brand

Iată când va deveni operațional sistemului de tarifare electronică TollRO!

Iată când va deveni operațional!

Guvernul României a hotărât să amâne cu jumătate de an lansarea sistemului de tarifare electronică pentru drumurile naționale, proiect inițial prevăzut să fie operational la începutul anului următor. Conform informațiilor furnizate de Profit.ro, noul sistem, destinat tuturor tipurilor de vehicule înmatriculate, va intra efectiv în vigoare de la data de 1 iulie 2026.

Caracteristicile Sistemului TollRO

Sistemul inovator TollRO va include două modele principale de tarifare. Primul mod va fi bazat pe durata utilizării infrastructurii rutiere și va viza autoturismele, autobuzele, autocarele, și vehiculele de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată (MTMA) de până la 3,5 tone. In contrast, pentru vehiculele de transport marfă care depășesc această limită de greutate, taxarea se va face în funcție de distanța parcursă.

Sistemul nu se va rezuma doar la aceste criterii. Va include și funcționalități avansate pentru colectarea tarifelor de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România, aceasta fiind o componentă esențială pentru vehiculele de transport marfă cu MTMA de peste 3,5 tone.

Cauzele Amânării

În comunicatul oficial, Guvernul explică decizia de a amâna implementarea sistemului prin necesitatea unei introduceri treptate a noului model de tarifare. Aceasta schimbare majoră presupune dezvoltarea corespunzătoare a soluțiilor informatice, achiziționarea echipamentelor necesare pentru punctele de control și construcția infrastructurii care să suporte funcționarea eficientă a sistemului.

Cum va Funcționa TollRO

Noua taxă de drum, denumită TollRO, va implica un calcul detaliat bazat atât pe distanța parcursă, cât și pe clasa de poluare a vehiculului, pentru vehiculele grele. În prezent, taxarea este realizată pe o perioadă de timp determinată. Pentru autoturisme și alte vehicule care nu depășesc 3,5 tone, taxa va rămâne sub denumirea de rovinietă, cu plata efectuată similar modelului actual, în funcție de durata de utilizare.

Totuși, se adaugă în ecuație un criteriu suplimentar: norma de poluare a vehiculului. Aceasta va influența cuantumul taxei, stimulând astfel un parc auto mai ecologic. Rovinieta va fi deci aplicată în funcție de mai multe criterii: categoria vehiculului, norma de poluare Euro, și durata de utilizare a infrastructurii rutiere, care va include atât timpul de călătorie, cât și cel de staționare.

Trebuie notat faptul că noua taxare va fi aplicabilă exclusiv pe drumurile naționale din România, excepție făcând sectoarele de drum situate în intravilanul municipiilor, între semnele de intrare și ieșire.

Această schimbare în sistemul de tarifare rutieră ar putea genera un impact notabil asupra transportatorilor, dar și asupra mediului. Prin aplicarea acestor criterii de taxare mai stricte și prin includerea unei componente ecologice, sistemul își propune să optimizeze utilizarea drumurilor naționale și să încurajeze trecerea la vehicule mai puțin poluante.