Noua propunere Euro 7 ar putea salva mașinile mici
Producătorii europeni de automobile au declarat că normele mai stricte privind emisiile ar putea face ca mașinile mici să fie imposibil de construit profitabil. Dar o nouă propunere a Consiliului European ar menține limitele actuale, evitând astfel posibile creșteri de costuri.
Mașinile mici ar putea fi salvate de propunerea Consiliului European de a dilua standardele de emisii Euro 7 planificate, care, potrivit producătorilor de automobile, ar fi deviat investițiile din vehiculele electrice și ar fi necesitat inginerie costisitoare a modelelor cu combustie existente.
Consiliul European susține o versiune a Euro 7 care ar menține practic poluanții autoturismelor la nivelul actual, cerând în același timp îmbunătățiri pentru camioanele grele și limite pentru prima dată asupra emisiilor de particule din frâne și anvelope.
Principalele emisii reglementate de normele Euro – în prezent la Euro 6e – includ particulele fine, monoxidul de carbon și oxizii de azot, pe care experții în sănătate spun că contribuie la zeci de mii de decese pe an.
Un punct de dispută pentru producătorii de automobile a fost costul de omologare a motoarelor. ACEA, principalul grup de lobby din Europa, spune că va costa producătorilor de automobile 1.000 de euro per vehicul și de două ori atât pentru cumpărători, în timp ce reglementatorii spun că costul pentru consumatori ar fi mai mic de 200 de euro per vehicul.
Volkswagen a declarat chiar la începutul acestei luni că un standard Euro 7 strict ar putea contribui la dispariția în Europa a modelului Polo, care începe de la aproximativ 20.000 de euro, potrivit unui raport din Financial Times. În 2022, șeful mărcii VW, Thomas Schaefer, a spus că noile reguli ar putea adăuga între 3.000 și 5.000 de euro la prețul Polo.
Un alt brand al Grupului VW, Skoda, a declarat că nu va reînnoi versiunea break a modelului Fabia din cauza dificultății de a îndeplini propunerile.
Întrebat dacă Skoda ar reconsidera reînnoirea modelului Fabia, un purtător de cuvânt a declarat prin e-mail că producătorul de automobile nu va comenta speculațiile despre deciziile individuale de produs, dar a spus "ne revizuim regulat și în mod cuprinzător planurile de ciclu ale modelelor noastre, astfel încât să putem reacționa cât mai flexibil posibil la cerințele în schimbare ale clienților și ale pieței (legislația CO2 și emisiile)".
Directorii executivi auto nu au fost rezervați în critica lor la adresa Euro 7, cu CEO-ul BMW, Oliver Zipse, spunând de exemplu că aceasta ar însemna "mai multă reglementare, fără nicio îmbunătățire a calității aerului", în timp ce CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares, a numit standardele de eșapament "inutile".
CEO-ul Grupului Renault, Luca de Meo, care este președintele ACEA, a declarat în ianuarie că dacă Euro 7 ar fi implementat așa cum a fost propus inițial, ar putea pune în pericol locurile de muncă din Europa.
Creșterea prețurilor ar putea reduce vânzările de vehicule noi cu 7-10%, a declarat de Meo în calitatea sa de președinte al ACEA, și ar putea duce la închiderea, de exemplu, a patru fabrici la Grupul Renault.
Cu noua propunere a consiliului, vocile producătorilor de automobile ar fi putut fi auzite.
O purtătoare de cuvânt a ACEA a numit noua propunere a Consiliului European "mult mai sensibilă", dar a subliniat că este la latitudinea fiecărui producător de automobile să decidă asupra strategiei lor de produs și că Euro 7 ar necesita în continuare testarea suplimentară și omologarea, dacă nu o reinginerie totală a controlului emisiilor.
"Ar trebui să permită producerea în continuare a acestor mașini mai ieftine", a spus ea. "Faptul că propunerea consiliului este un pas în direcția bună reduce o parte din presiune."
Anna Krajinska, managerul pentru emisii de vehicule și calitatea aerului la grupul de mediu Transport & Environment, a spus că nu există nicio garanție că producătorii de automobile se vor reangaja în mașinile mici sub un Euro 7 mai puțin strict, susținând că mulți și-au mutat deja atenția către modelele cu prețuri mai mari, cum ar fi SUV-urile.
Krajinska a declarat într-un interviu că este "greu pentru producătorii de automobile" să justifice poziția că nu își pot permite să omologheze motoarele sub standarde mai stricte, având în vedere că veniturile și profiturile au crescut puternic în ultimii ani.
Ea a spus că merită să investești în standardele de poluare Euro 7 mai stricte, deoarece ar putea fi vândute 100 de milioane de mașini noi cu motoare cu combustie în Europa din acest moment până la un termen limită 2035 pentru vânzările doar cu zero emisii.
Un mod mai bun de a îndeplini obiectivul transportului accesibil este de a încuraja politicile care promovează vehiculele electrice mici, a spus ea.
Parlamentul European se așteaptă să voteze o versiune a planului până la începutul lunii noiembrie. Consiliul, parlamentul și Comisia Europeană vor negocia apoi o versiune finală, care ar putea fi aprobată în câteva luni. Regulamentele ar intra în vigoare la 24 de luni ulterior pentru modelele noi și la 36 de luni pentru modelele existente – cel mai probabil în 2026 și 2027.
Reacția la propunerea consiliului – care a fost inițiată de Spania – din partea grupurilor de lobby și de apărare a drepturilor a fost mixtă – deși niciun grup nu a fost complet satisfăcut, cel puțin public.
Poziția oficială a ACEA este că este o "îmbunătățire", dar grupul a remarcat că cerințele pentru autoturisme noi, camionete și camioane grele "necesită eforturi semnificative de inginerie și testare".
Pe de altă parte, CLEPA, care reprezintă furnizorii, a declarat că susține avansarea Euro 7 așa cum a fost propusă inițial, adăugând că ar putea fi implementată "cu câteva garanții prudente".
"Tehnologia necesară este disponibilă și economic viabilă", a declarat grupul. "Revenirea la Euro 6, așa cum a propus Consiliul, nu este necesară pentru a menține mobilitatea accesibilă și nu va susține nici implementarea limitelor mai stricte de calitate a aerului, nici stimularea inovației în UE."
A ridicat spectrul competiției cu SUA și China – într-un moment în care autoritățile de concurență din UE investighează subvențiile chineze pentru EV – spunând, "Această decizie determină acum dacă UE va avea un rol în stabilirea standardelor tehnologice sau lasă acest drept Statelor Unite și Chinei."
CECRA, care reprezintă consiliile naționale ale dealerilor și afacerile de reparații, a emis o comunicare comună cu CLEPA, adăugând că încurajează aprobarea reglementărilor înainte de următoarele alegeri ale Uniunii Europene din iunie 2024.
Grupul care reprezintă furnizorii de control al emisiilor, AECC, a declarat că este "șocant" că consiliul ar solicita menținerea limitelor Euro 6 asupra vehiculelor ușoare. A cerut Parlamentului European să adopte o versiune mai "ambițioasă" a Euro 7.
Transport & Environment a declarat că ar fi un "dezastru" pentru calitatea aerului, spunând că ar "permite industriei auto să spăleze mașinile ca fiind 'Euro 7 curate' în timp ce încă funcționează pe tehnologia Euro 6 foarte poluantă."