brand

Porsche recunoaște că obiectivele sale pentru mașinile electrice au fost prea ambițioase

Porsche recunoaște că obiectivele sale pentru mașinile electrice au fost prea ambițioase

În martie 2022, Porsche și-a stabilit un obiectiv îndrăzneț. Compania dorea ca vehiculele electrice să reprezinte peste 80% din vânzări până la sfârșitul deceniului. Dar acum Porsche nu este atât de sigură că poate atinge acest obiectiv. Într-un interviu cu Reuters, un purtător de cuvânt al companiei a declarat: „Tranziția la mașinile electrice durează mai mult decât am crezut acum cinci ani."

Aceasta nu înseamnă că strategia de produs se schimbă. Agenda Porsche pentru vehicule electrice va face ca (în teorie) patru din cinci mașini vândute până în 2030 să renunțe complet la motorul cu ardere internă. Dar oamenii de la Zuffenhausen adaugă acum un asterisc pe lângă 2030: „în funcție de cererea clienților și de dezvoltarea electromobilității."

Planurile Porsche pentru vehiculele electrice

Modelele 718 Boxster și 718 Cayman cu motoare pe benzină vor fi eliminate din gamă în 2025 pentru a face loc înlocuitorilor electrici. Deja lansată, Macan complet electrică va înlocui modelul ICE din prima generație în 2026. Datorită lansării mai târziu în acest deceniu, a patra generație Cayenne a fost confirmată să treacă la propulsia electrică.

Porsche a sugerat deja că Panamera ar putea evolua într-un vehicul electric. Ar fi poziționat deasupra Taycan ca un produs mai mare și mai orientat către lux. O versiune electrică 911 nu este planificată pentru acest deceniu, dar procesul de electrificare a început deja cu noul 911 GTS și configurația sa T-Hybrid.

Porsche nu este singura marcă de lux care recunoaște că adoptarea vehiculelor electrice nu merge conform planului. Bentley dorea să treacă complet la electric până în 2030, dar acest obiectiv a fost amânat cu trei ani. Mercedes a admis recent că și ea a fost prea entuziasmată în privința obiectivelor de electrificare. Inițial, a estimat că vehiculele hibride și electrice vor reprezenta jumătate din vânzări până în 2025, dar acum speră să ajungă acolo până în 2030. Mașinile cu motoare cu ardere internă vor fi disponibile „bine până în anii 2030".

Adoptarea vehiculelor electrice nu a fost nici pe departe o navigație lină pentru Audi. Compania a admis recent că ar putea fi nevoită să înceteze producția modelelor Q8 E-Tron și Q8 Sportback E-Tron mai devreme decât era programat din cauza vânzărilor slabe. Cuvintele exacte au fost: „scădere intensificată specifică segmentului a cererii". Dacă nu găsește o soluție pentru a menține în funcțiune uzina din Bruxelles, unitatea din Belgia ar putea fi închisă.

Aceste piedici ne îngrijorează în privința viitorului Jaguar, având în vedere că marca britanică merge încă la maxim pe vehiculele electrice. Toate modelele actuale - inclusiv I-Pace - sunt moarte, cu excepția F-Pace. Și acesta din urmă va fi întrerupt curând, deoarece compania-mamă JLR mută Jaguar în segmentul ultra-lux, trecând Leaping Cat exclusiv la vehicule electrice.

Unii producători mainstream au făcut anunțuri similare. Ford of Europe s-a retras de la obiectivul de a oferi o gamă de mașini de pasageri exclusiv electrice până în 2030. Volkswagen a amânat lansarea ID.7 în Statele Unite pe termen nedefinit, deoarece „dinamica pieței continuă să se schimbe". Acesta este doar un mod elegant de a spune că VW se teme că liftback-ul electric ar fi greu de vândut în America.

Doar câteva companii auto au fost reticente în ceea ce privește creșterea rapidă preconizată a vehiculelor electrice. Președintele Toyota, Akio Toyoda, crede că mașinile electrice nu vor depăși niciodată o cotă de piață de 30%. BMW speră încă ca vehiculele electrice să reprezinte 50% din vânzările companiei până la sfârșitul deceniului, dar nu a stabilit o dată limită pentru renunțarea la mașinile ICE.

Producătorii auto se află într-o poziție dificilă, fiind nevoiți să jongleze cu reglementări din ce în ce mai stricte privind emisiile pentru mașinile pe benzină, concomitent cu dezvoltarea unei game complete de vehicule electrice. Este o întreprindere costisitoare, motiv pentru care astăzi există din ce în ce mai puține cupe și decapotabile la vânzare. Mașinile nepopulare sunt scoase pentru a permite companiilor să se concentreze pe ceea ce se vinde mai bine, în principal SUV-uri și crossover-uri.

Una dintre principalele provocări cu care se confruntă producătorii auto în tranziția la vehicule electrice este cererea sub așteptări din partea clienților. Deși multe companii și-au stabilit obiective ambițioase de a trece la o gamă predominant sau chiar exclusiv electrică până în 2030, realitatea pieței arată că adoptarea vehiculelor electrice merge mai lent decât s-a anticipat inițial.

Porsche, de exemplu, și-a propus ca peste 80% din vânzările sale să provină de la vehicule electrice până la sfârșitul deceniului. Cu toate acestea, compania a recunoscut recent că acest obiectiv ar putea fi prea ambițios, deoarece tranziția la mașinile electrice durează mai mult decât s-a crezut inițial. Această situație nu este unică pentru Porsche, multe alte mărci de lux, precum Bentley și Mercedes, fiind nevoite să-și amâne sau să-și revizuiască obiectivele legate de electrificare din cauza cererii mai scăzute decât se aștepta.

Un alt factor major care încetinește tranziția la vehicule electrice este dificultatea producătorilor auto de a gestiona costurile ridicate asociate dezvoltării și producției de vehicule electrice, concomitent cu respectarea reglementărilor din ce în ce mai stricte privind emisiile pentru mașinile cu motoare convenționale. Această provocare dublă îi obligă pe mulți producători să facă compromisuri și să-și ajusteze planurile.

De exemplu, Audi a recunoscut că ar putea fi nevoită să înceteze producția modelelor electrice Q8 E-Tron și Q8 Sportback E-Tron mai devreme decât era planificat, din cauza vânzărilor slabe și a cererii scăzute. Acest lucru ar putea duce la închiderea uzinei din Belgia, arătând cât de greu este să echilibrezi investițiile în vehicule electrice cu realitățile pieței.

Un alt obstacol major în calea adoptării pe scară largă a vehiculelor electrice este lipsa unei infrastructuri adecvate de încărcare. Deși multe țări și orașe investesc în dezvoltarea rețelelor de stații de încărcare, progresele sunt inegale și există încă multe regiuni cu acoperire insuficientă.

Această incertitudine legată de capacitatea de a încărca comod vehiculele electrice descurajează mulți potențiali cumpărători, care preferă să aștepte până când infrastructura devine mai robustă. Producătorii auto sunt, de asemenea, precauți în a-și baza strategiile exclusiv pe vehicule electrice, deoarece ar putea risca să-și alieneze clienții din zonele cu infrastructură de încărcare limitată.

Deși ajustarea obiectivelor legate de vehiculele electrice de către marii producători auto ar putea încetini temporar tranziția către mobilitate electrică, este puțin probabil ca aceasta să oprească complet această tendință. Presiunile legate de reglementările de mediu, preocupările legate de schimbările climatice și avansele tehnologice continue vor continua să impulsioneze dezvoltarea și adoptarea vehiculelor electrice.

Cu toate acestea, viitorul vehiculelor electrice ar putea arăta diferit față de ceea ce s-a anticipat inițial. În loc de o tranziție bruscă și rapidă către o gamă predominant sau exclusiv electrică, este posibil să vedem o abordare mai graduală, în care vehiculele electrice coexistă și concurează cu alte tehnologii alternative, precum cele hibride sau pe hidrogen.

De asemenea, ar putea exista diferențe semnificative între regiuni și segmente de piață în ceea ce privește adoptarea vehiculelor electrice. Unele țări sau zone urbane ar putea trece mai rapid la mobilitate electrică, în timp ce altele ar putea rămâne dependente de vehiculele convenționale pentru o perioadă mai lungă de timp.

În orice caz, industria auto se află într-un proces de transformare profundă, iar viitorul mobilității va fi modelat de o combinație de factori, inclusiv cererea consumatorilor, reglementările de mediu, avansele tehnologice și fezabilitatea economică. Producătorii auto care vor reuși să navigheze cu succes prin aceste ape tulburi și să se adapteze la schimbările din piață vor fi cei care vor domina viitorul industriei.