Dacia Duster 2024 a primit doar trei stele la testul Euro NCAP
Dacia Duster, modelul robust și accesibil al companiei românești, a fost supus recent unor evaluări riguroase de siguranță de către organizația Euro NCAP. Aceste teste complexe au analizat în detaliu capacitatea automobilului de a proteja pasagerii, pietoni și alte categorii vulnerabile de pe șosele, precum și eficiența sistemelor sale de asistență activă. Rezultatele obținute de Duster au suscitat interesul comunității auto, generând discuții aprinse în rândul experților și entuziaștilor din domeniu.
Înainte de a ne avânta în analiza detaliată a performanței lui Dacia Duster, este esențial să înțelegem semnificația și importanța testelor Euro NCAP. Această organizație independentă, cu sediul în Belgia, este recunoscută la nivel internațional pentru evaluările sale riguroase ale siguranței automobilelor. Rezultatele obținute în urma testelor sunt exprimate prin intermediul unui sistem de notare pe stele, de la 1 la 5, unde 5 stele reprezintă cel mai înalt nivel de performanță.
Pilonii evaluării Euro NCAP
Testele Euro NCAP sunt structurate pe patru piloni principali:
- Protecția pasagerilor adulți: Această categorie evaluează nivelul de protecție oferit șoferului și pasagerilor adulți în cazul diferitelor tipuri de impact, cum ar fi cele frontale, laterale sau din spate.
- Protecția pasagerilor copii: Aici se analizează capacitatea vehiculului de a proteja pasagerii minori în diverse scenarii de accident, luând în considerare și eficiența sistemelor de fixare a scaunelor pentru copii.
- Protecția utilizatorilor vulnerabili de pe șosele: Acest pilon se concentrează asupra modului în care automobilul interacționează cu pietoni, bicicliști și alte categorii vulnerabile prezente pe drumuri, evaluând atât sistemele de avertizare, cât și designul exterior al vehiculului.
- Sistemele de asistență activă: Aici sunt testate și notate performanțele sistemelor de siguranță activă, precum frânarea automată de urgență, asistența la menținerea benzii de rulare și monitorizarea gradului de oboseală a șoferului.
Fiecare pilon este evaluat separat, iar scorul final al automobilului este determinat de cea mai slabă performanță obținută la unul dintre aceste piloni.
Dacia Duster: Performanța la testele Euro NCAP
Dacia Duster, modelul robust și accesibil al companiei românești, a fost supus recent unor evaluări riguroase de siguranță de către organizația Euro NCAP. Rezultatele obținute au suscitat interesul comunității auto, generând discuții aprinse în rândul experților și entuziaștilor din domeniu.
1. Protecția pasagerilor adulți
În cadrul acestui pilon, Dacia Duster a obținut un punctaj de 28,1 puncte din 40 posibile, echivalentul a 70% din scorul maxim. Deși performanța nu a fost perfectă, automobilul a demonstrat un nivel satisfăcător de protecție pentru ocupanții adulți în cazul diverselor tipuri de impact.
Testele au relevat câteva zone în care Duster ar putea fi îmbunătățit:
- Impact frontal: S-a observat un risc mediu de leziuni la nivelul toracelui șoferului și al piciorului drept, în timp ce pasagerul din dreapta a fost mai bine protejat.
- Impact lateral: Deși automobilul a obținut punctaj maxim în cazul impactului lateral direct, simulările suplimentare au arătat că șoferul nu este suficient de bine reținut în scaun, existând riscul unor leziuni grave în anumite scenarii.
- Lipsa airbag-ului central: Absența acestui dispozitiv de siguranță a condus la depunctarea modelului Duster, deoarece nu poate preveni contactul dintre ocupanții locurilor din față în cazul unui impact lateral.
Cu toate acestea, Duster s-a descurcat excelent la testele de impact din spate, obținând 3,6 puncte din 4 posibile, ceea ce demonstrează capacitatea scaunelor de a proteja eficient pasagerii din față.
2. Protecția pasagerilor copii
În ceea ce privește protecția pasagerilor minori, Dacia Duster a excelat, obținând un punctaj impresionant de 41,6 puncte din 49 posibile, echivalentul a 84% din scorul maxim. Acest rezultat remarcabil se datorează performanței excelente a automobilului în testele de impact frontal și lateral, unde a reușit să protejeze copiii într-un mod aproape perfect.
Cu toate acestea, Duster a pierdut puncte importante la capitolul sisteme de siguranță, deoarece scaunul din dreapta față și cel din mijloc al banchetei spate nu sunt echipate cu sistem ISOFIX, i-size, Integrated CRS (sistem integrat de fixare a scaunelor pentru copii) sau sistem de detectare a prezenței unui copil pe scaun.
3. Protecția utilizatorilor vulnerabili de pe șosele
În ceea ce privește protecția pietonilor, bicicliștilor și altor categorii vulnerabile prezente pe drumuri, Dacia Duster a obținut un punctaj de 38,2 puncte din 64 posibile, reprezentând 60% din scorul maxim. Deși nu a excelat în această categorie, automobilul a demonstrat un nivel acceptabil de performanță.
Punctele forte ale Dusterului au fost sistemele de frânare automată de urgență (AEB) în cazul apropierii de pietoni, bicicliști sau motocicliști care staționau sau se deplasau în fața mașinii. Cu toate acestea, sistemul nu a reușit să avertizeze sau să reacționeze corespunzător atunci când șoferul schimba banda de rulare și se intersecta cu traiectoria unui motociclist angajat în depășire.
De asemenea, Duster a primit un punctaj satisfăcător pentru modul în care reușește să protejeze capul pietonilor sau al bicicliștilor în caz de impact, dar a pierdut puncte în ceea ce privește protecția bazinului, femurului, genunchilor și tibiilor victimelor.
4. Sistemele de asistență activă
Deși Dacia Duster a obținut rezultate bune în celelalte categorii, performanța sa la capitolul sistemelor de asistență activă a fost cea care a determinat cele 3 stele primite în evaluarea generală Euro NCAP. Automobilul a primit 10,3 puncte din 18 posibile, echivalentul a 57% din scorul maxim.
Motivul principal pentru această performanță moderată a fost lipsa unui sistem de detectare a prezenței pasagerilor pe locurile spate. Deși Duster este echipat cu un avertizor pentru cuplarea centurilor pe aceste locuri, absența sistemului menționat a condus la depunctare.
Pe de altă parte, Duster a primit aprecieri pentru sistemul său de monitorizare indirectă a gradului de oboseală a șoferului, precum și pentru sistemul de menținere a benzii de rulare și capacitatea de a ajusta automat viteza de deplasare în funcție de limitele de viteză indicate pe harta digitală și de camerele video.
Concluzie
În ciuda celor 3 stele primite în evaluarea generală Euro NCAP, Dacia Duster rămâne un automobil solid și sigur, care oferă un nivel satisfăcător de protecție pentru pasagerii adulți și copii, precum și pentru categoriile vulnerabile de pe șosele. Cu toate acestea, există încă spațiu pentru îmbunătățiri, în special în ceea ce privește sistemele de asistență activă și anumite aspecte legate de protecția ocupanților în cazul impacturilor laterale.
Deși rezultatele nu au fost perfecte, Duster a demonstrat că poate face față cu succes provocărilor testelor Euro NCAP, confirmând angajamentul producătorului de a oferi vehicule sigure și accesibile pentru un public larg. În final, decizia de a achiziționa un anumit model rămâne la latitudinea fiecărui cumpărător, care trebuie să cântărească cu atenție propriile nevoi și priorități.