Cele mai bune mașini de oraș în 2023
Autoturismele de oraș au oferit dintotdeauna un raport calitate-preț și costuri de funcționare reduse într-un pachet compact, însă, până de curând, cumpărarea unuia dintre aceste autoturisme mici a însemnat sacrificii în domenii precum tehnologia de la bord, rafinamentul și, uneori, chiar calitatea construcției și siguranța.
Acum, însă, datorită unor îmbunătățiri tehnologice semnificative și unei piețe mult mai competitive, cele mai bune mașini de oraș le oferă mașinilor mai mari un adevărat avantaj.
Mașinile de oraș sunt în continuare construite la un preț, desigur. Marjele strânse de profit au făcut chiar ca mulți producători să își întoarcă atenția de la acest sector al pieței în ultima vreme, iar modele de bază ale segmentului, precum Citroen C1, Peugeot 108, Renault Twingo și Skoda Citigo, au dispărut în ultimii ani. Dar nu există nicio mașină din lista noastră care să îl facă pe proprietarul său să se simtă ca un zgârcit la volan.
Poate că cele mai bune mașini de oraș nu sunt limuzine, dar construcția solidă, aplicarea atentă a materialelor moi la atingere și, în general, specificațiile înalte fac din cabinele celor mai multe mașini de oraș locuri confortabile. Unele dintre ele dispun chiar și de sisteme de propulsie complet electrice, care oferă performanțe rapide, dar aproape silențioase și sunt, în general, mai ieftine de utilizat, dar, evident, costă mai mult la cumpărare decât cele mai valoroase mașini pe benzină de pe lista noastră.
Cu toate acestea, toate aceste mașini sunt cumpărate în mod normal cu un buget în minte și toate modelele enumerate mai jos oferă un raport calitate-preț excelent și costuri de funcționare foarte mici. Dacă transportați în mod regulat pasageri pe scaunele din spate, o mașină de oraș poate fi prea mică, dar dacă nu călătoriți aproape niciodată cu mai mult de doi pasageri, acestea pot fi o modalitate excelentă de a reduce costurile.
1. Hyundai i10
Mașina de oraș a anului 2023 a celor de la AutoExpress: cel mai recent i10 este semnificativ mai rafinat decât cele două generații anterioare și a fost actualizat recent prin intermediul unor modificări stilistice, al unui nou panou de instrumente digital, al iluminării ambientale a habitaclului și al unor sisteme de siguranță suplimentare.
Toate acestea sunt lucruri bune, dar nimic din toate acestea nu este ceea ce face din i10 o mașină atât de bună pentru a cuceri traficul din oraș - direcția sa ușoară, cercul de întoarcere mic și dimensiunile sale mici fac asta. De fapt, este una dintre puținele mașini care sunt plăcute de condus în locuri strâmte și, totuși, dacă lăsați zgârie-norii în oglinda retrovizoare, i10 este suficient de matur și rafinat pentru a se avânta pe drumuri mai deschise.
Maturitatea lui i10 înseamnă că nu urmează tendința aparentă de a oferi numeroase opțiuni de personalizare. În schimb, i10 este disponibil doar în varianta cu cinci uși, ceea ce evidențiază accentul pus pe utilitate, oferind la fel de mult spațiu ca multe mașini din clasa supermini mai mari, în ciuda faptului că are o lungime mai mică de 3,7 metri. Pe lângă caracterul practic impresionant, calitatea solidă a construcției și unele materiale decente ajută habitaclul să se simtă mai mult pe segmentul superior.
2. Fiat 500
Poate că i10 i-a furat lui Fiat 500 titlul de mașina noastră preferată pentru oraș, dar noi suntem în continuare mari fani ai ultimei generații a micului pachet de bucurie al Italiei.
Cea mai recentă generație a lui 500 este disponibilă doar ca mașină electrică, dar există încă o mulțime de trimiteri la moștenirea acestui model retro, cum ar fi lipsa unei grile tradiționale în partea din față. Pășiți în interiorul lui 500 și aspectul general clasic al interiorului rămâne, dar cu unele dimensiuni mai mari și cu materiale și tehnologie îmbunătățite.
Echipamentul standard este generos, cu un ecran tactil de 10,25 inch, Apple CarPlay și Android Auto, jante din aliaj de 16 inch, acces fără cheie, ștergătoare automate, cruise control și climatizare, toate incluse. Tehnologia bateriei este și ea destul de impresionantă pentru un EV mic. Optați pentru pachetul de baterii mai mare, de 42 kWh, iar 500 poate atinge o autonomie de până la 320 de kilometri între încărcări. De asemenea, poate fi încărcat rapid de la 10 la 80% în doar 35 de minute la o rată de 85 kW.
3. Toyota Aygo X
După ce a renunțat la modelul Aygo standard, Toyota a reînnoit mașina de oraș de dimensiuni mici cu un nou aspect de crossover, împreună cu o serie de îmbunătățiri atât la interior, cât și la exterior. Aygo X stă mai sus, ceea ce permite o mai bună vizibilitate a drumului - unul dintre principalele avantaje ale unui crossover - și face o treabă bună la absorbirea denivelărilor de pe șosea, pentru o experiență de condus ceva mai civilizată.
Aygo X este destul de izbitor la vedere, dar, deși iese în evidență cu barele de protecție voluminoase și înălțimea de rulare, rădăcinile sale în Aygo anterior sunt încă evidente. Totuși, este vizibil mai spațios decât era Aygo standard în partea din față, iar lungimea suplimentară a permis, de asemenea, ca Toyota să mărească volumul portbagajului la un total de 231 de litri.
Interiorul lui Aygo X este un loc plin de viață și reușește să fie destul de atractiv, cu sclipiri de culoare și materiale plastice care nu par prea ieftine. Toate nivelurile de echipare vin cu dotări precum Android Auto și Apple CarPlay, o cameră de mers înapoi și un sistem de control adaptiv al vitezei de croazieră. Optați pentru echiparea Edge sau Exclusive și puteți avea chiar și un acoperiș din pânză rabatabil.
4. Volkswagen up!
Volkswagen up! este comercializat de mai bine de 10 ani, dar, datorită unor actualizări bine puse la punct, continuă să fie una dintre cele mai bune mașini de oraș pe care le puteți cumpăra.
Up! este foarte distractiv de aruncat pe o șosea B, rămânând în același timp confortabil într-o croazieră și absorbind toate denivelările din oraș, cu excepția celor mai mari. Interiorul lui up! este simplu, dar de înaltă calitate, în plus, există o mulțime de dotări standard oferite, inclusiv aer condiționat, suport integrat pentru smartphone, radio DAB și conectivitate Bluetooth.
Modelul up! cu cinci uși este disponibil în continuare în specificațiile up!, Black Edition, Beats și R-Line, dar singurul motor pe care îl puteți obține este o unitate de 1,0 litri cu trei cilindri care produce 64 CP.
5. Kia Picanto
Cel mai recent Kia Picanto este plăcut de condus, are o listă de dotări de mașină mare, este spațios și bine făcut, iar toți acești factori cruciali l-au ajutat să urce în clasamentul mașinilor de oraș de-a lungul anilor. Lista de îmbunătățiri continuă, deoarece actualul Picanto are un interior de calitate superioară și mai bine echipat și mai mult spațiu, în plus oferă o experiență de conducere mai matură și o personalizare suplimentară decât până acum.
Picanto facelift a fost dezvăluit la începutul lunii iulie 2023, cu noul său aspect atrăgător și cizelat, inspirat de SUV-ul electric EV9, nava amiral a Kia. Interiorul este în mare parte același, însă, la fel ca și gama de motoare, care va include motorul aspirat natural de 1,0 litri de 66 CP al modelului anterior și un 1,2 de 1,2 litri ușor mai mare. Cu toate acestea, motorul turbo pe benzină de 1,0 litri T-GDi de 99 CP de la Kia nu va fi preluat, așa că, dacă este cel pe care îl doriți, ar fi bine să acționați rapid.
O serie de tehnologii de asistență a șoferului sunt oferite și pentru Picanto, inclusiv asistență pentru evitarea coliziunii frontale, asistență pentru evitarea coliziunii în unghiul mort, asistență pentru menținerea benzii de rulare, avertizare privind atenția șoferului și asistență la urmărirea benzii de rulare. Așadar, fie că vă deplasați în oraș sau pe autostradă, Picanto este un vehicul sigur și liniștitor.
6. Citroen Ami
Din punct de vedere tehnic, modelul Ami, complet electric, este una dintre cele mai simple mașini aflate la vânzare în prezent, dar, în stilul tipic Citroen, este și una dintre cele mai ciudate, cu o diferență destul de mare.
Acest Citroen micuț este extrem de ușor de parcat, având în vedere dimensiunile sale, dar în interior există o cantitate destul de mare de spațiu. În ciuda unei viteze maxime minuscule de 45 de kilometri pe oră, este de fapt foarte distractiv de condus în oraș. Veți obține o autonomie de aproximativ 70 de kilometri cu o încărcare, poate că nu pare mult, dar este important de reținut că Ami este conceput doar pentru condusul pe distanțe scurte în oraș.
7. Suzuki Ignis
La fel ca Toyota Aygo X, Suzuki Ignis este o altă mașină de oraș inspirată de SUV-uri. Totuși, Suzuki a mers cu un pas mai departe decât Toyota în acest caz, deoarece aveți opțiunea de tracțiune integrală.
Aspectul lui Ignis poate diviza oarecum, dar oferă destule pentru cumpărătorul de mașini de oraș pretențios. Forma de cutie o face foarte versatilă și spațioasă, iar în oraș este agilă și vioaie. Este, de asemenea, dotat cu o mulțime de echipamente datorită specificațiilor generoase ale Suzuki, chiar și cel mai de bază model fiind dotat cu sistem audio DAB și Bluetooth.
Ambianța interioară este puțin mai puțin sofisticată decât a unora dintre rivalii săi, unele dintre materialele plastice fiind fragile și zgâriate, iar această lipsă de rafinament este evidentă și dacă luați Ignis la o plimbare în afara orașului. Totuși, dacă vă simțiți deosebit de curajos, varianta SZ5 cu tracțiune integrală ar trebui să se dovedească mai bună la off-roading decât majoritatea celorlalte mașini de oraș.
8. MINI Electric
MINI Electric este pur și simplu versiunea cu zero emisii a modelului MINI Hatch cu trei uși, ceea ce înseamnă că veți obține forma compactă a omologului său pe benzină, dar cu performanțe rapide și cu avantajele de economisire a costurilor oferite de un vehicul electric.
Autonomia de 233 de kilometri a MINI nu se poate compara cu cele aproximativ 321 de kilometri pe care le poate parcurge Fiat 500, dar dacă îl folosiți pentru a conduce pe distanțe scurte în oraș, aceasta ar trebui să fie suficientă. În plus, atunci când aveți nevoie de o reîncărcare, MINI se poate încărca la o putere de până la 50 kW de la un încărcător rapid; suficient pentru a umple mica baterie de 32,6 kWh de la 10 la 80 % în mai puțin de 30 de minute.
Nu veți avea probleme nici în parcurgerea străzilor urbane aglomerate, deoarece dimensiunile compacte ale MINI fac ca acesta să fie foarte ușor de parcat, deși raza de întoarcere ar putea fi mai bună. Este distractiv de condus pe șoselele A și B și oferă multă putere chiar și la viteze de autostradă. Este adevărat că nu este cel mai practic model de pe această listă și cu siguranță nu este cel mai ieftin, dar habitaclul acestei generații a îmbătrânit cu adevărat cu grație și încă se simte de foarte bună calitate.