Top 10 mașini românești care au scris istorie
Tot vorbim despre producători de talie mondială din industria auto și despre modelele lor care au încântat șoferi din toată lumea.
Puțini dintre noi știm însă că și noi am avut în România câteva modele reprezentative care au fost produse chiar aici și care înainte de anii 90, în perioada comunismului, erau frecvent văzute pe șosele.
Deja aceste autoturisme sunt considerate automobile de epocă pentru că a trecut mai mult de 30 de ani de la prima lor apariție și ar fi păcat să nu știm și noi care sunt acestea.
Astăzi îți propunem un top 10 mașini românești care nu numai că au scris istorie dar au și devenit istorie.
1. Oltcit
Oltcit Craiova a fost realizat în urma unui parteneriat între autoritățile de stat române și producătorul francez de automobile Citroën si au lansat pe piață o serie de modele. Ceaușescu și-a dorit să ofere românilor o mașină de oraș, mai mică decât Dacia, economică și încăpătoare.
2. ARO
Știți că în România s-a produs un model de SUV cu mult înaintea Duster-ului de astăzi?
ARO (Auto România), producător de vehicule de teren din Câmpulung Muscel, și-a început producția în 1957 și a produs peste 380.000 de vehicule, dintre care două treimi au fost exportate în peste 110 țări (înainte de 1989 90% din producție a fost exportată). Din păcate am zice noi, în 2003, statul român a vândut, pentru prețul de 180.000 USD, 68,7% din ARO companiei americane Cross Lander, deținută de John Perez, un american născut în Cuba. În contractul de privatizare erau prevăzute investiții de 2 milioane de dolari în ARO, dar nici o investiție nu a avut loc, iar echipamentul ARO a fost vândut.
Am zice noi că e mare păcat, mai ales că designul parcă aduce puțin cu renumitul G de la Mercedes, un model extrem de scump și exclusivist de altfel.
3. IMS – 57
Inspirat după vehiculul rusesc GAZ 69, IMS-57 a fost produs într-un număr total de 914 vehicule între 1957 și 1959. Ansamblat în mare parte manual, IMS-57 avea următoarele caracteristici: caroserie cu două uși și prelată, motor de 3260 de centimetri cubi, pe benzină, 50 CP, viteză maximă 80 km/h și un consum de carburant de 24 l/100 km. Șasiul în stare funcțională era testat pe ruta Câmpulung-Colibași după care era carosat, vopsit și finisat la Fabrica de Autoturisme Pitești. Printre alte ciudățenii, IMS-57 avea ștergătoare de parbriz manuale.
4. ARO 10
Produs între 1980 și 2006, ARO 10 a fost un vehicul off-road românesc considerat fratele mai mic al lui ARO 24. Acesta a fost construit folosind componente și piese de la Dacia 1300, cum ar fi motorizarea sau puntea față și a fost inspirat după Renaul Rodeo și Citroen Mehari.
5. Dacia 1300 Pick-up sau Papuc, așa cum o știm cu toții
Dacia 1300 Pick-up a fost singurul model din seria 1300 care s-a mai produs la uzina Dacia după lansarea Daciei Logan. Dacia Pick-up a avut la bază modelul Renault 12 dezvoltat la începutul anilor ’70 de constructorul francez de automobile Renault. Doar 1655 masini de acest gen au ieșit pe poarta fabricii și cele mai multe exemplare au fost exportate în Argentina și Columbia.
6. Renault Estafette
Ceaușescu și-a dorit să producă la Mioveni și o utilitară, însă aceasta nu s-a bucurat de prea mult succes la noi în țară. A fost construită între anii 1975-1978 într-un număr de doar 642 exemplare.
7. Dacia 1100
Dacia 1100 a fost primul model de autoturism produs de producătorul român de automobile Dacia S.A.. Modelul a fost comercializat între anii 1968 și 1971 și a fost un model intermediar până la intrarea în producție a modelului 1300. Dacia 1100 era bazată pe Renault 8, o berlină cu tracțiune și motor pe spate. Primul automobil ieșit pe poarta fabricii a fost făcut cadou lui Nicolae Ceaușescu.
Primul exemplar de Dacia 1100, condus de Ceaușescu la lansare, există și azi, făcând parte din colecția de vehicule cu interes istoric deținute de ACR, Automobil Clubul Român.
8. Dacia Sport
Modelul s-a fabricat între 1981 și 1992 într-un număr de 5.500 de exemplare. Deși modelul a ajuns în vogă nu doar pentru tineretul acelor ani, ci mai ales pentru competițiile auto românești ale vremii, vânzările au fost scăzute. Prețul prea mare, unele defecte de fabricație și erori precum spațiu interior insuficient, portbagaj inutilizabil, modelul nu a putut fi competitiv pe piață.
9. Dacia 1300
Modelul a fost fabricat cu diverse tipuri de caroserii: sedan, break și pick-up, dar au existat și variante de caroserii utilitare. Inițial, modelul dispunea de o singură caroserie berlină cu 4 uși și 5 locuri. Blocul motopropulsor avea capacitatea cilindrică de 1.289 cmc și dezvolta 54 de cai putere, o viteză maximă de 144 km/h și consumul de 7,0 litri. Aproape că este singurul model din cele expuse, pe care îl mai puteți vedea și azi pe șoselele României.
10. Dacia 1310
S-a fabricat în mii de exemplare și a fost unul dintre cele mai de succes model produs de Dacia. Dacia 1301 avea un motor relativ puternic față de predecesoarea Dacia 1300, cutie de viteză cu 5 trepte și câteva modificări de de design exterior importante, printre care farurile rotunde duble.
Modelul dispunea de aparat radio, lunetă cu dezaburire, spălător electric de parbriz, frâne cu dublu circuit (servofrână pe anumite modele), oglindă exterioară și pe partea dreaptă (pe anumite modele) și scaune cu tetiere, iar spațiul pentru pasagerii din spate era mărit cu 8 cm.