Porsche își continuă abordarea echilibrată: Modelul electric Panamera nu va înlocui versiunea pe benzină
Porsche, renumit pentru vehiculele sale de înaltă performanță și design captivant, se pregătește să abordeze viitorul mobilității electrice cu o strategie inteligentă. Compania nu își neglijează rădăcinile și nu se grăbește să renunțe la motoarele cu ardere internă (ICE). În schimb, Porsche vizează o tranziție lină către vehiculele electrice (EV), permițând coexistența modelelor electrice și a celor pe benzină pentru o perioadă semnificativă de timp.
Planurile Porsche pentru modelul său emblematic Cayenne ilustrează perfect această abordare echilibrată. Chiar și după lansarea versiunii complet electrice a SUV-ului în această decadă, varianta pe benzină va rămâne în producție până în anii 2030. Această strategie de a oferi atât opțiuni electrice, cât și pe benzină, permite clienților să aleagă în funcție de preferințele și nevoile lor, în timp ce Porsche navighează prin tranziția către mobilitatea electrică.
În timp ce Cayenne deschide calea, Panamera, sedanul de lux al Porsche, urmează aceeași cale. Generația a treia a Panamera, lansată recent, are o viață lungă în fața ei, iar Porsche intenționează să lanseze și o versiune complet electrică a acestui model. Michael Steiner, șeful cercetării și dezvoltării de la Porsche, a confirmat această intenție pentru publicația Autocar, declarând: "Noua Cayenne este complet electrică, dar pentru întreaga sa durată de viață vom avea și versiunea ICE în paralel. La fel va fi și pentru Panamera."
Deși data exactă a lansării versiunii electrice Panamera nu a fost anunțată încă, este clar că modelul ICE va rămâne în producție și în timpul ciclului de viață al variantei electrice. Acest lucru sugerează că Panamera pe benzină va fi disponibilă cel puțin până în următorul deceniu. Această strategie ridică întrebarea: unde se va încadra Panamera electrică în gama Porsche?
Conform unei declarații anterioare a CEO-ului Oliver Blume, Panamera electrică ar putea fi poziționată deasupra modelului Taycan, vehiculul electric de referință al Porsche: "Cred că ar putea funcționa [să avem ambele modele electrice] deoarece ele joacă în segmente diferite. Panamera este un pas mai sus decât Taycan." Această abordare ar permite Porsche să ofere opțiuni electrice distincte pentru diferite segmente de clienți.
Porsche a implementat deja această strategie de a oferi versiuni electrice și pe benzină pentru SUV-ul Macan. Cu toate acestea, în cazul Macan, varianta pe benzină va fi retrasă în 2026. De asemenea, aceasta a fost deja întreruptă în Europa din cauza unei legi mai stricte privind securitatea cibernetică, care a intrat în vigoare la începutul acestui an.
Din aceleași motive legate de reglementările privind securitatea cibernetică, modelele sport 718 Boxster și 718 Cayman nu mai sunt disponibile pentru vânzare în Uniunea Europeană. Cu toate acestea, aceste modele rămân încă disponibile în alte piețe, dar vor fi retrase și ele până în 2025 pentru a face loc înlocuitorilor complet electrizi.
Porsche are în vedere ca vehiculele electrice să reprezinte 80% din vânzările sale până în 2030, iar compania reînnoiește gama de produse pentru a pregăti terenul pentru această tranziție. Noul SUV mare cu trei rânduri de scaune, care urmează să fie lansat în această decadă, va fi exclusiv electric. Cu toate acestea, Porsche este puțin mai precaut în ceea ce privește adoptarea vehiculelor electrice, după ce a realizat că "această tranziție se va produce mai lent în multe piețe", conform lui Steiner.
În timp ce Porsche avansează către mobilitatea electrică, compania explorează și rolul potențial al combustibililor sintetici în această tranziție. Steiner crede că amestecarea combustibililor sintetici cu benzina ar putea ajuta în procesul de trecere de la motoarele ICE la cele electrice: "Până la sfârșitul decadei, ar putea exista o pondere semnificativă de combustibili sintetici în uz. Am putea, puțin câte puțin, galonic, să înlocuim combustibilul fosil cu combustibil sintetic prin amestecarea unui amestec."
Începând din decembrie 2022, Porsche a demarat producția de combustibili sintetici la o fabrică din Chile. Ca o reamintire, se preconizează că motoarele cu ardere internă vor primi o nouă viață în Uniunea Europeană, deoarece vânzările de mașini noi ICE ar putea continua după 2035, atât timp cât sunt alimentate cu combustibili neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon. Cu toate acestea, CEO-ul BMW, Oliver Zipse, este îngrijorat că legislația privind utilizarea combustibililor sintetici ar putea fi o "soluție falsă":
"În prezent, există multe indicii că Comisia Europeană tinde spre o soluție falsă în care interzicerea motoarelor cu ardere internă este relaxată pur și simplu prin deschiderea ostensibilă către combustibilii sintetici. Cu toate acestea, dacă nu face nimic pentru a accelera creșterea combustibililor cu emisii reduse de CO2 și pentru a face practicabilă utilizarea acestora, aceasta ar fi o interzicere deliberată a motoarelor cu ardere internă pe ușa din spate."
Indiferent de situație, Porsche nu renunță la dezvoltarea motoarelor cu ardere internă. Steiner a declarat că investițiile vor continua pentru motoarele V6 și V8, pentru a respecta reglementările tot mai stricte privind emisiile.