Scaunele din mașina ta s-ar putea să cauzeze cancer
O studiu recent a scos la iveală un potențial pericol ascuns în automobilele moderne - spuma scaunelor auto ar putea emite substanțe chimice cancerigene. Cercetarea, publicată de American Chemical Society, a descoperit prezența unui aditiv ignifug specific în aerul cabinelor auto, ridicând semne de întrebare cu privire la siguranța noastră în timp ce conducem.
Substanța chimică în cauză este tris (1-cloro-izopropil) fosfat, cunoscut sub numele prescurtat TCIPP. Acesta este un aditiv ignifug folosit în mod obișnuit în spuma poliuretanică utilizată pentru scaunele din majoritatea automobilelor de pe șoșele. Studiul a inclus 155 de participanți care conduceau vehicule din 2015 sau mai noi, efectuând 101 teste iarna și 54 vara.
Rezultatele au fost îngrijorătoare. În 99% dintre vehicule s-au găsit urme ale TCIPP în aer, corespunzând probelor de spumă de scaun în care aditivul era prezent. La temperaturi mai ridicate, concentrația de TCIPP din aer a fost de două până la cinci ori mai mare. Căldura pare să promoveze degajarea chimicalului din scaune, eliberându-l în aerul pe care îl respirăm.
Cantitățile de TCIPP detectate au variat între 0,2 și 11.600 nanograme per gram. Deși o nanogramă este o cantitate extrem de mică (o miliardomea dintr-un gram), un raport toxicologic din 2023 a sugerat posibile legături cancerigene între TCIPP și șobolanii de laborator. Prin urmare, chiar și o expunere minoră ar putea fi problematică.
Efectele ignifugilor asupra sănătății au fost evaluate în diverse situații, dar autorii studiului susțin că domeniul auto este o "sursă insuficient studiată". Având în vedere că șoferii americani petrec, în medie, o oră pe zi în mașină, într-un mediu închis care se poate încălța rapid, riscurile potențiale nu pot fi ignorate.
Studiul recomandă deschiderea geamurilor atunci când automobilul este parcat afară, pentru a reduce temperaturile interioare și a promova un flux de aer mai bun. De asemenea, utilizarea aerului condiționat și evitarea setării de recirculare a aerului pot ajuta la diminuarea nivelurilor de TCIPP din habitaclu.
Cu toate acestea, studiul concluzionează că sunt necesare evaluări suplimentare pentru a înțelege pe deplin amploarea potențialului pericol reprezentat de prezența TCIPP în automobile. Deși rezultatele sunt îngrijorătoare, autorii recunosc că mai multe date sunt necesare pentru a trage concluzii definitive.
Descoperirea potențialelor riscuri ale TCIPP subliniază necesitatea unor standarde de siguranță mai stricte în industria auto. Pe măsură ce înțelegem mai bine efectele chimicalelor din vehiculele noastre, producătorii ar trebui să caute alternative mai sigure pentru materialele folosite în habitaclu.
Unii producători au început deja să exploreze opțiuni mai ecologice pentru spuma scaunelor, cum ar fi materialele pe bază de plante sau compușii ignifugi naturali. Aceste alternative ar putea reduce expunerea la substanțe chimice potențial periculoase, oferind în același timp protecție împotriva incendiilor.
În timp ce industria auto lucrează pentru a aborda această problemă, consumatorii pot juca, de asemenea, un rol important. Alegerea unor vehicule cu materiale interioare mai sigure și respectarea recomandărilor de ventilație pot ajuta la minimizarea expunerii la TCIPP și alte substanțe chimice potențial dăunătoare.
Desigur, găsirea unui echilibru între siguranța pasagerilor și protecția împotriva incendiilor este esențială. Ignifugii joacă un rol crucial în prevenirea incendiilor auto, dar nu ar trebui să compromită sănătatea noastră pe termen lung. Colaborarea dintre producători, cercetători și autoritățile de reglementare este crucială pentru a aborda această provocare complexă.
În cele din urmă, descoperirea potențialelor riscuri ale TCIPP subliniază importanța de a fi conștienți de mediul din jurul nostru, chiar și în locuri aparent sigure precum automobilele noastre. Prin educație și acțiune, putem lucra pentru a crea un mediu mai sigur și mai sănătos pentru noi și pentru generațiile viitoare de șoferi.