brand

Mercedes eActros 600: Camionul viitorului

Mercedes eActros 600: Camionul viitorului

Mercedes-Benz, unul dintre cei mai mari producători de vehicule din lume, își consolidează poziția în era vehiculelor electrice cu noul său camion, eActros 600. Vestea a fost primită cu entuziasm în industria auto, întrucât marca germană continuă să-și extindă portofoliul de vehicule electrice, pornind de la autoturisme până la furgonete, iar acum, camioane.

Se preconizează că eActros 600 va ajunge pe piața până la sfârșitul anului 2024, în ciuda faptului că vânzările vor începe în 2023. Prețul acestui vehicul nu a fost încă dezvăluit, dar se știe că o flotă de 50 de prototipuri este în producție, iar câțiva clienți contribuie la testarea practică.

Având în vedere dimensiunea și greutatea de 22 de tone a eActros 600, Mercedes a echipat acest camion cu o baterie robustă, care permite o autonomie de aproximativ 500 de kilometri doar pe electric. Bateria uriașă de 621 kWh este alcătuită din trei pachete de 207 kWh fiecare, ceea ce este mult mai mare decât unitatea de 107 kWh pe care o găsim în modelul EQS SUV.

eActros 600 dispune de o putere maximă de 815 CP, iar energia este transmisă prin două motoare electrice printr-o transmisie cu patru viteze, special concepută pentru transportul de lungă durată. Energia poate fi recuperată în timpul deplasării și trimisă înapoi în baterii, reducând astfel stresul asupra sistemului de frânare. Există cinci niveluri diferite de recuperare, variind până la conducerea cu o singură pedală.

În comparație cu un camion Actros pe motorină, Mercedes afirmă că eActros va economisi aproximativ 40% din emisiile de CO2 cu mixul energetic european actual. De asemenea, producătorul german afirmă că economiile totale de CO2 pe întregul ciclu de viață al produsului sunt de aproximativ 80% în comparație cu dieselul, sau 775 de tone de CO2.

Deși bateria este impresionantă, Mercedes susține că reîncărcarea de la 20% la 80% ar trebui să dureze aproximativ 30 de minute. Acest lucru vine cu precizarea că presupune încărcarea cu megawați, care încă nu a fost implementată.

Cu încredere, Daimler Truck pune în lumina reflectoarelor eActros 600. Acesta a fost dezvăluit astăzi la Autohof Hamburg Nordheide, pe autostrada A7 din Egestorf, Germania. Potrivit companiei cu sediul în Stuttgart, modelul marchează începutul înlocuirii camioanelor pe motorină din segment. Camionul electric greu va conduce drumul în ceea ce privește tehnologia, sustenabilitatea, designul și rentabilitatea. Prin urmare, dezvoltatorii au deviat de la designul convențional în câteva puncte - și asta nu se aplică doar pieselor specifice vehiculelor electrice (EV).

eActros 600 dispune de o axă electrică dezvoltată intern, cu două motoare electrice și o cutie de viteze cu patru trepte. Sistemul este proiectat pentru 800 de volți și generează o putere continuă de 400 kW și o putere maximă de 600 kW. Potrivit Mercedes-Benz Trucks, acest sistem de propulsie a fost special dezvoltat pentru transportul greu pe distanțe lungi - motiv pentru care a fost echipat intenționat cu patru viteze. eActros 300/400, modelul de tonaj mediu deja existent pe piață, combină două motoare electrice cu o transmisie cu două viteze.

Conținutul energetic al bateriei din eActros 600, care este decisiv pentru denumirea tipului, este de aproximativ 600 kWh. Pentru a fi preciși, este vorba de 621 kWh brut, împărțiți în trei pachete de 207 kWh fiecare. La un eveniment media exclusiv înainte de premiera mondială la fabrica principală din Wörth am Rhein, am aflat că se poate utiliza 95% din conținutul brut. Acest lucru este posibil datorită celulelor LFP adaptate (în colaborare cu CATL) și ajută la evitarea "transportului greutății inutile", a declarat Michael Wolf, managerul proiectului R&D eActros 600. Fiecare pachet cântărește 1,5 tone, așa că greutatea totală a bateriei este de 4,5 tone. Ampatamentul unității tractor a fost extins la patru metri pentru a găzdui pachetele între axe. Acesta este primul motiv pentru creșterea lungimii menționate anterior a eActros.

600 va fi, de asemenea, oferit ca o variantă de șasiu platformă, cu un ampatament de 4,6 sau 4,9 metri. Obiectivul este de a "acoperi toate versiunile comune de transport pe distanțe lungi", spune Wolf.

Mercedes eActros 600: Camionul viitorului

Producătorul estimează autonomia la 500 de kilometri, iar autonomia zilnică cu încărcare intermediară în timpul pauzelor legale pentru șoferi se așteaptă să fie "semnificativ mai mare de 1.000 de kilometri" - chiar înainte de introducerea încărcării cu megawați. Recuperarea, care poate fi setată la cinci niveluri diferite (inclusiv conducerea cu o singură pedală), joacă un rol semnificativ.

Între timp, tehnologia LFP menționată mai sus are o durată lungă de viață: Daimler Truck vizează un kilometraj de 1,2 milioane de kilometri în zece ani de operare - analog cu camioanele pe motorină. După această perioadă de utilizare, "starea de sănătate" a bateriei ar trebui să fie încă peste 80%.

Portul CCS și portul MCS viitor se află pe partea stângă a vehiculului, în spatele cabinei șoferului. Cu MCS, acest lucru face parte din standardizare. Prin urmare, toate vehiculele capabile de MCS vor avea portul de încărcare în același loc în viitor. Opțional, clienții pot obține un alt port CCS pe partea dreaptă a eActros 600.

Merită menționată și cutia frontală de sub cabină. Aceasta este un modul tehnologic cu mai multe unități de control, componente HV, un compresor de aer electric și prizele de putere dezvoltate pentru 600. Gama include o priză de putere electrico-mecanică (de exemplu, pentru semiremorci basculante, remorci cu podele mobile sau remorci siloz) precum și prize de putere electric DC sau AC (de exemplu, pentru cutii frigorifice sau remorci) cu o gamă de putere între 22 și 90 kW.

Din punct de vedere vizual, Daimler Truck a optat pentru un amestec de elemente de design care definesc marca și o metodă de construcție orientată spre aerodinamică. Cabina, de exemplu, este ușor curbată spre față - până la aproximativ opt centimetri - și astfel formează o "formă aerodinamică". Acesta este al doilea motiv pentru lungimea eActros.

Să ne uităm la caracteristicile de încărcare ale noului model. eActros 600 este capabil de încărcare CCS cu până la 400 kW, dar va fi, desigur, și capabil de încărcare cu megawați (MCS) mai târziu. Deoarece Daimler Truck dorește să lanseze 600 înainte ca standardul să fie dezvoltat complet, producătorul rezolvă această dilemă cu o pre-montare opțională. Cu alte cuvinte, clienții vor primi eActros 600 la cerere cu un loc rezervat pentru portul MCS ulterior și tehnologia de suport deja instalată. "În momentul în care standardul este lansat, conectorul de aterizare va fi ușor de retrofitat", ne-a spus managerul de proiect Tilmann Morlok. Bateriile 600 pot fi apoi încărcate de la 20% la 80% în aproximativ 30 de minute cu aproximativ un megawatt de putere.

Acest lucru ne aduce la profitabilitatea preconizată a colosului electric. Compania cu sediul în Stuttgart pretinde că va stabili noi standarde în rentabilitate pentru operatorii de flotă, "înlocuind pe termen lung majoritatea camioanelor pe motorină din importantul segment de transport pe distanțe lungi". Timpul în care clienții pot realiza paritatea de costuri cu un camion pe motorină depinde în primul rând de sistemele de taxare în vigoare, prețul energiei electrice și prețul motorinei. Daimler Truck estimează că în Franța (prețul energiei electrice scăzut) și Germania (taxa de camion bazată pe CO2), modelul ar putea fi mai rentabil decât un camion pe motorină pentru transportul de lungă distanță în cadrul duratei medii de viață a vehiculului de aproximativ cinci ani sau după aproximativ 600.000 de kilometri - în ciuda unui preț de achiziție care este de aproximativ două ori și jumătate mai mare decât echivalentul diesel. În principiu, se așteaptă ca eActros 600 să economisească