SUV-urile înregistrează un nou record, reprezentând mai mult de jumătate din toate vânzările în 2023
În anul 2023, volumele combinate pentru modele precum Tesla Model Y și Volkswagen T-Roc au reprezentat pentru prima dată mai mult de jumătate din toate vânzările din Europa. SUV-urile au depășit piața, cu vânzări care au crescut cu 19 la sută anul trecut, ajungând la 6,63 milioane, ceea ce reprezintă o cotă de 51 la sută dintr-o piață a vehiculelor europene care a crescut cu 14 la sută în ansamblu.
Segmentul SUV-urilor mici a fost cel mai mare al Europei anul trecut, cu aproape 2,2 milioane de vânzări, urmat de SUV-urile compacte, cu mai mult de 1,9 milioane. Cea mai mare creștere în rândul SUV-urilor anul trecut a venit din segmentele premium.
Vânzările de SUV-uri premium de dimensiuni medii au crescut cu 31 la sută, ajungând la 843.939, ceea ce l-a făcut al cincilea cel mai mare segment al Europei. Cei mai mari contribuabili au fost Model Y, care a crescut cu 85 la sută, ajungând la 254.822, și creșterea vânzărilor Mercedes-Benz GLC cu 32 la sută, ajungând la 91.259.
De asemenea, a avut o creștere puternică pe locul al șaselea segmentul de SUV-uri compacte premium, care a crescut cu 27 la sută, ajungând la 721.376, impuls de succesul celui mai bine vândut Volvo XC40 și a BMW X1 situat pe locul al doilea.
Schimbarea către SUV-uri în Europa provoacă o reacție adversă în rândul activiștilor de mediu și urbani, care susțin că modelele SUV mai mari conduc la creșterea poluării și a problemelor de trafic, în special în orașe.
Cu toate acestea, trecerea la SUV-uri este însoțită de o adoptare mai mare a sistemelor de propulsie electrice, în special în segmentele de dimensiuni medii, unde penetrarea EV se apropie de 50 la sută.
Modelele alimentate cu baterii au reprezentat 48 la sută din toate vânzările de SUV-uri premium de dimensiuni medii, cu Model Y pe primul loc, în timp ce diviziunea EV pentru vânzările de SUV-uri de dimensiuni medii de pe piața de masă a fost de 47 la sută, condusă de Volkswagen ID4.
Vânzările de EV, însă, rămân scăzute în segmentele cu valoare mai mare, în special în cele două cele mai mari. Penetrarea electrică în segmentul de SUV-uri mici, cel mai vândut, a fost de 5,6 la sută anul trecut, în timp ce doar 1,7% din SUV-urile compacte vândute anul trecut aveau un tren de rulare alimentat cu baterie.
Segmentele mainstream mai mici sunt mult mai dificil de electrificat, având în vedere costul bateriei și o acoperire de piață mai regională care reduce economiile de scară. Producătorii auto chinezi s-au dovedit până acum a fi mai buni în realizarea reducerilor de costuri necesare pentru a face EV-urile accesibile în segmentele mai mici, mai sensibile la preț.
SUV-urile, totuși, au fost dominante chiar și în segmentul cel mai scump. Acolo, BMW XM a luat primul loc în primul său an complet de vânzări, cu un volum de 3.142 de vânzări. SUV-ul hibrid plug-in a depășit al doilea loc Lamborghini Urus și al treilea loc Bentley Bentayga crossovers.
În ciuda preocupărilor legate de impactul asupra mediului, SUV-urile continuă să domine piața auto europeană, datorită popularității lor crescânde în rândul consumatorilor. Cu toate acestea, progresul în tehnologia EV sugerează că viitorul SUV-urilor ar putea fi mai verde decât trecutul lor.
SUV-urile au devenit tipul de caroserie dominant în Europa, înregistrând un record de vânzări în 2023.