brand

Cele mai mari șapte mărci auto din Europa sunt în cădere liberă în ultimii 20 de ani, cu excepția uneia

Cele mai mari șapte mărci auto din Europa sunt în cădere liberă în ultimii 20 de ani, cu excepția uneia

Pe măsură ce piața auto europeană continuă să se schimbe (datorită boom-ului Tesla și sosirii mărcilor chinezești), liderilor tradiționali ai segmentului li s-au întâmplat multe. Europa este, prin definiție, o piață foarte competitivă, cu standarde ridicate de siguranță/emisii.

Este a treia ca mărime din lume, după China și Statele Unite, și a doua în ceea ce privește adoptarea de vehicule electrice. Dar cine a câștigat și cine a pierdut în ultimii 20 de ani?

Între 2003 și 2023, unul dintre cele mai importante momente de pe piața europeană a automobilelor a fost trecerea la dominanța mărcilor. În mod tradițional, regiunea a fost condusă de șapte mari producători auto: Fiat din Italia; Citroen, Peugeot și Renault din Franța; Volkswagen și Opel din Germania și Ford din Marea Britanie.

În 2003, aceste șapte mărci (Opel, inclusiv Vauxhall) controlau aproape 58% din înmatriculările de mașini noi din Europa (luând în considerare 29 de piețe). Plasarea lor pe piețele lor de origine le-a permis să ocupe o poziție relativ puternică în comparație cu mărcile japoneze și coreene.

De exemplu, cota de piață pe piețele lor de origine a variat de la 10 % pentru Opel în Germania la 27 % pentru Renault în Franța. Deși aceste cifre erau semnificativ mai mici decât cele din anii '90, ele erau satisfăcătoare, deoarece la acea vreme mărcile coreene încă nu decolaseră, iar mărcile japoneze încercau să cucerească consumatorii europeni.

Această situație a început să se schimbe odată cu boom-ul SUV-urilor, inaugurat de prima generație Nissan Qashqai. Între timp, Hyundai și Kia au deschis uzine în Republica Cehă și Slovacia, producând mașini competitive care au întâlnit gustul automobiliștilor locali.

Rezultatul? În 2013, Big-7 reprezentau aproape 49% din volumul din Europa, cu 9 puncte procentuale mai puțin decât în deceniul precedent. Între 2003 și 2013, cota de piață pierdută de șase dintre aceste mărci a variat între 0,9 puncte pentru Fiat și 4 puncte procentuale pentru Renault. Singura excepție a fost Volkswagen, care și-a mărit cota de piață de la 9,8 procente în 2003 la 12,6 procente în 2013.

Anul acesta, în luna iunie, situația pentru aceste mărci a fost și mai proastă. Fiat, Citroen, Opel/Vauxhall, Ford și Peugeot au atins cel mai scăzut nivel din ultimii 20 de ani. Renault s-a plasat pe locul al doilea în topul celor mai mici cote de piață, după ce a câștigat 0,2 puncte față de anul 2022, când înregistrase un minim istoric.

Pe de altă parte, Volkswagen a reușit să își crească cota de piață, sau cel puțin să o mențină. Cu o cotă de 10,6% în prima jumătate a anului 2023, a pierdut 2 puncte față de 2013, dar a câștigat 0,8 puncte față de 2003. Scandalul Dieselgate a fost cu siguranță compensat de mașini de înaltă calitate și de capacitatea de a introduce produse în segmentele potrivite la momentul potrivit.

Pe lângă micul câștig înregistrat de producătorul german, marii câștigători din ultimii 20 de ani au fost mărcile premium germane, Toyota, Hyundai, Kia și, cel mai recent, Tesla. Toate acestea au ceva ce marile mărci europene nu au: o mai mare flexibilitate.

Acest lucru le permite să ofere mai rapid produse noi, la o scară mai rapidă, care se potrivesc mai bine cu cele mai recente nevoi ale consumatorilor. În același timp, cele mai multe dintre ele au fost mai puțin expuse la criza europeană decât între 2011 și 2014, iar multe dintre ele și-au folosit prezența globală puternică pentru a economisi costuri.