brand

SUV-urile au reprezentat mai mult de jumătate din vânzările din Europa, pentru prima dată în istorie

SUV-urile au reprezentat mai mult de jumătate din vânzările din Europa, pentru prima dată în istorie

Crossoverele și SUV-urile au atins o etapă importantă în materie de vânzări în primele șase luni ale anului, reprezentând pentru prima dată în istorie mai mult de jumătate din totalul livrărilor de vehicule noi în Europa. Cota de piață a acestora a crescut la 51%, reprezentând un salt semnificativ față de prima jumătate a anului 2022, când aceasta era de 48%. Cifrele de vânzări colectate de compania de cercetare de piață Dataforce arată că livrările au crescut cu 23% față de S1 2022, ajungând la 3,37 milioane de unități.

Dacă ne uităm la top 10 cele mai populare SUV-uri în S1 2023, Tesla Model Y a fost pe primul loc cu 138.152 de unități, adică cu 207% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. Singurul alt SUV care a reușit să genereze peste 100.000 de vânzări a fost Volkswagen T-Roc, cu 104.465 de unități (în creștere cu 32%). Toyota aproape a reușit să ajungă în clubul celor șase cifre cu Yaris Cross (96.849 unități), reprezentând o creștere de 49 la sută.

Top 10 a fost completat de VW Tiguan, Dacia Duster, Hyundai Tucson, Peugeot 2008, Kia Sportage, Renault Captur și Ford Puma. În general, SUV-urile mici au fost cele mai populare pe Bătrânul Continent în S1 2023, reprezentând 1.133.822 de vânzări, urmate de SUV-urile compacte, cu 999.568 de vânzări, și de mașinile mici, cu 913.571 de vânzări.

Asta nu înseamnă că mașinile obișnuite sunt o specie pe cale de dispariție, deoarece Dacia Sandero a avut încă o primă jumătate de an puternică, cu 124.190 de unități. În plus, Opel Corsa, Peugeot 208 și Renault Clio au fost vândute în peste 100.000 de exemplare. Skoda Octavia a avut un S1 2023 excelent, livrările sărind cu 77,3%, la 83.073 de unități, după ce compania-mamă VW Group a rezolvat blocajele de producție. Golf și-a depășit în continuare fratele ceh, mai practic și mai mare, cu 88.899 de unități.

Mai mulți producători auto și-au exprimat îngrijorarea cu privire la soarta modelelor mici - fie că este vorba de mașini obișnuite sau crossovere/SUV - dacă standardul Euro 7 va fi aplicat în forma actuală în 2025. De exemplu, VW a avertizat că modificarea motoarelor cu combustie pentru a respecta legislația mai strictă va duce la creșteri de prețuri care vor face ca aceste vehicule să fie prea scumpe. În consecință, mașini precum Polo și Fabia se confruntă cu un viitor incert.