brand

Transformarea pietei de SUV-uri premium: De la motoare diesel la vehicule electrice și hibride

Transformarea pietei de SUV-uri premium: De la motoare diesel la vehicule electrice și hibride

Piața SUV-urilor premium de dimensiuni medii a cunoscut o creștere considerabilă a vânzărilor de vehicule electrice și hibride (EV și PHEV) în ianuarie. Conform unor date recente, aproape două treimi din segment este acum reprezentat de aceste tipuri de vehicule.

În fruntea clasamentului se află Tesla Model Y, care a înregistrat o creștere a vânzărilor cu 47% în ianuarie, ajungând la 10,901 de unități vândute. Acest lucru reprezintă aproximativ o cincime din toate vânzările de SUV-uri premium de dimensiuni medii.

În același timp, cererea mare pentru versiunile hibride ale modelelor Volvo XC60 și Mercedes-Benz GLC a dus la o creștere a cotei de piață a PHEV-urilor la 24% în ianuarie. Vânzările de PHEV-uri au crescut cu aproape 50% față de anul trecut, depășind astfel vânzările de vehicule diesel.

În total, în ianuarie s-au vândut 54,329 de SUV-uri premium de dimensiuni medii, cu 7,4% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. Combinate, EV-urile și PHEV-urile au reprezentat 62% din vânzările de SUV-uri premium de dimensiuni medii.

Segmentele premium mai mari, inclusiv SUV-urile, au fost ultimul bastion pentru motoarele diesel în Europa, după ce clienții au trecut la alternative pe benzină și electrificate pentru mașinile mai mici și mai ieftine.

Cu toate acestea, datele din ianuarie demonstrează că hibridele plug-in devin opțiunea preferată de propulsare în segmentul SUV-urilor premium de dimensiuni medii pentru clienții care încă nu sunt pregătiți să facă trecerea la vehicule complet electrice.

Mercedes GLC a înregistrat o scădere semnificativă a cererii pentru motorul diesel în ianuarie, cu o scădere de 41% a cererii pentru această motorizare, în timp ce vânzările de versiuni PHEV ale SUV-ului au crescut cu 173%.

Această creștere a contribuit la poziționarea GLC ca al doilea SUV PHEV premium cel mai bine vândut în Europa în ianuarie, după Volvo XC60. Volvo a înregistrat o creștere a vânzărilor de XC60 PHEV cu 45% în ianuarie, depășind astfel modelul Ford Kuga și devenind cel mai bine vândut PHEV din Europa.

Recent, Mercedes a revizuit modelul GLC pentru a mări capacitatea bateriei în versiunea 300e PHEV de la 13,5 kWh la 24,8 kWh, crescând astfel autonomia electrică la 130 km de la aproximativ 45 km.

Cererea pentru versiunile diesel ale modelului Audi Q5 a scăzut cu 44%, în timp ce cele ale coupe-ului Q5 Sportback au înregistrat o scădere similară. Vânzările de benzină au reprezentat doar 13% din segment în ianuarie, fiind conduse de modelul Porsche Macan care urmează să fie retras de pe piață. Între timp, vânzările de GLC pe benzină au scăzut cu 41%.

Vânzările totale de vehicule electrice în segment au crescut cu 24% în ianuarie, ajungând la 20,406, cu Model Y în fruntea clasamentului.

Modelul Audi Q4 E-tron a fost al doilea cel mai bine vândut EV în segment, cu o creștere de 15%. Versiunea Sportback a modelului Q4 E-tron a fost al treilea model complet electric cel mai bine vândut în segment, cu o creștere de 67%. În combinație, Q4 E-tron a fost modelul cu cele mai mari vânzări care utilizează platforma electrică MEB a grupului Volkswagen în luna respectivă, depășind modelele Skoda Enyaq, VW ID4 și ID3.

Competitorii Audi, BMW și Mercedes, sunt amândoi slabi în segment în ceea ce privește EV-urile. Vânzările modelului BMW i3X construit în China au scăzut cu 746 de unități, cea mai mare scădere dintre toate EV-urile din segment. Scăderea iX3 ar putea fi datorată introducerii modelului BMW i1X, un SUV electric compact, care a avut vânzări de 2,113, o creștere de 173%, în ianuarie, comparativ cu 1,086 de i3X-uri, în scădere cu 41%.

BMW a înregistrat, de asemenea, o cerere mai mare pentru modelul iX, un SUV electric de dimensiuni mari, care a crescut vânzările cu 20% la 1,575 în ianuarie. Se așteaptă ca i3X să fie înlocuit anul viitor cu introducerea SUV-ului electric de dimensiuni medii pe platforma EV Neue Klasse.

Între timp, Mercedes a înregistrat o scădere a vânzărilor modelului său EQC EV cu 41%, la doar 553 de unități, lăsându-l doar înaintea modelului Jaguar I-Pace, cu 312 de unități vândute. I-Pace și EQC au fost pionieri în vânzările de EV-uri premium atunci când au fost lansate în 2018 și, respectiv, 2019, dar de atunci au fost depășite de modele mai noi.

Unul dintre cele mai noi modele din segment este versiunea electrică a modelului Porsche Macan, care a fost lansată în ianuarie, înainte de livrările din a doua jumătate a anului.

Macan utilizează o baterie de 100 kWh pentru o autonomie maximă declarată de 613 km și reprezintă un test crucial pentru cererea de Porsche-uri electrice, urmând succesul modelului Taycan.

Trecerea la electric aduce o creștere semnificativă a prețului pentru SUV-ul de intrare al producătorului auto. Macanul electric începe de la €83,993 în Germania, în timp ce versiunea pe benzină a mașinii începe de la €69,895.

Versiunea cu motor cu combustie a modelului Macan va fi eliminată în Uniunea Europeană din cauza nerespectării reglementărilor de securitate cibernetică care urmează să intre în vigoare. Cu toate acestea, va rămâne în vânzare în Marea Britanie.

Macan utilizează noile subansamble Platform Premium Electric (PPE) ale Grupului VW, care vor fi partajate cu noul Audi Q6 E-tron care urmează să fie lansat mai târziu în acest an.

Până acum, noii veniți complet electrici nu au reușit să aibă un impact semnificativ în provocarea liderilor existenți în segment. Xpeng din China a vândut 271 de G9-uri în ianuarie, înaintea modelului Lexus RZ cu 184 și a modelului Genesis GV60 cu 47. G9 utilizează o arhitectură electrică de 800 volți pentru a crește viteza de încărcare la un maxim de 300 kilowați, ceea ce este mai rapid decât modelul Porsche Taycan.

Mărcile premium ale Stellantis, Alfa Romeo și Maserati, au avut de suferit în ianuarie, vânzările modelelor Stelvio și Grecale scăzând cu 40% și, respectiv, 49%. DS7 este cel mai bine vândut model Stellantis în segment, cu 1,654 de unități, în creștere cu 4,9%, datorită cererii crescute pentru versiunea diesel.