Cum să verifici corect uleiul motorului în zilele caniculare. Greșeli de evitat pentru a proteja motorul!

Cum se verifică uleiul la motor când afara sunt peste 25 de grade. Niciodată să nu faci asta!
Verificarea nivelului de ulei al motorului este un pas esențial înainte de orice călătorie lungă. Dacă folosești mașina frecvent, însuși o dată la două sau trei săptămâni, este vital să te asiguri că nivelul uleiului este corespunzător. În plus, trebuie să fii atent și la uzura uleiului pentru a preveni problemele motorului.
Uleiul se verifică utilizând o tijă specială numită jojă. Aceasta este localizată în compartimentul motorului, cu un capăt marcat de obicei cu un cârlig galben vizibil, pe care să îl tragi. Tija este metalică și subțire, având la celălalt capăt marcaje pentru minim și maxim.
Pentru a verifica corect, joja se extrage din lăcașul său și se șterge bine cu o cârpă sau un șervețel. Ulterior, se reintroduce în lăcaș, se așteaptă câteva secunde și se scoate din nou. Pelicula de ulei de pe jojă trebuie să fie între marcajele de minim și maxim pentru a indica un nivel optim. De asemenea, uleiul ar trebui să aibă o culoare auriu-transparent. Dacă devine închis la culoare sau negru, este semn că este uzat și trebuie înlocuit cât de curând posibil.
Pentru a obține o citire precisă a nivelului de ulei, mașina ar trebui să fie parcată pe un teren plat. Verificarea corectă se face cu motorul rece, astfel încât tot lubrifiantul să se fi așezat în baia de ulei. Dacă motorul funcționează, nivelul poate fi alterat, fiind fie mai ridicat, fie mai scăzut, deci nu se va reflecta situația reală a uleiului din motor.
Expertul Robert Marin recomandă ca, înainte de a realiza o verificare, să lași motorul să se răcească timp de cel puțin o oră. Și nu uita: temperatura de afară nu influențează negativ acest proces, dar e bine să parchezi mașina la umbră pentru a ajuta la răcirea motorului.
Un alt aspect important este acela de a nu verifica uleiul atunci când mașina este în pantă, deoarece joja ar putea indica eronat un nivel corect, când, de fapt, acesta este insuficient.
Uleiul joacă un rol crucial în lubrifierea componentelor metalice ale motorului. Fără lubrifiere, componentele s-ar supraîncălzi și ar ceda rapid. Totuși, nu trebuie nici să există un exces de ulei, deoarece poate genera spumă—aer în ulei—care afectează lubrifierea corectă, crescând uzura pieselor.
Cantitatea optimă de ulei variază între modele de mașini, dar, în general, este permisă o ușoară depășire a nivelului recomandat. Un motor care necesită 4 litri poate accepta de obicei un plus de jumătate de litru. Însă, depășirea acestor limite, cum ar fi adăugarea a 6 litri, poate provoca o spumare a uleiului, ceea ce împiedică ungerea adecvată și duce la uzură rapidă.
Schimbă uleiul la fiecare 10.000 de kilometri sau anual, dacă folosești mașina rar. Menținerea nivelului corect de ulei este crucială; un nivel prea mic sau prea mare poate accelera deteriorarea componentelor motorului.
Când e nevoie să completezi uleiul, se recomandă adăugarea câte 200 ml, așteptând câteva minute pentru a verifica nivelul înainte de a mai adăuga, dacă este necesar. Astfel, poți fi sigur că nivelul de ulei al motorului tău rămâne optim și previi posibilele daune.