brand

Porsche spune că mașinile electrice nu au fost gândite pentru schimbări simulate de viteză

Porsche spune că mașinile electrice nu au fost gândite pentru schimbări simulate de viteză

În timp ce proliferarea vehiculelor electrice (EV) câștigă teren rapid în industria auto, schimbarea treptelor de viteză devine o artă pierdută. Cu toate acestea, unii producători încearcă să păstreze această experiență tactilă prin simularea schimbărilor de viteză în mașinile lor electrice. Hyundai, de exemplu, oferă funcția "N e-Shift" în Ioniq 5 N, imitând o transmisie cu dublu ambreiaj în 8 trepte, similară cu cea a modelului Veloster N. Atelierele aftermarket au mers chiar mai departe, proiectând EV-uri cu cutii de viteze manuale. Dar Porsche nu este de acord cu această abordare.

Conform declarațiilor pilotului de dezvoltare Porsche, Lars Kern, pentru revista australiană Drive, compania monitorizează îndeaproape ce fac concurenții în această privință. Cu toate acestea, marca de la Zuffenhausen consideră că schimbările artificiale de viteză ar face mai mult rău decât bine.

"Desigur, analizăm ce face concurența, dar perspectiva noastră este întotdeauna de ce am face ceva mai rău. Adică doar modul în care se transmite puterea sau modul în care este aplicată puterea? Motorul electric este mai bun decât un motor cu ardere internă (ICE), așa că am ajuns la concluzia că nu există niciun motiv să simulăm ceea ce a fost în trecut."

Afirmația lui Kern este destul de controversată, având în vedere că Porsche a aplicat eticheta "Turbo" pe modelul său electric Taycan. În plus, a doua generație a SUV-ului Macan a primit deja o versiune Turbo, deși nu are un motor cu ardere. Începem să ne întrebăm dacă o potențială versiune electrică a lui 911, care nu va apărea în această decadă, va primi o etichetă Turbo. Modelul cu motor pe benzină a folosit-o din 1975. Până acum câțiva ani, mențiunea "Turbo" făcea strict referire la supraalimentare, dar acum este și o versiune care indică varianta rapidă.

Înțeleg ce vrea să spună Kern. Schimbările false de viteză ar împiedica performanța pe care o poate oferi un motor electric cu răspunsul său instantaneu. Porsche consideră că un motor electric este mai bun decât un motor cu ardere internă, așa că de ce să privească înapoi în loc să se concentreze pe viitor? Merită menționat că Taycan are, de fapt, o transmisie cu două trepte. Prima este utilizată pentru o pornire mai rapidă de pe loc, în timp ce a doua este pentru eficiență și pentru a debloca mai multă putere la viteze mai mari. Noul Macan EV folosește o configurație cu o singură treaptă de viteză.

"Am analizat această opțiune, dar... nu văd sensul de a o folosi pentru a simula un motor cu ardere internă, pentru că nu este așa, așa că nu o facem. Nu vrem să simulăm motorul cu ardere internă pentru că încă producem motoare cu ardere internă, așa că nu vedem sensul de a face asta."

Cu toate acestea, Porsche recunoaște că, la început, a luat în considerare ideea schimbărilor de viteză artificiale. Proiectul era încă în faza incipientă atunci când a fost abandonat, deoarece niciun prototip EV nu a fost construit. Kern a menționat că compania a testat chiar și Hyundai Ioniq 5 N și caracteristica sa neconvențională, dar pur și simplu nu le-a plăcut:

"Am condus Hyundai [Ioniq 5] N și am analizat-o, și, evident, există întotdeauna oameni care cred că este o idee bună și există întotdeauna oameni care cred că este o idee proastă. Am ajuns la concluzia că aceasta nu este ceea ce căutăm. Nu încercăm să facem mașina electrică să se simtă ca un motor cu ardere internă, așa că de aceea pur și simplu nu am continuat pe această cale."

Porsche nu renunță la electrificarea gamei sale, deoarece modelele Macan, Boxster și Cayman cu motoare cu ardere vor fi înlocuite cu versiuni electrice. În plus, următoarea generație Cayenne va fi, de asemenea, pur electrică. Cu toate acesta, obiectivul anunțat în 2022 ca vehiculele electrice să reprezinte peste 80% din vânzările anuale până la sfârșitul deceniului nu mai este valabil.

Acest obiectiv ambițios este acum "dependent de cererea clienților și de dezvoltarea electromobilității", un purtător de cuvânt al Porsche precizând că "tranziția la mașinile electrice durează mai mult decât am crezut acum cinci ani". Din acest motiv, actualul Cayenne va păstra motorul V8 în următorul deceniu și va fi comercializat în paralel cu modelul electric de generație următoare.

În ciuda acestei modificări de strategie, Porsche rămâne ferm angajată în calea electrificării. Compania nu intenționează să simuleze experiența motoarelor cu ardere internă în mașinile sale electrice viitoare. În schimb, Porsche se concentrează pe a exploata la maximum potențialul tehnologiei electrice, oferind performanțe superioare și o experiență de conducere autentică, specifică EV.

Decizia Porsche de a nu implementa schimbări false de viteză în mașinile sale electrice ar putea fi primită cu reacții mixte de către entuziaștii auto. În timp ce unii șoferi ar putea regreta pierderea senzației tactile a schimbării treptelor de viteză, alții ar putea aprecia abordarea puristă a Porsche, care permite vehiculelor electrice să exceleze în ceea ce fac cel mai bine: accelerație instantanee și putere lină.

Poziția Porsche ar putea influența și alți producători auto să reanalizeze necesitatea simulării schimbărilor de viteză în mașinile lor electrice. Deși unele mărci, precum Hyundai, au îmbrățișat această idee, abordarea Porsche subliniază avantajele unice ale propulsiei electrice și încurajează industria să exploreze noi modalități de a oferi o experiență de conducere captivantă, fără a imita trecutul.

În timp ce unii clienți Porsche ar putea fi dezamăgiți de lipsa opțiunii de schimbare artificială a vitezelor, alții ar putea aprecia angajamentul mărcii de a oferi o experiență de conducere autentică și neprefăcută în mașinile sale electrice. Această decizie ar putea atrage, de asemenea, clienți noi care apreciază abordarea avangardistă a Porsche și doresc să experimenteze puterea netăgăduită a propulsiei electrice.

Prin respingerea simulării schimbărilor de viteză, Porsche poate redirecta resursele către dezvoltarea altor tehnologii inovatoare care să îmbunătățească performanța și eficiența mașinilor sale electrice. Această concentrare pe inovație ar putea duce la descoperiri semnificative în domenii precum gestionarea bateriilor, sistemele de propulsie electrică și aerodinamica, menținând Porsche în fruntea industriei auto electrice.

Decizia Porsche de a embraca natura distinctă a propulsiei electrice, în loc să încerce să imite trecutul, ar putea semnala o schimbare de paradigmă în industria auto. Pe măsură ce vehiculele electrice devin mai răspândite, alte mărci ar putea urma exemplul Porsche, concentrându-se pe a exploata la maximum potențialul tehnologiei electrice și creând experiențe de conducere unice, adaptate acestui nou mod de propulsie.

În timp ce schimbarea treptelor de viteză a fost odată o parte esențială a experienței de conducere, proliferarea vehiculelor electrice necesită o abordare proaspătă. Decizia Porsche de a nu implementa schimbări false de viteză în mașinile sale electrice reflectă angajamentul mărcii de a oferi o experiență de conducere autentică și neprefăcută, care să valorifice la maximum avantajele propulsiei electrice. Această abordare ar putea influența întreaga industrie auto să exploreze noi modalități de a crea experiențe de conducere captivante, fără a imita trecutul, ci îmbrățișând viitorul electric.