brand

În iunie, pentru prima dată în istorie, în Europa, oamenii au cumpărat mai multe vehicule electrice decât diesel

În iunie, pentru prima dată în istorie, în Europa, oamenii au cumpărat mai multe vehicule electrice decât diesel

Infamul scandal de la Grupul VW a declanșat începutul sfârșitului pentru motoarele diesel în Europa. Nu numai atât, dar reglementările din ce în ce mai stricte în materie de emisii fac ca motoarele cu motorină să fie și mai vulnerabile la dispariție, motiv pentru care mulți producători auto au încetat deja să mai ofere motoare diesel pe mașinile mai mici. Cifrele de vânzări din luna iunie publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile nu mint - cererea pentru mașinile diesel este pe un trend descendent.

În țările Uniunii Europene, cota de piață pentru dieseluri s-a contractat luna trecută la doar 13,4%, ceea ce este considerabil mai puțin decât cele 17,4% obținute în iunie 2022. Cererea mai slabă a permis vehiculelor pur electrice să depășească pentru prima dată în istorie vehiculele diesel. Într-adevăr, mașinile cu emisii zero au reprezentat 15,1 la sută din cota totală, sau în creștere de la 10,7 la sută în iunie 2022. Hibrizii cu autoîncărcare au fost, de asemenea, mai populari decât dieselurile datorită unei cote de piață de 24,3 la sută, în timp ce PHEV-urile au reprezentat 7,9 la sută din cererea totală, sau în scădere de la 8,2 la sută în iunie 2022.

Studiul ACEA arată că benzina rămâne deocamdată rege, cu mai mult de o treime din totalul vânzărilor, cu 36,3 la sută. Aceasta se traduce prin 379.067 de mașini, sau cu 11 la sută mai mult decât în iunie 2022. Chiar dacă cifrele de vânzări sunt în creștere, cota de piață a scăzut de fapt de la 38,5% la 36,3% din cauza creșterii EV-urilor.

Chiar dacă dieselurile cad treptat în dizgrație în Uniunea Europeană, ACEA remarcă o creștere semnificativă a vânzărilor de 10,3 la sută în Germania, precum și pe piețele din Europa Centrală. România a avut cea mai mare creștere (procentuală) în iunie 2023, comparativ cu aceeași lună a anului trecut, vânzările de mașini diesel noi crescând cu 22,4 procente.

În general, vânzările de mașini noi (toate tipurile de motorizări) au sărit în UE în primele șase luni din 2023 cu 17,9 procente, ajungând la 5,4 milioane de vehicule, dar această cifră este totuși cu 21 procente mai mică decât în prima jumătate a anului 2019, înainte de pandemie. ACEA subliniază că blocajele din lanțul de aprovizionare sunt din ce în ce mai puțin problematice, deși oamenii încă trebuie să aștepte mult timp pentru unele modele.

Având în vedere că reglementările Euro 7 urmează să intre în vigoare în 2025, ne așteptăm ca producătorii de automobile să accelereze tranziția către vehiculele electrice. Cu alte cuvinte, vor exista mai puține mașini cu motorizare exclusiv cu ardere internă la vânzare. Grupul VW a avertizat că mașinile din segmentul B sunt în pericol, deoarece modificarea motoarelor pentru a respecta legislația mai strictă ar putea face ca aceste modele să devină prea scumpe.

Din 2035, producătorii de automobile care își desfășoară activitatea în UE nu vor mai putea vinde mașini noi care generează emisii nocive.