din Franța, din 2018, împotriva creșterii taxelor la carburanți au paralizat țara. În Marea Britanie, extinderea zonei cu emisie redusă din Londra a dus la acte de vandalism. Partidul de extremă dreapta AfD din Germania a denunțat trecerea forțată de la mașinile cu motoare cu ardere internă la cele electrice, iar această problemă ar putea juca un rol important în viitoarele alegeri din septembrie în statele Thuringia, Brandenburg și Saxonia, unde AfD conduce în sondaje.
Situația actuală a vehiculelor electrice în Europa ridică semne de întrebare cu privire la obiectivele climatice ale regiunii. Costurile ridicate, infrastructura deficitară și modificările frecvente în politica guvernamentală privind subvențiile reprezintă provocări majore. Cu toate acestea, guvernele încearcă să sprijine industria vehiculelor electrice prin acordarea de subvenții și alte măsuri. Este esențial ca politica guvernamentală să ofere continuitate și să reducă costurile vehiculelor electrice pentru a accelera adoptarea lor. Tranziția către vehicule electrice este un proces complex și trebuie abordată cu atenție pentru a evita consecințe negative și a asigura succesul acestei transformări.