brand

Regenerarea filtrului de particule

Regenerarea filtrului de particule

În contextul reglementărilor din ce în ce mai stricte privind emisiile auto, filtrul de particule (DPF - Diesel Particulate Filter sau FAP - Filtru de Particule) a devenit o componentă esențială pentru motoarele diesel.

Acesta are rolul de reducere a emisiilor de particule fine și protejarea mediului înconjurător.

Pentru a-și menține eficiența, DPF-ul trebuie să se regenereze periodic. În continuare vom vedea mecanismele de regenerare a DPF, factorii care influențează funcționarea și ce trebuie știut pentru a menține acest filtru în stare optimă.

Ce este filtrul de particule (DPF/FAP)?

Filtrul de particule este un dispozitiv conceput pentru a capta și stoca particulele solide emise de motorul diesel, în principal funinginea.

Aceste particule poluează aerul și sunt extrem de dăunătoare pentru sănătatea noastră. În aceste condiții DPF-ul este important pentru a îndeplini standardele de emisii impuse de autorități și pentru a preveni deteriorarea mediului înconjurător.

Cum funcționează regenerarea filtrului de particule?

Regenerarea DPF-ului este un proces prin care particulele de funingine acumulate în filtru sunt arse și transformate în CO2, permițând astfel filtrului să-și continue funcționarea eficientă.

Există două tipuri principale de regenerare: pasivă și activă.

Regenerarea pasivă

Regenerarea pasivă are loc în mod continuu atunci când vehiculul circulă pe distanțe lungi, la viteze constante și ridicate, cum ar fi pe autostradă. La aceste condiții, temperatura gazelor de evacuare este suficient de mare pentru a arde particulele de funingine fără intervenția unui sistem extern.

Acest tip de regenerare nu necesită acțiuni speciale din partea șoferului și poate fi considerat un proces natural de curățare a DPF-ului.

Regenerarea activă

Regenerarea activă, pe de altă parte, este un proces controlat de unitatea de comandă a motorului (ECU) și se declanșează atunci când filtrul a acumulat o cantitate semnificativă de particule, iar condițiile pentru regenerarea pasivă nu sunt îndeplinite.

În acest caz, ECU va ajusta parametrii de funcționare ai motorului pentru a crește temperatura gazelor de evacuare, asigurând astfel arderea funinginii. Acest proces poate implica creșterea temporară a consumului de combustibil și poate fi însoțit de anumite simptome, cum ar fi o ușoară creștere a turației motorului sau un miros specific de arsură.

Frecvența regenerării DPF

Frecvența cu care are loc regenerarea DPF depinde de mai mulți factori, inclusiv stilul de conducere, tipul de drumuri parcurse, calitatea combustibilului și starea generală a motorului.

Stilul de conducere

Șoferii care folosesc vehiculul preponderent în mediul urban, cu frecvente opriri și porniri, vor observa o regenerare mai frecventă a DPF-ului. Acest lucru se datorează faptului că în condiții de trafic urban, temperatura gazelor de evacuare este mai scăzută, ceea ce împiedică regenerarea pasivă.

În schimb, șoferii care circulă mai des pe autostradă sau pe drumuri lungi, unde viteza este constantă, vor avea o frecvență mai redusă a regenerării, datorită posibilității regenerării pasive.

Tipul de drum

Drumurile scurte și frecvente, cum sunt cele din orașe, nu permit DPF-ului să atingă temperaturile necesare pentru regenerare pasivă. În aceste cazuri, filtrul se va înfunda mai rapid, iar regenerările active vor deveni mai dese.

Pe de altă parte, drumurile lungi, la viteze constante, favorizează regenerarea pasivă, reducând astfel necesitatea intervențiilor active.

Calitatea combustibilului

Combustibilul de calitate inferioară, care conține un nivel ridicat de impurități, poate accelera acumularea de particule în filtru, forțând o regenerare mai frecventă. De asemenea, aditivii specifici din combustibil pot influența procesul de regenerare.

Este recomandat să folosiți un combustibil de calitate superioară pentru a preveni problemele legate de DPF și pentru a asigura o regenerare eficientă.

Starea motorului și a sistemului de evacuare

Un motor care funcționează ineficient, care arde ulei sau care are scurgeri în sistemul de evacuare, poate duce la acumularea excesivă de funingine în DPF.

În aceste cazuri, regenerările vor fi mai frecvente și mai dificil de realizat. Întreținerea regulată a motorului și a sistemului de evacuare este esențială pentru a menține filtrul de particule în stare optimă.

Ce se întâmplă dacă filtrul nu se regenerează corect?

Dacă DPF-ul nu se regenerează corect, acesta se va înfunda, ceea ce va duce la o serie de probleme, cum ar fi pierderea puterii motorului, consum crescut de combustibil și, în cele din urmă, defectarea filtrului.

În cazuri extreme, neefectuarea regenerării poate duce la necesitatea înlocuirii filtrului, ceea ce este un proces costisitor.

Cum se optimizează regenerarea DPF?

Pentru a asigura o regenerare eficientă a DPF-ului și pentru a preveni problemele, se recomandă următoarele măsuri:

  • Parcurgeți ocazional distanțe mai lungi la viteze constante, pentru a permite regenerarea pasivă.
  • Alegeți combustibil de înaltă calitate, care să conțină mai puține impurități.
  • Asigurați-vă că motorul funcționează corect și că nu există scurgeri în sistemul de evacuare. Întrețineți motorul în mod regulat.
  • Urmați indicațiile producătorului cu privire la întreținerea PDF.

Regenerarea DPF în service

În cazul în care filtrul de particule (DPF/FAP) al unui vehicul diesel nu reușește să se regenereze corect în timpul funcționării normale, poate fi necesară o regenerare forțată într-un service specializat.

Puteți vizita service auto brasov pentru o astfel de operațiune.

Aceasta previne blocarea completă a DPF-ului și potențialele daune serioase ale motorului.

Filtrul de particule (DPF/FAP) este o componentă întânită uzual la motoarele diesel moderne, contribuind la reducerea emisiilor poluante.

Pentru a funcționa corect, acesta trebuie să se regenereze periodic. Frecvența regenerării depinde de o serie de factori, printre care stilul de conducere, tipul de drumuri parcurse și calitatea combustibilului.

Prin urmarea unor bune practici de conducere și întreținere,se poate optimiza procesul de regenerare și prelungi durata de viață a DPF-ului.

Menținerea unui DPF în stare bună nu doar că protejează mediul, dar asigură și o funcționare eficientă a vehiculului.