brand

BMW i3 sau Nissan Leaf? Care este cea mai bună alegere pentru o mașină de oraș electrică second-hand?

BMW i3 sau Nissan Leaf? Care este cea mai bună alegere pentru o mașină de oraș electrică second-hand?

In ultimii ani, preturile in crestere la pompa au determinat tot mai multi oameni sa se orienteze catre masini cu propulsie electrica. In acelasi timp, numarul de masini electrice second-hand disponibile pe piata a crescut considerabil, facand aceasta optiune mai accesibila pentru un numar mai mare de persoane.

In acest articol, vom face o comparatie intre doua modele de masini electrice second-hand - BMW i3 si Nissan Leaf - pentru a vedea care sunt costurile de functionare si ce avantaje ofera fiecare.

BMW i3 (2015) vs Nissan Leaf (2015)

BMW i3

La zece ani de la debutul sau, pretul i3 nu mai este povara pe care a fost odata. Avand in vedere varsta sa, aceasta masina de oras cu design dramatic inca include unele tehnologii de varf.

Cu o autonomie limitata a bateriei, BMW a proiectat i3 ca vehicul urban; masoara mai putin de patru metri lungime, in timp ce caroseria inalta ajuta la obtinerea unei viziuni excelente asupra drumului din fata.

Cu spatiu disponibil pentru o baterie mica de 21.5kWh, BMW a incercat sa faca i3 cat mai usor posibil; caroseria i3 este aproape in intregime realizata din plastic ranforsat cu fibra de carbon, care este montat pe un sasiu de aluminiu. Acest lucru ajuta la atingerea unei greutati de doar 1,195kg - o cifra la care majoritatea masinilor electrice produse in masa in prezent, cu pachetele lor de baterii mai mari, pot doar sa viseze.

Cu o masa atat de modesta de deplasat, cei 168CP si 250Nm ai motorului electric rezista bine in comparatie cu cele mai recente standarde. Fidel mostenirii BMW, i3 este cu tractiune spate.

Aceasta structura de fibra de carbon joaca un rol important in protectia ocupantilor i3 in cazul unui accident; in ciuda unui capot foarte scurt, structura pentru pasageri a "ramas stabila", conform Euro NCAP, cand masina a fost supusa impactului frontal in 2013. Cu toate acestea, aceasta lipsa de flexibilitate in zona capotei a contribuit la un scor mediu la siguranta pietonilor, motiv pentru care i3 a primit patru stele la acel moment, in loc de maximum de cinci.

Putine masini par mai potrivite pentru condusul in oras decat i3 – cu o singura exceptie.

Aceasta exceptie este calitatea suspensiilor. Acestea sunt destul de rigide, iar in timp ce masinile cu structura traditionala din otel sunt adesea capabile sa atenueze unele socuri de pe drum, gropile mari se resimt puternic in sasiul i3, provocand uneori scuturari ale suspensiilor. Cu toate acestea, BMW este fabulos la viteze mici. Raza de bracare este stransa, dimensiunile mici fac parcarea usoara, iar propulsia este lina. Raspunsul initial al acceleratiei este destul de moale pentru a limita cresterile bruste de putere, dar dincolo de acest punct, performanta este excelenta.

Acest lucru continua si pe drumurile deschise. i3 se simte la fel de rapid cum sugereaza timpul de 7.2 secunde de la 0 la 100 km/h, asa ca acest mic EV poate concura cu unele hatchback-uri compacte sportive. Motorul electric are un vuiet destul de pronuntat la accelerarea puternica, dand i3 personalitatea unui mini-Formula E. Setarea standard de regenerare a franei este puternica (desi uneori nu este suficient de puternica pentru conducerea cu o singura pedala) si functioneaza destul de lin. Directia este rapida, ceea ce face ca i3 sa se simta destul de sprintena pe un drum sinuos, dar sasiul este configurat pentru a fi sigur mai degraba decat incitant. In combinatie cu suspensiile saltarete, nu este o masina pe care te simti inclinat sa o conduci entuziast, dar exista suficienta aderenta pentru a mentine momentumul prin viraje, in scopul de a conserva autonomia limitata.

Caroseria inalta si ingusta si anvelopele subtiri inseamna ca i3 poate fi putin sensibila la vanturile laterale la viteze mai mari, dar centrul de greutate scazut ajuta la stabilitatea generala.

Exista o alta zona - impreuna cu performanta i3 - care pare ca nu s-a invechit deloc, si aceea este cabina. Cu producatorii moderni care se orienteaza catre layout-uri cu touchscreen in incercarea de a obtine designuri de interior curate, i3 demonstreaza ca minimalismul este posibil in timp ce pastreaza butoanele fizice pentru controlul climei. Panoul cu efect de lemn (care ascunde elegant torpedoul pe partea pasagerului) si acoperirea cu material textil a bordului arata destul de diferit fata de orice altceva construit de atunci, iar calitatea finisajului este inca superba. Un selector de viteze rotativ pe coloana de directie (un design care nu este foarte diferit de VW ID.3 care a urmat mai tarziu) elibereaza un spatiu urias deschis intre scaunele din fata, ceea ce combina cu o pozitie de conducere inalta si un capot scurt pentru a face i3 usor de pozitionat la viteze mici. Acest lucru inseamna, de asemenea, ca cabina din fata se simte foarte aerisita si spatioasa pentru dimensiunile sale. Geamurile din spate cu forma ciudata inseamna ca vizibilitatea peste umar nu este perfecta, insa.

Scaunele din fata sunt destul de subtiri, sugerand ca nu vor fi cele mai confortabile, dar le-am gasit confortabile si ofera o mare varietate de reglaje.

Chiar daca este o masina veche cu o garantie de mult expirata, veti putea sa aveti in continuare o oarecare liniste sufleteasca atata timp cat veti cumpara de la locul potrivit. Gasiti un model de vanzare la un dealer BMW aprobat, de exemplu, si veti beneficia de 12 luni de asistenta rutiera inclusa ca standard.

La 6 kilometri per kilowatt ora, i3 a oferit o eficienta rezonabila in timpul testului nostru. Cu toate acestea, traseul nostru a acoperit o gama variata de medii, inclusiv drumuri rapide de tip A; o utilizare mai extensiva in mediul urban va creste aceasta cifra la peste 4.0mi/kWh, ceea ce aduce autonomia noastra de test de 100 de kilometri mai aproape de 120 de kilometri. Un grup intermediar 21 pentru asigurari inseamna ca oferta noastra reprezentativa a iesit la 700 de euro pe an.

i3 este strict pentru patru persoane. Desi spatiul din interior este impresionant avand in vedere dimensiunile sale mici, utilizabilitatea sa este limitata de usile din spate cu balamale invers.

Toate i3-urile au usi de tip coach destul de subtiri la spate si scaunele din spate pot fi accesate doar dupa ce usile din fata au fost deschise. Este destul de stramt odata ce intri, cu spatiul pentru cap si picioare fiind destul de limitat. Cea mai apropiata comparatie moderna EV in ceea ce priveste cazarea pe scaunele din spate este Jeep Avenger - dar atunci, i3 are doar patru metri lungime.

Aceasta dimensiune totala compromite, de asemenea, spatiul din portbagaj, care este de doar 260 de litri. Podeaua portbagajului este foarte inalta si zona este destul de ingusta. Cu toate acestea, daca rabateti scaunele in proportie de 50:50, acestea cad plate si la nivel cu podeaua portbagajului, iar volumul se extinde la un decent 1,100 de litri.

Nissan Leaf

Modelul Mk1 Nissan Leaf a fost un vehicul electric de pionierat, cu peste jumatate de milion vandute intre lansarea sa in 2011 si sfarsitul productiei in 2017. A deschis calea pentru multe masini alimentate cu baterii practice care au urmat in urmele sale, dar cat de practic este de a trai cu el astazi?

Evalueaza statisticile modelului Nissan Leaf original prin standardele moderne, si este uimitor sa vezi cat de mult a progresat vehiculul electric in putin peste un deceniu. Schimbarile sunt cele mai evidente cand vine vorba de tehnologia bateriilor: in cadrul dimensiunilor sale de 4,445mm, Leaf gazduieste o baterie de 24kWh, din care 17.9kWh este utilizabila. Astazi, in schimb, un Volkswagen ID.3, care este aproape cu 200mm mai scurt in total, reuseste sa ambaleze o baterie de 77kWh in sasiul sau. Prin standardele moderne, bateria Nissan este mai apropiata ca capacitate de cele ale masinilor hibride plug-in.

Un singur motor electric, care produce un modest 109CP, conduce rotile din fata. Un cuplu maxim de 254Nm este destul de puternic, iar acel pachet de baterii mai mic ajuta la mentinerea greutatii la o valoare rezonabila de 1,538kg. Incarcarea este asigurata de o mufa CHAdeMO in nasul Leaf, cu viteze de pana la 50kW posibile. Cu capacitatea sa modesta de baterie, asta inseamna ca totusi dureaza doar aproximativ 30 de minute pentru a incarca de la zero la 80%.

Standardele de testare ale Euro NCAP au devenit mult mai riguroase de cand Leaf a fost evaluat in 2012, la punctul in care organismul de siguranta nu mai considera valide scorurile pe care le-a acordat atunci. Cu toate acestea, ramane cel putin o comparatie utila pentru siguranta relativa impotriva rivalilor de aceeasi varsta, iar ratingul de cinci stele al Leaf a fost excelent la momentul respectiv. Sase airbaguri sunt standard.

Performanta si calibrarea propulsiei par un pic in urma celor mai bune EV-uri moderne, dar calitatea confortabila a Leaf este un plus mare.

Exista mai multe aspecte ale propulsiei Leaf care nu pot sa se ridice la nivelul rafinamentului modelelor mai noi.

Regenerarea motorului este un astfel de exemplu. In unele dintre cele mai recente EV-uri, regenerarea se angajeaza atat de lin incat puteti aplica niveluri aparent infinit mici de ajustare pe pedala stanga; in Leaf, exista un inch sau doi de cursa a pedalei unde nu se intampla nimic, apoi regenerarea se activeaza si masina decelereaza rapid. Cu toate acestea, am constatat ca lasand masina in modul 'B' se atenueaza acest efect.

In rest, Leaf este minunat de usor de condus si este ideal adaptat pentru medii urbane.

Leaf este destul de confortabila, de asemenea. Intr-o vreme in care EV-urile moderne au devenit atat de grele si ruleaza pe roti urias, greutatea relativ modesta a Leaf si peretii mari ai anvelopelor contribuie la manierele de condus relaxate care se potrivesc bine cu restul masinii. Directia este destul de lenta, exista mai mult ruliu decat la i3 si manevrabilitatea este neutra. Din perspectiva sasiului, se simte mai confortabila si mai relaxata in conditiile de zi cu zi decat Leaf de a doua generatie care a inlocuit-o. Spre deosebire de cel mai recent Leaf, performanta aici este linistita. Desi poate sa plece de pe loc destul de rapid, viteza scade destul de repede.

Trebuie sa va temperati viteza pe autostrada, pentru ca, in ciuda eficientei excelente in oras, Leaf consuma rapid rezervele sale de energie. Cu toate acestea, ramane confortabila si stabila la aproximativ 100 km/h.

Fata de i3, destul de radical, cabina Leaf este destul de conventionala. Desi nu este cea mai memorabila la privire, layout-ul este functional si logic, cu butoane mari, robuste pentru controalele de aer conditionat si butoane simple pe volan.

Pozitia la volan este destul de inalta si dreapta, ceea ce va permite sa profitati de o vedere clara in toate directiile. Calitatea plasticelor nu era la nivelul celor mai bune hatchback-uri de familie in 2015, dar totul se simte destul de robust, cu foarte putine zgomote si vibratii in interiorul masinii noastre de test, in ciuda faptului ca are opt ani.

Leaf are incarcare AC de 3kW ca standard, dar era disponibila cu o rata mai rapida de 6kW. Daca puteti gasi un model cu incarcare mai rapida, atunci merita sa platiti putin mai mult pentru el - aceasta caracteristica reduce la jumatate timpul de incarcare de la un incarcator de acasa sau de la un wallbox.

Acum cativa ani, modelul Mk1 Nissan Leaf a obtinut scoruri medii in sondajele noastre de satisfactie Driver Power. In 2018, de exemplu, a terminat pe locul 38 din 75 de masini; propulsia sa lina si silentioasa l-a ajutat sa obtina cel mai bun scor al oricarei masini in categoria Motor si Cutie de viteze, si (poate nu surprinzator) a obtinut de asemenea un scor extrem de ridicat in sectiunea MPG si Costuri de functionare.

Depozitarea in interior este rezonabila, cu consola centrala care are un cuplu de suporturi de pahare profunde si un raft mic in fata acestora, care este ideal pentru a impiedica un smartphone sa alunece. Buzunarele din usi sunt destul de subtiri, dar exista spatiu la un capat pentru o sticla de apa.

La 8 kilometri per kilowatt ora, am constatat ca Leaf este putin mai eficienta decat i3-ul nostru de test, dar, in realitate, singura diferenta intre aceste doua pe care portofelul dvs. o va simti este pretul de achizitie. Scoateti acest lucru din ecuatie, si foarte putine alte masini de pe drum vor costa la fel de putin de rulat, mai ales daca incarcati in mare parte acasa.

Este o masina spatioasa pentru patru persoane, dar exista cateva mici probleme care inseamna ca nu este la fel de impresionanta cum ar putea fi.

Comparativ cu regla, scaunele din spate ale Leaf sunt impresionante, cu spatiul pentru genunchi aproape identic cu cel al Volkswagen ID.3. Spatiul pentru cap este destul de generos, de asemenea. Cu toate acestea, podeaua este destul de inalta in raport cu baza scaunului, ceea ce ridica picioarele putin mai sus si limiteaza suportul de sub coapse. De asemenea, este o coloana centrala inalta care traverseaza podeaua, ceea ce inseamna ca nu este foarte confortabil pentru un al treilea pasager, a carui picioare vor trebui sa strabata acest obstacol.

Desi marginea portbagajului este putin mai mica decat cea a i3, este inca inalta, si exista o cadere mare de partea cealalta catre podeaua portbagajului. Cu toate acestea, volumul de 355 de litri este suficient de rezonabil prin standardele hatchback-urilor de familie de dimensiuni similare.

Castigator: Nissan Leaf

Daca aveti nevoie de un hatchback cu cinci usi care sa se integreze in viata dvs. cu minim de deranj, atunci Nissan Leaf este greu de depasit. Este la fel de practic ca o masina de familie pe benzina sau motorina, dar este mai lin si mai silentios de condus, si poate fi mult mai ieftin de rulat. Desigur, inca exista limitari cu autonomia sa si nu este deosebit de incitant de condus, dar aceste puncte nu vor fi un impediment pentru toata lumea. Oricum, Leaf devine o optiune mai convingatoare ca masina second-hand.

Locul doi: BMW i3

La zece ani de la lansarea sa, i3 inca se simte de ultima generatie in ceea ce priveste designul si performanta sa. Calitatea constructiei este excelenta, tehnologia infotainment este inca usor de utilizat si este fantastic de condus in oras sau pe drum deschis. Cu toate acestea, daca acea autonomie limitata nu va face sa va ganditi de doua ori, atunci usile din spate incomode si spatiul interior limitat ar putea. Pentru cei care au nevoie doar de un vehicul urban in primul rand pentru doua persoane, putine optiuni sunt mai dorite.