brand

Mașini autonome, viitorul competițiilor auto?

Mașini autonome, viitorul competițiilor auto?

Din dorința de a obține un automobil complet autonom, diverși constructori fac toate eforturile de a produce o mașină care să poată merge dintr-un punct în altul fără intervenție umană.

Industria auto este una dintre cele mai importante industrii din punct de vedere financiar. Oamenii sunt fascinați de orice ține de mașini, fie că sunt doar jocuri slot, jocuri online sau pur și simplu obiecte vestimentare, toate au căutare. Lucrurile nu se vor schimba prea curând nici dacă mașinile autonome vor ajunge să pună stăpânire peste industrie, deși se încearcă lucrul acesta de ani de zile. Foarte adevărat este și faptul că de-a lungul ultimilor ani s-au organizat mai multe curse cu mașini autonome. Unele s-au dovedit de real succes, iar altele chiar s-au încheiat într-un mod amuzant.

Prima cursă de mașini autonome

Prima cursă cu mașini autonome s-a disputat la Buenos Aires, acolo unde doar doi sportivi s-au alinia la linia de start. Deși văzut ca un proiect pilot, Formula E așa cum a fost el denumit este prima competiția destinată monoposturilor electrice din lume. Lucrurile nu au decurs așa cum poate organizatorii se așteptau pentru că unul dintre automobile a abordat greșit intrarea într-un viraj și a făcut accident. Astfel, câștigătorul a fost Devbot 1, monopost care a rulat cu o viteză maximă de 184 de km/h.

Indy Autonomous Challenge, noua atracție în domeniul mașinilor autonome

Dacă proiectul Formula E nu a fost la înălțimea așteptărilor pasionaților de curse cu mașini autonome, Indy Autonomous Challenge (IA) se vrea o cursă de real succes. Toate automobilele participante în cadrul acestei competiții sunt autonome de nivelul 4 și principalul motiv este capacitatea de a parcurge ture pe circuit și să efectueze manevre fără intervenție umană.

Practic, din iunie 2023, Indy Autonomous Challenge a devenit oficial singura cursă destinată acestor tipuri de mașini. Fiecare echipă participantă este formată din cercetători universitari de la universități de top din întreaga lume. Monopostul folosit de fiecare echipă în parte este un Dallara AV21 cu un singur loc construit la comandă, senzori adăugați pentru a putea fi condus complet autonom.

Prima cursă a avut loc în octombrie 2021, însă deși au mai fost tentative de a organiza asemenea curse, abia în vara anului 2023 beneficiază și de propria sa casă, respectiv Circuitul Monza. Echipa campioană este PoliMOVE Autonomous Racing Team care reprezintă Universitatea „Politecnico di Milano”. Câștigătorul a fost recompensat și în plan material, cu 100.000 de dolari, în timp ce TUT Autonomous Motorsport (Universitatea Tehnică din Munchen) a încheiat pe locul secund și a ridicat un cec în valoare de 50.000 de dolari. Echipa de ingineri ai echipei Universității Tehnice din Munchen a mai încasat și un milion de dolari pentru recordul de viteză atins de o mașină autonomă, respectiv 217 km/h.

O mașină autonomă este un computer pe patru roți care conduce singură, totul datorită camerelor video și a senzorilor instalați. De asemenea, senzorii de mișcare sunt cei care dictează viteza și distanța dintre automobile. Cu toate acestea, există un avantaj important pe care mașinile clasice în au, aspect dovedit în urma testelor pe care o echipă de cercetători le face cu pilotul brazilian de curse Lucas Di Grassi și care nu a fost învins niciodată de o mașină autonomă.

Mașinile autonome, viitorul competițiilor?

Deși mașinile autonome prezintă interes la nivel casual, când vine vorba despre motorsport lucrurile sunt diferite. Oamenii s-au obișnuit cu Formula 1, WRC, Moto GP. Sunt competiții care și-au făcut un nume, au tradiție și vând foarte bine la nivel mondial. Pe de altă parte, conform specialiștilor, eventuale competiții organizate cu mașini autonome ar putea câștiga popularitate, dar să existe în paralel. Cel puțin în următorii ani este foarte greu să poată amenința competițiile deja existente.