Ford avertizează că producătorii auto chinezi reprezintă o "Amenințare existențială"
Vremurile în care producătorii auto chinezi erau de râsul industriei s-au dus. Nu numai că aceștia (în mare măsură) au încetat să copieze designurile mărcilor consacrate, dar și-au îmbunătățit semnificativ nivelul ingineriei. Având acces la o forță de muncă ieftină și la materiale la care producătorii internaționali doar visează, companiile chineze au devenit o forță de temut.
După o vizită în China în care a testat mașini locale, CEO-ul Ford, Jim Farley, a avut o revelație. Potrivit The Wall Street Journal, Farley i-a spus membrului consiliului de administrație John Thornton că producătorii chinezi de mașini electrice reprezintă "o amenințare existențială". În timpul uneia dintre călătoriile sale, CEO-ul a fost însoțit de directorul financiar John Lawler, care a recunoscut sincer că "acești băieți sunt înaintea noastră".
Farley afirmă că a "văzut deja acest film", referindu-se la ascensiunea Toyota, Honda și a altor mărci japoneze și capacitatea lor de a câștiga cote de piață în detrimentul brandurilor americane începând cu anii 1980. În mod similar, Farley a asociat impactul crescând al producătorilor auto chinezi cu modul în care Hyundai și Kia s-au îmbunătățit considerabil în ultimele decenii, în special în ceea ce privește mașinile electrice.
Pentru a face față acestei provocări, în februarie 2023, Farley a anunțat înființarea unei echipe "skunkworks" care lucrează la o nouă platformă dedicată mașinilor electrice accesibile, pentru a contracara atât producătorii chinezi, cât și Tesla.
În același timp, Ford se pregătește să lanseze un crossover electric de mici dimensiuni, Puma-E, însă este puțin probabil ca acesta să fie comercializat în Statele Unite. Piața principală pentru Puma-E va fi probabil Europa, unde compania a amânat recent obiectivul ambițios de a trece complet la mașini electrice până în 2030.
Mașinile electrice purtând emblema Blue Oval au fost puține și departe între ele. Un SUV electric cu trei rânduri de scaune, programat inițial pentru 2025, a fost amânat pentru 2027, dar a fost anulat în cele din urmă luna trecută. În plus, Ford reduce cheltuielile pentru vehiculele electrice cu 10% și amână din nou lansarea noii generații a pick-up-ului electric F-150 pentru a doua oară, acum până în 2027.
Anul trecut, Ford a renunțat la Fiesta, una dintre cele mai populare mașini din Europa. Dispariția supermini-ului a urmat după ce Mondeo a fost scos din producție în 2022, Focus urmând să fie retras în 2025. Aceste trei modele au fost deja scoase din gama americană de câțiva ani, unde Mondeo era comercializat sub numele de Fusion. Sedanul mai mare, Taurus, a fost retras în 2019.
Numeroase guverne din întreaga lume au conștientizat amenințarea chineză și au implementat tarife vamale asupra mașinilor electrice produse în China pentru piețele de export. Săptămâna trecută, administrația Biden a impus o taxă vamală de 100% asupra mașinilor electrice chineze. Biroul Reprezentantului Comercial al SUA a anunțat că taxa la import va intra în vigoare pe 27 septembrie.
De asemenea, săptămâna viitoare, se așteaptă ca Uniunea Europeană să voteze pentru tarife mai mari. Conform Automotive News Europe, UE dorește să impună companiei SAIC taxe vamale de 36,3%. Compania-mamă a Volvo, Geely, ar putea fi lovită cu 19,3%, în timp ce mașinile BYD expediate în Europa ar putea fi supuse unei taxe vamale de 17%. Cu toate acestea, Bloomberg raportează că aceste rate probabil vor scădea.
Ascensiunea producătorilor auto chinezi este susținută de accesul lor la o forță de muncă ieftină și materiale la prețuri avantajoase. Acest lucru le permite să ofere mașini de calitate la prețuri atractive, reprezentând o amenințare serioasă pentru marii jucători tradiționali din industrie.
De asemenea, companiile chineze au investit masiv în dezvoltarea vehiculelor electrice, devenind lideri în acest segment în creștere rapidă. Aceasta reprezintă o provocare majoră pentru mărci precum Ford, care încearcă să prindă trenul electrificării.
Pentru a rămâne competitivi, producătorii auto tradiționali trebuie să inoveze constant și să se adapteze rapid la schimbările din piață. Aceasta implică investiții semnificative în tehnologii noi, precum vehiculele electrice și autonome, precum și optimizarea lanțurilor de aprovizionare și a proceselor de producție.
În același timp, colaborările și parteneriatele strategice cu companiile chineze ar putea fi o opțiune de luat în considerare pentru a profita de avantajele costurilor reduse și a accesului la piețele în creștere. Totuși, acest lucru ar trebui făcut cu atenție, pentru a proteja proprietatea intelectuală și a menține un control adecvat asupra operațiunilor.
O altă strategie ar putea fi concentrarea pe nișe și segmente premium, unde marii producători tradiționali dețin încă un avantaj competitiv. Prin oferirea unor experiențe de lux, performanțe superioare și tehnologii avansate, aceștia ar putea contracara presiunea concurențială a producătorilor chinezi orientați către segmentele de masă.
Ascensiunea producătorilor auto chinezi marchează o perioadă de transformare majoră pentru industria auto globală. Marii jucători tradiționali, precum Ford, trebuie să ia în serios amenințarea și să se adapteze rapid pentru a rămâne relevanți și competitivi. Indiferent de strategia adoptată, inovația, agilitatea și înțelegerea profundă a nevoilor clienților vor fi esențiale pentru a naviga cu succes în această nouă eră a industriei auto.