brand

Promovarea vehiculelor electrice în Europa aproape că a eșuat din cauza unor combustibili care sunt la ani distanță

Promovarea vehiculelor electrice în Europa aproape că a eșuat din cauza unor combustibili care sunt la ani distanță

Potrivit experților, combustibilii sintetici pentru autoturisme vor rămâne probabil de aproximativ patru ori mai scumpi decât benzina și doar 2 % din parcul auto din UE va putea să îi folosească în 2035.

Pare de neconceput că planul Europei de a inaugura epoca vehiculelor electrice aproape că a eșuat din cauza unei tehnologii prohibitive și practic indisponibile, dar exact asta s-a întâmplat.

Timp de mai multe săptămâni, luna trecută, Germania a refuzat să susțină interzicerea efectivă de către Uniunea Europeană a noilor mașini cu motoare cu combustie din 2035, cerând ca Bruxelles-ul să protejeze vehiculele care funcționează cu combustibili electrici. Având în vedere că industria auto angajează aproximativ 786.000 de persoane în Germania, este de înțeles că Berlinul ar încerca să protejeze locurile de muncă amenințate de eliminarea treptată a motoarelor. Cu toate acestea, lupta pentru e-carburanți nu prea are sens.

Analiștii se îndoiesc că acești carburanți sintetici vor avea vreodată o contribuție semnificativă la realizarea neutralității industriei în ceea ce privește emisiile de carbon. Doar 2 % din parcul auto din UE poate funcționa integral cu e-carburanți în 2035, a declarat în octombrie grupul de lobby Transport & Environment, citând previziunile industriei. Mulți susțin că oferta redusă de combustibili electronici, care va fi disponibilă peste ani, ar fi mai bine utilizată de sectoarele care nu pot trece la energia pe baterii la fel de ușor, cum ar fi aviația și transportul maritim.

Unul dintre cei mai mari inhibitori este costul. Carburanții sintetici sunt obținuți folosind energie electrică regenerabilă pentru a separa hidrogenul din apă și a-l combina cu carbonul, un proces ineficient și costisitor. Potrivit estimărilor BloombergNEF, producția de motorină sintetică costă între 3,50 și 7 dolari pe litru, adică de patru până la șapte ori mai mult decât prețul motorinei tradiționale pe piața europeană cu ridicata.

Chiar și după ani de creștere a producției, combustibilii sintetici pentru autoturisme vor rămâne probabil de aproximativ patru ori mai scumpi decât benzina pe bază de combustibili fosili, în timp ce îmbunătățirile aduse tehnologiilor bateriilor vor face ca vehiculele electrice să devină mai accesibile și să le îmbunătățească performanțele, a scris Al Bedwell de la LMC Automotive într-o postare pe blog luna trecută.

Gerrit Marx, directorul general al producătorului italian de camioane și autobuze Iveco, a numit săptămâna trecută această tehnologie "șampania propulsiei", care are sens doar pentru un grup mic de persoane bogate care ar dori să păstreze mașinile de lux și de performanță cu combustie.

"Dacă aveți un Ferrari sau dacă vă conduceți Porsche Turbo o dată pe weekend, nu vă va interesa dacă un litru costă 5 euro sau 8 euro, dar acesta nu este un combustibil pentru viitor", a declarat Marx într-un interviu.

Deci, de ce a făcut Germania o asemenea criză de nervi? Mulți arată spre guvernul de coaliție imprevizibil al țării, format din Partidul Social Democrat de centru-stânga, Partidul Ecologist Verzilor și Partidul Liber Democrat pro-business. Ministrul de finanțe al FDP, Christian Lindner, și colegul său de partid, Volker Wissing, ministrul german al transporturilor, au condus blitzul e-combustibililor la Bruxelles.

Presa germană a relatat în iulie că Oliver Blume, pe atunci doar șef al Porsche și acum și director general al Volkswagen, a fost în contact regulat cu Lindner în legătură cu combustibilii sintetici.

Cu câteva luni mai devreme, Porsche s-a alăturat unui grup de investitori care au pariat 260 de milioane de dolari pe un start-up care construiește o fabrică de e-combustibili în Chile.

În timp ce FDP a declarat că dorește să mențină deschise toate opțiunile tehnologice pe măsură ce industria reduce emisiile, criticii au acuzat partidul că încearcă să ademenească alegătorii și să își ridice profilul în guvernul german după o serie de performanțe slabe în alegerile regionale.

Oricum ar fi, Bruxelles a cedat în cele din urmă, dând asigurări Germaniei că vehicule precum mașina sport 911 de la Porsche - un model pe care Lindner l-a deținut - ar putea obține o viitoare scutire dacă vor funcționa numai cu combustibili electronici. În timp ce majoritatea liderilor din industrie au răsuflat ușurați de faptul că Europa merge mai departe cu eliminarea treptată a combustibililor fosili din automobile, forțarea de ultim moment a Germaniei i-a făcut pe unii să se îngrijoreze că Berlinul a creat un precedent periculos pentru aprobarea altor părți ale Acordului verde.

"Ce se întâmplă dacă alte guverne decid să facă ceva similar în orice problemă? Regulile procedurale sunt pentru toată lumea", a declarat luna trecută Teresa Ribera, viceprim-ministru spaniol.

Comportamentul guvernului german subliniază natura perturbatoare a încercării Europei de a deveni neutră din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon până la jumătatea secolului trecut. Industria auto a țării a petrecut decenii perfecționând producția de arbori cotiți, injectoare diesel și alte componente care nu sunt necesare pentru motoarele electrice, iar acum este presată să își retehnologizeze produsele și fabricile, cu efecte potențial devastatoare pentru ocuparea forței de muncă. VW, Mercedes-Benz, BMW și Porsche au început tranziția, dar rămân mult în urma Tesla în ceea ce privește vânzările de vehicule electrice.

Nu există nicio discuție că această tranziție va fi riscantă din punct de vedere politic. Din nefericire pentru liderii guvernamentali, combustibilii sintetici par a fi un salvator improbabil al "das Auto" sau al locurilor de muncă germane.

"E-carburanții sunt un subiect fierbinte, oferind o modalitate pentru o industrie care trece prin schimbări enorme de a obține unele concesii utile din punct de vedere politic din partea autorităților de reglementare", a scris Bedwell de la LMC. "Dar dovezile de astăzi indică faptul că e-combustibilii din sectorul vehiculelor ușoare din Europa vor fi puși într-un colț foarte mic, sau nu se vor lansa deloc."