Toyota, Mazda, Honda și Suzuki, prinși în noi scandaluri legate de testele de siguranță
Industria auto japoneză se confruntă cu o nouă serie de scandaluri legate de neregulile depistate în cadrul testelor de siguranță ale mai multor producători. După ce Toyota a recunoscut că a folosit metode de testare diferite de standardele impuse de guvern pentru mai multe modele, acum și Mazda, Honda, Suzuki și Yamaha sunt prinși în rețeaua de neconformități. Guvernul japonez a intervenit rapid, obligând toate companiile implicate să suspende livrările vehiculelor afectate până la clarificarea situației.
Scandalul a început odată cu anunțul făcut de Toyota privind trei modele - Yaris Cross, Corolla Axio și Corolla Fielder - care nu mai sunt expediate către clienți din Japonia. În cadrul unei conferințe de presă, președintele Akio Toyoda a dezvăluit că pe 31 mai, Ministerul Infrastructurii, Transporturilor și Turismului din Japonia a fost informat cu privire la utilizarea de către Toyota a unor metode de testare diferite de standardele impuse.
Potrivit lui Shinji Miyamoto, șeful Grupului de Promovare a Clienților, Toyota a folosit date din teste de dezvoltare mai severe decât cele cerute de reglementări pentru a obține omologarea anumitor modele. Printre cazurile evidențiate se numără:
- Utilizarea datelor din testele de dezvoltare a aprinderii temporizatorului airbagurilor pentru omologarea modelelor Crown și Isis
- Folosirea unui unghi de impact de 65 de grade în loc de 50 de grade, impus de lege, la testele pentru protecția pietonilor pentru modelul Corolla
- Prezentarea datelor unilaterale în loc de măsurători separate pentru ambele părți la testele de impact pentru capul și picioarele pietonilor pe Corolla, Sienta și Crown
- Utilizarea unei bariere mobile mai grele decât standardul reglementat la testele de impact spate-față pentru Crown și Sienta
Investigația a mai scos la iveală și alte nereguli la modelele Yaris Cross, Lexus RX și cele deja retrase din producție - Sienta, Isis și generația anterioară a lui Lexus RX. Printre acestea se numără:
- Ignorarea unor modificări de reglementări la testele pentru Yaris Cross
- Ajustarea sistemului de control al motorului pentru a atinge puterea vizată la testele Lexus RX
- Utilizarea incorectă a datelor din teste la modelele Sienta, Isis și generația anterioară a lui Lexus RX
Deși Toyota asigură că nu există probleme de performanță care să încalce legile și reglementările, compania a decis suspendarea temporară a livrărilor pentru Corolla Axio, Corolla Fielder și Yaris Cross. De asemenea, Toyota a precizat că va raporta autorităților măsurile luate pentru a asigura conformitatea.
Investigația autorităților japoneze a dezvăluit că problema neconformităților la testele de siguranță nu se limitează doar la Toyota. Potrivit Ministerului Transporturilor, și Mazda, Honda, Suzuki și Yamaha au fost depistate cu abateri similare în cadrul procesului de omologare a vehiculelor.
Ministerul Transporturilor din Japonia a catalogat aceste nereguli drept "extrem de regretabile", subliniind că ele subminează încrederea utilizatorilor și zdruncină însăși baza sistemului de omologare auto. În consecință, toate companiile implicate au fost instruite să suspende livrările vehiculelor afectate până la confirmarea conformității.
Scandalul vine într-un moment deosebit de sensibil pentru Toyota, cu doar câteva săptămâni înaintea adunării anuale a acționarilor. Două grupuri importante de acționari au recomandat deja împotriva realegerii lui Akio Toyoda în consiliul de administrație, citând valul de probleme legate de testări și omologări din cadrul companiei.
În cadrul conferinței de presă, Akio Toyoda s-a declarat profund regretător pentru noile probleme depistate. El a precizat că revizuirea a zeci de mii de teste a dus la identificarea a doar șase cazuri de neconformități, multe dintre ele cauzate de testarea standardelor de siguranță în condiții mai severe decât cele impuse de autorități. Toyoda a promis că Toyota va coopera pe deplin cu ministerul și va lua toate măsurile necesare pentru a restabili încrederea.
Suspendarea producției afectează peste 1.000 de furnizori, iar reluarea acesteia va fi posibilă doar după obținerea aprobării ministerului. Toyota a recunoscut că nu există o imagine de ansamblu clară a întregului proces, iar presiunea producției record a contribuit la aceste probleme. Scandalul vine ca o nouă lovitură pentru reputația Toyota, iar restabilirea încrederii clienților va reprezenta o provocare majoră pentru companie în perioada următoare.
Cazul Toyota, Mazda, Honda și altor producători evidențiază nevoia imperioasă de îmbunătățire a conformității și a culturii organizaționale în întreaga industrie auto japoneză. Responsabilii companiilor trebuie să acorde o atenție sporită proceselor de testare și omologare, asigurându-se că sunt respectate întocmai standardele și reglementările în vigoare.
Scandalul privind neregulile la testele de siguranță ale mai multor producători auto japonezi reprezintă o nouă lovitură pentru reputația industriei. Dezvăluirile pun la îndoială integritatea proceselor de certificare și ridică semne de întrebare cu privire la cultura organizațională a companiilor implicate. Pentru a restabili încrederea consumatorilor, Toyota, Mazda, Honda și ceilalți producători vor trebui să întreprindă acțiuni decisive și să demonstreze un angajament ferm pentru conformitate și transparență.