Ce mașini puteai vedea pe străzile din România înainte de 1989?
Mulți români ar prefera să dea uitării epoca socialistă din România, cea de după cel de-al doilea război mondial și până la revoluția din 1989, și pe bună dreptate. Pe vremea aceea neajunsurile erau multe și libertatea prea puțină așa că majoritatea celor care au trăit acele timpuri au avut de înfruntat tot felul de provocări. Dar ca în orice perioadă, oamenii aveau parte și de bucurii. Una dintre ele era ca și astăzi achiziția unei mașini noi. Un automobil proaspăt ieșit din fabrică, cu parfum de nou în interior și care te îmbia la aventuri care mai de care mai palpitante prin țară, era una din cele mai mari bucurii ale oricărei familii de români. Iar la capitolul branduri și varietate, cu toate că oferta nu era la fel de bogată precum cea din prezent, aveai de unde alege.
Dacă vrei să-ți faci o idee în ce fel de mașini investeau părinții noștri acum 30 de ani, cauțimașină.ro, prietenul tău de încredere când vine vorba de mașini noi și rulate, ți-a pregătit o listă cu exemple.
1. Dacia
Trebuie să fii foarte foarte tânăr ca să nu-ți aduce aminte de Dacia 1300 sau Dacia 1310, două automobile care alergau pretutindeni pe străzile României și în anii 90. Modelele Dacia, mașini românești până-n măduvă la vremea aceea, erau disponibile în mai multe variante de echipare, existând chiar și o variantă special dedicată elitelor din cadrul Partidului Comunist, iar popularitatea lor crescuse atât de mult în anii 80 încât, chiar dacă plăteai cu banii jos toată valoarea mașinii, uneori trebuia să aștepți chiar și până la 5 ani să poți să primești una deoarece majoritatea automobilelor noi din România mergeau direct la export.
2. Trabant
Puțin nesigură chiar și pe vremea aceea, Trabantul era una dintre cele mai des cumpărate mașini de către români, în perioada comunistă. Din cauza faptului că avea o caroserie fabricată din carton presat și lemn, nu putem spune că trabantul oferea pasagerilor săi prea multă siguranță și nici confort. Dar era o mașină foarte ieftină, care te ducea fără prea multă fanfară exact acolo unde îți doreai și cu care nu ți-era rușine să mergi pe stradă pentru că fiecare model al său s-a vândut în milioane de exemplare.
3. Volkswagen
Broscuța, așa cum numeau românii Volkswagen-ul Beetle, era o mașină de senzație înainte de 1989, în țara noastră. Din păcate însă, pentru că fiabilitatea sa incredibilă venea la pachet și cu un preț pe măsură, foarte puține familii își permiteau să investească într-o astfel de mașină și majoritatea celor care umblau pe străzile României erau mașini la mâna a doua.
4. Renault
Dacă aveai bani pe vremea lui Ceaușescu și voiai să arăți tuturor că o duci bine, atunci îți luai un Renault 16, o mașină franțuzească ce oferea o experiență de condus premium la vremea aceea. Acest Renault, pe lângă faptul că arăta senzațional în comparație cu alte modele disponibile pe piață atunci, era și destul de econom pentru că motorul său pe benzină nu era deloc lacom și astfel, oriunde plecai la drum cu el, îți permiteai să te bucuri de călătorie și nu să te stresezi cu consumul.
5. Wartburg
Wartburg, un brand născut în Germania de Est, oferea românilor Modeulul 353, un model de automobil deloc pretențios, cu motor simplu, în 3 cilindri, care nu avea decât 7 piese în mișcare. Acesta era disponibil în două tipuri de caroserii: sedan și break, iar mașinile mai noi, din anii 80 erau chiar destul de moderne, cu cutii de viteze în 5 trepte, alarmă, aprindere electronică și stopuri de ceață.
6. Fiat
Fiat 1200, 1500 și 1800 erau niște automobile destul de piperate ca preț, pe care la fel ca și Renaulturile nu și le permiteau decât foarte puține familii de români. Dar ca și acum, și pe vremea aceea existau și oameni înstăriți și astfel nici Fiaturile nu erau complet ignorate. Pentru felul cum arătau, aceste mașinuțe erau considerate niște mini limuzine care ofereau un confort deosebit, mai ales dacă le comparai cu bătrânele Dacii sau, bineînțeles, cu Trabanturile pe care le vedeai la tot pasul.