brand

Noul Renault Rafale PHEV marchează revenirea francezilor la tehnologia plug-in

Noul Renault Rafale PHEV marchează revenirea francezilor la tehnologia plug-in

În pofida renunțării la versiunile plug-in hybrid ale SUV-ului subcompact Captur și compactei Megane, Renault își menține ușile deschise pentru tehnologia hibridă reîncărcabilă. Constructorul francez va reintroduce motorizările PHEV pe noul Rafale, SUV-ul de dimensiuni medii ce va deveni nava-amiral a gamei.

Aflat în preajma lansării pe piață în această toamnă, Rafale va fi disponibil cu un sistem plug-in hybrid de 300 CP alimentat de un motor pe benzină de 1.2 litri și 3 cilindri. Un propulsor electric va acționa axul spate, conferind tracțiune integrală modelului francez.

Conform informațiilor furnizate de Renault, noua configurație va oferi o autonomie de până la 100 km în regim 100% electric, alimentată de o baterie de 22 kWh. Atunci când sunt folosite în tandem, motorul termic și cel electric vor asigura o autonomie totală estimată la 1.000 km.

Deși a dezvăluit specificațiile tehnice ale versiunii PHEV, Renault nu a comunicat deocamdată prețul de pornire sau nivelul emisiilor de CO2 pentru noul Rafale hibrid plug-in. Aceste detalii ar putea fi decisive în succesul sau eșecul variantei electrificate.

Sistemul plug-in hybrid de pe Rafale va conferi performanțe net superioare versiunii hibride convenționale. Astfel, accelerația 0-100 km/h va fi parcursă în doar 6,4 secunde, comparativ cu 8,9 secunde pentru varianta HEV de 200 CP.

Lansate în 2020, SUV-ul subcompact Captur și compacta Megane au reprezentat primele încercări ale Renault de a implementa tehnologia plug-in hybrid. Însă aceste modele au fost rapid retrase de pe piață.

Megane și-a încetat producția în favoarea unui succesor 100% electric, în timp ce Captur PHEV a fost scos din gamă în aprilie 2022, înaintea unui facelift. Cu un preț de circa 10.000 euro mai mare decât versiunile mild-hybrid în Franța, Captur PHEV a reprezentat doar 5% din vânzările modelului pe această piață în 2022.

Șeful departamentului tehnic al Renault, Gilles Le Borgne, a subliniat că întreruperea temporară a producției de PHEV-uri nu reprezintă o renunțare definitivă la această tehnologie. "Păstrăm ușa deschisă pentru PHEV-uri, deoarece avem capabilitatea de a oferi această opțiune atât pe mașinile mici și compacte, cât și pe cele de dimensiuni medii precum Rafale", a declarat oficialul francez.

În contextul încetinirii vânzărilor de vehicule 100% electrice, hibrizii plug-in cunosc o revenire pe piața europeană. Potrivit datelor firmei de analiză Dataforce, în primul trimestru al anului 2023, livrările de PHEV-uri au crescut cu 17% până la peste 153.000 unități.

Acest avans a fost similar cu cel înregistrat de mașinile electrice, ale căror vânzări au urcat cu 19% în aceeași perioadă, atingând 253.000 unități.

În plus față de Rafale, şi SUV-ul Espace de segment mediu ar putea primi o variantă plug-in hybrid. Ambele modele sunt construite pe aceeași platformă, facilitând astfel transferul tehnologic.

Cu toate acestea, Renault nu a confirmat deocamdată lansarea unei versiuni PHEV pentru Espace.

Captur și Megane PHEV erau echipate cu un motor pe benzină de 1.6 litri și 4 cilindri, asociat cu o baterie de 9,8 kWh și 400V. Aceste configurații permiteau o autonomie de până la 50 km în regim 100% electric, cu o viteză maximă de 135 km/h. Emisiile de CO2 erau de 32 g/km.

Uniunea Europeană intenționează să reanalizeze așa-numitul "factor de utilitate" pentru hibrizii plug-in, adică procentul de kilometri ce pot fi parcurși în regim 100% electric. Această decizie vine pe fondul criticilor potrivit cărora mulți proprietari de PHEV-uri nu își încarță suficient bateriile.

Un raport recent al UE, bazat pe dispozitive de monitorizare instalate la bord, a descoperit că emisiile reale ale PHEV-urilor sunt de 3,5 ori mai mari decât cifrele obținute în teste de omologare WLTP.

Pentru a contracara această problemă, Gilles Le Borgne a dezvăluit că Renault a propus implementarea unui sistem de avertizare care să dezactiveze temporar funcționarea PHEV dacă șoferul nu utilizează suficient modul 100% electric.

"Problema nu este legată de tehnologie. Avem nevoie să forțăm șoferii să își schimbe comportamentul", a explicat oficialul francez.