Noul SUV Cupra va deveni viitorul flagship electric al mărcii
Cupra se pregătește să înalțe ștacheta și mai mult, construind o gamă extinsă de modele pentru a-și consolida poziția pe piață. Imaginile noastre exclusive ilustrează cum ar putea arăta viitorul său model de vârf.
Mișcarea îndrăzneață a Cupra de a pătrunde pe piața americană până la sfârșitul acestui deceniu va fi sprijinită de lansarea unui SUV electric de dimensiuni generoase. Conform declarațiilor CEO-ului Wayne Griffiths, succesul acestei ofensive va depinde de introducerea unui produs complet nou și revoluționar pe piața din Statele Unite.
Totuși, presiunile economice din cadrul Grupului Volkswagen impun ca acest model să găsească clienți și în Europa. Deși un SUV mare ar putea avea un apel mai redus în rândul publicului larg, comparativ cu crossover-ele electrice compacte, marjele de profit substanțiale fac din acest vehicul o opțiune tentantă pentru brandul spaniol.
Griffiths a precizat: "Vom trebui să îl vindem și în Europa, piața americană singură nu ar fi suficientă pentru noi." Deși forma exactă a automobilului este încă în discuție, imaginile noastre exclusive oferă un avant-gout al aspectului său potențial.
Dr. Werner Tietz, vicepreședinte pentru cercetare și dezvoltare la Cupra, a confirmat că firma lucrează la "multiple concepte; concepte diferite" – sugerând că acest model nedenumit încă ar putea face parte dintr-o gamă mai largă de vehicule noi.
Sven Schuwirth, vicepreședinte executiv pentru vânzări și marketing la Cupra, a explicat: "Va exista ceva în portofoliul nostru pe care nu l-ați mai văzut până acum. Există o mentalitate în creștere a oamenilor care spun 'Ok, s-a terminat cu ceea ce am scris de decenii – iată ceva diferit'. Este necesar pe piață, și noi încercăm să aplicăm acest lucru. Este o provocare, dar cred că este o oportunitate uriașă pentru brand."
Schuwirth a adăugat: "Nu suntem cei care construiesc mașini mai raționale sau orientate spre funcționalitate. Păstrăm stiluri de caroserie emoționale; continuăm să reinventăm cumva stilurile de caroserie existente. Ceea ce am făcut cu Formentor sau cu DarkRebel – am îmbinat un shooting brake cu un coupé. Vom continua în același fel."
Dată fiind popularitatea SUV-urilor atât în SUA, cât și în Europa, această parte a designului este aproape garantată. Totuși, noul vehicul Cupra va fi un model cu cinci locuri, așa cum a confirmat fără echivoc Griffiths: "Pentru a doua generație de mașini electrice pe noua platformă, pentru SUA, am avea nevoie de un SUV-crossover mai mare. Dar nu în ceea ce privește șapte locuri. Avem alte mărci în Grupul Volkswagen care pot face asta; Volkswagen Vehicule Comerciale sau altele."
Prin urmare, deși ampatamentul s-ar putea întinde până la aproximativ trei metri, iar lungimea totală ar putea ajunge la 4,9 metri, asemănătoare unui Porsche Cayenne sau VW Touareg, prioritatea pentru Cupra va fi de a oferi un spațiu generos în cabină și un portbagaj mare. Renunțarea la necesitatea unui al treilea rând de scaune ar permite designerilor mărcii să ofere un acoperiș cu linie curbată, ca pe un Lotus Eletre, cu o secțiune spate în stil coupé.
Deși va fi a "doua generație" de mașini electrice Cupra, ne așteptăm ca noul model să se inspire din designul viitoarelor modele precum Raval și recentul Tavascan. Aceasta înseamnă un capăt frontal la fel de ascuțit, cu elemente triunghiulare încorporate în farurile LED, precum și unghiuri mai pronunțate de-a lungul liniilor laterale, contrastând cu mânere de ușă încastrate. Numeroasele accente în culoarea aramie – semnătura mărcii de peste un deceniu – vor diferenția, de asemenea, acest automobil drept un Cupra autentic.
Dar, la fel ca în cazul modelului electric Tavascan, nu ne așteptăm ca Cupra să strige prea tare despre credențialele EV ale noului său flagship. Este posibil să vedem un buton mai neted, însă gurile de aerisire și prizele de aer vor face probabil parte din limbajul de design al mărcii mult timp de acum înainte.
În spate, se va continua utilizarea barei luminoase LED întinsă pe toată lățimea, precum și a emblemei Cupra iluminată. În loc să fie inscripționat pe hayonul portbagajului – acel spațiu va fi rezervat pentru inscripția 'Cupra' – numele modelului va fi subtil menționat cu font mic pe marginea exterioară a stopurilor. Un spoiler activ ar putea fi integrat la baza lunetei – similar cu cel de pe Cayenne Coupé.
Dinamismul din designul automobilului se va regăsi și în modul în care acesta se conduce, a precizat Dr. Tietz: "Pentru mine, baza Cupra este plăcerea de a conduce, așa că acest lucru va fi întotdeauna prezent în produsele noastre; oferta cea mai sportivă din segment. Această poveste trebuie să continue, această legătură trebuie să existe. Altfel, vei ajunge să faci ceea ce fac toți ceilalți."
În această etapă, platforma și configurația sistemului de propulsie nu sunt încă confirmate, dar este probabil – ținând cont de comentariile lui Griffiths – că SUV-ul supradimensionat Cupra va fi construit pe viitoarea arhitectură SSP (Scalable Systems Platform) a Grupului Volkswagen. Aceste baze tehnice vor înlocui treptat bine-utilizatele platforme MEB (mainstream) și PPE (premium) și vor deveni "coloana vertebrală unică pentru Grup", după cum a confirmat fostul șef VW, Herbert Diess, în 2021.
Fiind viitorul model de vârf al Cupra, acest SUV mare va beneficia cu siguranță de cea mai avansată tehnologie a Grupului, incluzând o gamă de versiuni cu motor spate și dublă tracțiune – posibil cu până la 500 CP sau mai mult. De asemenea, va integra baterii și sisteme de încărcare de nouă generație, versiunile de top primind pachere de până la 100 kWh. Acest lucru ar trebui să asigure o autonomie WLTP declarată de cel puțin aproximativ 640 km, poate chiar puțin mai mult dacă VW și subsidiarii săi vor reuși să reducă greutatea și să îmbunătățească eficiența.
Este imposibil, în această etapă, să comentăm cu precizie cum ar putea arăta interiorul de nouă generație al Cupra, dar având în vedere că, potrivit lui Griffiths, brandul se adresează unui public "în medie, cu o generație mai tânăr [decât restul Grupului Volkswagen]", este cert că va pune accentul pe tehnologia integrată și pe ecranele generoase – atât pentru bord, cât și pentru infotainment. În rest, ne putem aștepta la un aranjament orientat către șofer, scaune sport bine conturate și o estetică întunecoasă, cu accente aramii și iluminare ambientală extinsă.
Data lansării acestui model este încă ținută secret, dar Griffiths a precizat că va fi gata "până la sfârșitul deceniului, ceea ce se va potrivi cu următoarea generație de mașini electrice".
Înainte de lansarea SUV-ului său de mari dimensiuni, Cupra își va îndrepta atenția spre Raval, un model subcompact – cu o lungime puțin mai mare de patru metri, dar cu spațiul interior al unui Leon. Acesta urmează să fie prezentat în următoarele 18 luni și va fi oferit alături de modele similare de la Skoda și Volkswagen.
Dar dacă toate acestea par prea "raționale", Schuwirth ne-a asigurat să nu excludem posibilitatea unui Cupra sportiv electric – posibil în linia conceptului DarkRebel din anul trecut. "Încă avem acest vis, așa că să vedem", a spus el. "Trebuie să găsim momentul potrivit și, să fim sinceri, acum este momentul să câștigăm mai mulți bani și să privim sustenabilitatea financiară a întregii companii. Apoi, odată ce am făcut asta, avem suficienți bani pentru a investi în extinderea portofoliului", a adăugat el.