Noul Audi Q5 2025 este aici: O reinventare impresionantă a popularului SUV de familie
Audi a dezvăluit recent înlocuitorul modelului Q5, cel mai bine vândut automobil din gama sa la nivel global. Această lansare marchează un nou capitol important în reînnoirea portofoliului mărcii de lux germane, vizând o poziționare mai competitivă față de rivalele BMW și Mercedes-Benz.
Cea de-a treia generație Q5 este a doua mașină Audi construită pe noua arhitectură Premium Platform Combustion (PPC), după sedanul și break-ul A5 recent lansate. Această platformă flexibilă permite Audi să ofere atât vehicule joase precum A5, cât și SUV-uri înalte ca noul Q5.
Noua generație a SUV-ului de dimensiuni medii Q5 este a doua mașină Audi care utilizează noua arhitectură Premium Platform Combustion (PPC) a mărcii, după recent lansatul sedan și break de clasă medie A5. Această platformă modernizată oferă o bază solidă pentru noul Q5, pregătindu-l pentru a face față concurenței acerbe din segmentul său.
Designul exterior al noului Q5 evoluează în comparație cu modelul actual, punând un accent mai mare pe partea frontală, cu grila "singleframe" mai largă și prize de aer proeminente de o parte și de alta. Audi susține că aceste elemente conferă mașinii o "prezență solidă și largă pe drum". Variantele cu pachetul sportiv S Line evidențiază anumite componente ale caroseriei cu accente cromate mate în nuanță antracit.
Elementele de iluminare high-tech sunt un punct forte al noului Q5. În partea din spate, o bandă de lumini tridimensională "spectaculoasă" combină lumea fizică și cea digitală. Șase panouri OLED digitale cu un total de 266 de segmente generează o imagine nouă de mai multe ori pe secundă. Audi afirmă că aceste faruri pot fi utilizate pentru a comunica cu alți participanți la trafic, de exemplu în situații de urgență, în piețele care permit acest lucru.
Noul Q5 utilizează arhitectura electrică E-cubed a grupului Volkswagen, care a debutat în SUV-urile electrice Porsche Macan și Audi Q6. Această arhitectură rulează Software 1.2 furnizat de Cariad, o îmbunătățire a experienței digitale a utilizatorului. Sistemul de infotainment folosește Android Automotive OS ca sistem de operare.
Interiorul noului Q5 este proiectat pentru a crea o "ambianță primitoare", cu panouri textile pe uși și cotiere. Materialele utilizate includ tapițeria din material textil sintetic Kaskade, care, potrivit Audi, are o reminiscență a materialelor naturale precum lâna. Un element de design interesant este fâșia de interacțiune dinamică, care se întinde pe toată lățimea interiorului și poate lumina sau pulsă pentru a servi drept funcție de bun venit sau pentru a indica blocarea și deblocarea vehiculului.
În ceea ce privește tehnologiile de asistență pentru șofer, noul Q5 vine standard cu senzori de parcare în spate, control al vitezei de croazieră și avertizare la părăsirea benzii. Alte sisteme, cum ar fi controlul adaptiv al vitezei de croazieră, sunt opționale. O caracteristică interesantă este afișajul cap-sus, care poate fi reglat folosind butoanele de pe volan, o premieră pentru Audi.
Gama de motorizări a noului Q5 va include trei variante pe benzină și diesel, toate cu asistență mild-hybrid de 48V. Modelul de bază va fi echipat cu un motor pe benzină turbo de 2.0 litri și 201 CP, în timp ce versiunea diesel de 2.0 litri va produce tot 201 CP. Varianta de vârf SQ5 va fi dotată cu un motor V6 turbo pe benzină de 3.0 litri și 371 CP. Versiunile plug-in hybrid vor fi lansate ulterior.
Noul Audi Q5 va continua să fie produs în uzina din San Jose Chiapa, Mexic, alături de o versiune cu ampatament prelungit destinată pieței chineze. În Europa, Q5-ul a fost al cincilea cel mai bine vândut SUV premium de clasă medie în primele șapte luni ale anului, cu 19.352 de unități vândute, în scădere cu 26% față de perioada similară a anului trecut. Totuși, modelul a fost depășit de SUV-ul electric de clasă medie Q4 al Audi, clasat pe locul 4.
Deși noua generație Q5 va debuta cu motorizări pe benzină și diesel mild-hybrid, Audi a confirmat că vor fi lansate și versiuni plug-in hybrid la o dată ulterioară. Compania a precizat că versiunea plug-in hybrid a modelului A5 va avea o autonomie electrică de până la 100 km, deci putem anticipa o autonomie similară și pentru Q5 plug-in.
Noul Q5 beneficiază de îmbunătățiri importante la nivel de software și conectivitate. Arhitectura electrică E-cubed și sistemul de operare Android Automotive OS vor oferi o experiență digitală îmbunătățită pentru utilizatori. De asemenea, caracteristici precum afișajul cap-sus cu control prin butoanele de pe volan vor adăuga un plus de funcționalitate și ergonomie.
Audi a acordat o atenție deosebită sistemelor de asistență pentru șofer în noul Q5. Pe lângă dotările standard, modelul va putea fi echipat opțional cu funcții avansate precum controlul adaptiv al vitezei de croazieră. Aceste tehnologii vor contribui la o experiență de conducere mai sigură și relaxată pentru proprietari.
Audi consideră Q5 drept unul dintre modelele cheie ale portofoliului său, fiind cel mai bine vândut model al mărcii în 2023, cu 331.928 de unități livrate la nivel global. Deși în Europa a fost depășit de SUV-ul electric Q4, Q5 rămâne un jucător important în segmentul SUV-urilor premium de clasă medie. Combinația de îmbunătățiri la nivel de design, tehnologie și performanțe îl vor ajuta să facă față cu succes concurenței acerbe din acest segment.
Noua generație Audi Q5 se anunță a fi un model extrem de competitiv în segmentul SUV-urilor premium de clasă medie. Îmbunătățirile semnificative la nivelul software-ului, asistenței pentru șofer și tehnologiilor de conectivitate, combinate cu un design evoluat și opțiuni de motorizare moderne, îl vor ajuta să rămână unul dintre cele mai căutate modele din portofoliul Audi. Pe măsură ce tendințele de electrificare continuă să se intensifice, vom urmări cu interes lansarea variantelor plug-in hybrid ale acestui important model al mărcii cu cercul.