Nemții critică tarifele noi pentru mașinile din China
Uniunea Europeană a stârnit un val de critici din partea marilor producători auto germani odată cu impunerea unor noi tarife de până la 38% pentru vehiculele electrice importate din China. Aceste măsuri protecționiste au fost condamnate de Mercedes-Benz, BMW și Volkswagen, care se tem de posibile represalii din partea Beijingului ce ar putea afecta operațiunile lor profitabile în cea mai mare piață auto din lume.
Directorii executivi ai celor mai mari case auto germane au reacționat vehement la decizia Comisiei Europene de a impune aceste tarife suplimentare. Oliver Zipse, CEO-ul BMW, a avertizat că protecționismul economic riscă să declanșeze un "efect de domino" de represalii comerciale reciproce, ducând la izolare în locul cooperării.
Zipse a subliniat că "din perspectiva BMW Group, măsurile protecționiste precum introducerea taxelor vamale nu contribuie la competitivitatea pe piețele internaționale". Un punct de vedere împărtășit și de omologul său de la Mercedes, Ola Kallenius, care a insistat că "nu avem nevoie de bariere comerciale crescute. Ar trebui să lucrăm la eliminarea obstacolelor în comerțul internațional, în spiritul Organizației Mondiale a Comerțului".
Reprezentanții Volkswagen au sugerat că noile tarife ar putea fi contraproductive pentru industria auto europeană, neajutând la consolidarea competitivității sale. "Decizia Comisiei UE este nedorită în contextul cererii slabe actuale pentru vehiculele electrice în Germania și Europa. Efectele negative ale acestei decizii depășesc orice potențiale beneficii pentru industria auto europeană și, în special, pentru cea germană", a precizat un purtător de cuvânt al grupului.
Aceste îngrijorări au fost subliniate și de Asociația Industriei Auto Germane (VDA), a cărei președintă Hildegard Müller a avertizat că tarifele cresc riscul unui război comercial și nu vor consolida competitivitatea sectorului european de automobile. "Daunele potențiale care ar putea rezulta din aceste măsuri ar putea fi mai mari decât beneficiile potențiale pentru industria auto europeană și, în special, pentru cea germană", a declarat Müller.
Pentru a combate ceea ce Comisia Europeană numește "subvenții excesive" de care beneficiază producătorii auto chinezi, executivul european a anunțat aplicarea unor tarife suplimentare cuprinse între 17,4% pentru BYD și 38,1% pentru SAIC (proprietarul mărcii MG), începând din iulie. Aceste tarife se adaugă la taxa vamală standard de 10% pentru importul de automobile.
Măsurile vizează și producătorii occidentali care exportă vehicule electrice din China către Europa, precum Tesla (Model 3), BMW (iX3 și Mini Electric), Volvo și Dacia (parte a Grupului Renault). De asemenea, Mercedes-Benz produce modelele electrice Smart în China, într-o întreprindere mixtă cu Geely.
Potrivit calculelor Reuters bazate pe datele comerciale UE din 2023, tarifele suplimentare se ridică la miliarde de euro în costuri adiționale pentru producătorii de automobile, la un moment în care aceștia se confruntă deja cu cerere scăzută și prețuri în scădere pe piața internă.
Björn Annwall, director executiv adjunct al Volvo, a avertizat că aceste tarife vor face ca vehiculele electrice să devină mai scumpe pentru clienți. "Volvo susține un comerț deschis și echitabil. Orice se interpune în calea acestuia nu este un lucru bun", a declarat el la Congresul Auto News Europe de la Frankfurt.
Producătorii europeni de automobile se confruntă cu o afluență de vehicule electrice la prețuri mai mici din partea rivalilor chinezi. Comisia Europeană estimează că ponderea acestora pe piața UE a crescut de la sub 1% în 2019 la 8% și ar putea ajunge la 15% în 2025, prețurile fiind tipic cu 20% mai mici decât cele ale modelelor fabricate în Europa.
Unii economiști au sugerat că efectul imediat al noilor tarife ar fi relativ redus din punct de vedere economic. UE a importat aproximativ 440.000 de vehicule electrice din China în perioada de 12 luni încheiată în aprilie, în valoare de 9 miliarde de euro (9,7 miliarde de dolari), reprezentând doar 4% din cheltuielile gospodăriilor pentru vehicule.
Institutul Kiel pentru Economia Mondială a estimat că o taxă de 20% - apropiată de media suplimentară impusă de UE - ar reduce importurile de vehicule electrice chineze cu 25%, o scădere care ar fi în mare parte compensată de o producție mai mare în Europa, deși producătorii europeni nu ar umple neapărat golul lăsat.
Ministerul chinez de Externe a declarat că va lua "toate măsurile necesare pentru a-și apăra ferm drepturile și interesele legitime", fără a menționa însă acțiuni specifice.
Asociația Chinezilor Producători de Automobile de Pasageri (CPCA) a părut mai puțin îngrijorată, secretarul general Cui Dongshu afirmând că "tarifele provizorii ale UE se încadrează în așteptările noastre, cu o medie de aproximativ 20%, ceea ce nu va avea un impact major asupra majorității firmelor chineze".
"Cei care exportă vehicule electrice fabricate în China, precum Tesla, Geely și BYD, au încă un potențial imens de dezvoltare în Europa", a adăugat Cui Dongshu.
Pentru a evita noile tarife, producătorii și furnizorii chinezi de vehicule electrice încep să investească în capacități de producție pe teritoriul european. BYD construiește o nouă uzină de automobile de pasageri în Ungaria, în timp ce Chery Automotive a anunțat că va începe producția într-o fosta fabrică Nissan din Barcelona, Spania, în acest an.
De asemenea, Stellantis a declarat că va produce în Europa vehiculele partenerului său chinez Leapmotor și le va comercializa prin rețeaua sa de retail europeană. Planurile nu vor fi afectate de noile tarife, a precizat grupul.
În aprilie, Beijing a adoptat o lege menită să-i consolideze capacitatea de a riposta în cazul impunerii de tarife de către SUA sau UE asupra exporturilor celei de-a doua economii mondiale.
China a demarat deja o anchetă antidumping privind importurile de coniac și băuturi spirtoase franțuzești, producătorii francezi fiind "profund îngrijorați" de posibile represalii în urma tarifelor pentru vehiculele electrice, conform unui organism comercial.
Rezumând, deși impactul economic imediat al noilor tarife ar putea fi limitat, decizia UE a stârnit un val de proteste din partea marilor constructori auto germani. Aceștia se tem de escaladarea tensiunilor comerciale și de efectele negative asupra operațiunilor lor profitabile în China, piață esențială pentru Mercedes, BMW și Volkswagen.